Pozytywna energia informatyki

Grupa Energa zamierza być liderem pod względem jakości obsługi klientów i sprzedaży usług. W osiągnięciu tych celów ma jej pomóc odpowiednie wykorzystanie informatyki.

ZWYCIĘZCA KONKURSU: Sektor użyteczności publicznej

Roman Dudzik, dyrektor centrum IT Grupy Energa

Wdrażane procesy i rozwiązania zapewniają wysoki standard świadczenia usług oraz transparentne sposoby ich rozliczeń w całej Grupie.

Grupa Energa realizuje strategię IT lata 2010-2015. Jej integralną częścią jest Program Transformacji IT. Zawiera zdefiniowane kierunki informatyzacji Grupy oraz wyznaczone obszary działalności i zespoły do realizacji pięciu projektów. Dotyczą one rozwoju IT dla organizacji, usług, architektury, zakupów i portfeli projektów. "Wdrażane procesy i rozwiązania zapewniają wysoki standard świadczenia usług oraz transparentne sposoby ich rozliczeń w całej Grupie" - mówi Roman Dudzik, dyrektor centrum IT Grupy Energa.

Znaczne oszczędności przynosi stosowanie jednolitego procesu zakupowego w całym obszarze IT. Skalę korzyści zwiększa konsolidacja i standaryzacja systemów informatycznych, wynikająca z wprowadzonych zasad architektury IT. "Wdrożenie nowych procesów i narzędzi wspiera zarządzanie projektami informatycznymi, skracając czas wdrożeń dla rozwiązań IT opracowanych w ścisłej współpracy ze stroną biznesową" - dodaje Roman Dudzik. Program Transformacji IT właśnie dobiega końca.

Spójne procesy i rozwiązania

Michał Dudziak, dyrektor zarządzający operacjami Energa SA

"Stosujemy nowoczesne rozwiązania, takie jak: CRM, Billing, IVR, e-BOK, AMI, smart grid, a także narzędzia wspierające procesy decyzyjne typu business intelligence. Mamy pełną świadomość, że proces informatyzacji sektora energetycznego będzie nie tylko postępował, ale wręcz przyśpieszał. Wiemy, jak bardzo opłaca się być liderem w tej stawce".

Głęboka informatyzacja Grupy nie byłaby możliwa bez jednolitej, bezpiecznej platformy do wymiany danych z systemów centralnych i komunikacyjnych. W tym celu zbudowano Sieć Teleinformatyczną Grupy ENERGA (STGE), która pełni funkcję sieci teletransmisyjnej oraz sieci korporacyjnej. Służy także potrzebom systemów technologicznych firmy. W ciągu sześciu miesięcy powstał pierścień światłowodowy o łącznej długości ponad 1700 km.

Kolejnym systemem spajającym Grupę Energa jest elektroniczny obieg dokumentów. Automatyzacja i unifikacja procesów biznesowych otworzyła także drogę do centralizacji obsługi spraw księgowych i kadrowych w Centrum Usług Wspólnych Energa. Podobny cel miał projekt transformacji środowiska SAP, które obsługuje nowe procesy biznesowe, związane m.in. z faktem, że nowy model Grupy Energa opiera się na zcentralizowanej jednostce gospodarczej w miejsce dziewięciu odrębnych. W ten sposób osiągnięto spójny poziom informatyzacji spółek wchodzących w skład grupy oraz standaryzację wykorzystywanych rozwiązań IT.

Sieciowa inteligencja

Obok informatyki, która wspiera biznesowy rozwój grupy, wdrażane są systemy technologiczne, które wykorzystuje Energa-Operator, spółka odpowiedzialna za sieć przesyłową. Jednym z najważniejszych jest System Informacji o Dystrybucji (SID), który pozwala obniżyć koszty działalności, zmniejszyć awaryjność, poprawić stan techniczny majątku.

Projekt, który plasuje Grupę Energa w krajowej czołówce, to wdrożenie na dużą skalę sieci inteligentnej (smart grid). Technologia i informatyka pozwolą m.in. na elastyczne zarządzanie zdalnymi odczytami, optymalizację przepływu energii, prognozowanie zużycia, diagnozowanie awarii i identyfikowanie nadużycia.