Pożytki z katastru

Budowa Zintegrowanego Systemu Katastralnego - łącznie z powszechną taksacją nieruchomości - pochłonie ok. 2 mld zł. Potocznie słowo kataster kojarzy się wyłącznie z podatkiem od wartości nieruchomości, błędnie zwanym podatkiem katastralnym. "Przed tym należy się bronić na wszelkie możliwe sposoby. Aspekt fiskalny to jeden z wielu elementów Zintegrowanego Systemu Katastralnego" - dowodzili uczestnicy konferencji System katastralny, której organizatorem był tygodnik Computerworld.

Nie zmienia to faktu, że wśród 400 uczestników naszej konferencji połowę zainteresowała przede wszystkim Integrująca Platforma Elektroniczna (IPE-C) jako sposób na integrację danych geodezyjnych i ewidencyjnych z kilku źródeł. Byli to zwłaszcza samorządowi geodeci i informatycy. Druga połowa uczestników katastralnej konferencji Computerworld skupiła się na pożytkach z korelacji ewidencji podatkowej i ewidencji gruntów. Byli to przedstawiciele samorządowych wydziałów finansowych, wśród nich skarbnicy miejscy i gminni.

Wnioski z niedoszłej likwidacji

Pożytki z katastru
Dla Jerzego Albina, prezesa Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz głównego geodety kraju, wystąpienie na konferencji Computerworld było pierwszym po uchylonym przez prezydenta wyroku, który dotyczył likwidacji sprawowanego przezeń urzędu. W grudniu 2003 r. miał być zlikwidowany GUGiK zamiast Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Prezydent nie podpisał jednak ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, w której znalazł się punkt o likwidacji GUGiK. Nazajutrz po konferencji premier Leszek Miller zdymisjonował prof. Marka Bryxa, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i prezesa UMiRM, który forsował likwidację GUGiK pod wpływem lobby budowlanego.

Z tym większą uwagą warto prześledzić wnioski głównego geodety kraju z tej kilkumiesięcznej politycznej przepychanki. Jerzy Albin uważa, że główny geodeta kraju powinien być odpowiedzialny za całość spraw związanych z prowadzeniem systemu katastralnego w Polsce. Gdy tak się stanie, przedłoży wówczas rządowi program tworzenia systemu katastralnego, zawierający propozycje unormowań prawnych, działań organizacyjnych i sposobu finansowania.

Jego zdaniem należy również podjąć decyzję, jakie służby i gdzie umiejscowione w strukturach państwa będą tworzyły, prowadziły, aktualizowały i udostępniały dane katastralne. "W większości państw Unii Europejskiej kataster jest prowadzony przez służby rządowe lub specjalną służbę katastralną" - wyjaśnia Jerzy Albin. Wskazuje wyraźnie, aby - w ramach dostosowania prawa i organizacji do Unii Europejskiej - polski kataster był prowadzony przez administrację rządową z głównym geodetą kraju na czele.

Jerzy Albin opowiada się za scentralizowanym zasobem geodezyjnym (czytaj: ograniczeniem roli samorządu powiatowego w tej materii).

"Należy wzmóc kontrolę nad kompletowaniem, utrzymywaniem i udostępnianiem - publicznym i komercyjnym - danych pochodzących z zasobu geodezyjnego, które stanowią cenną własność skarbu państwa i są warunkiem sprawnego administrowania" - twierdzi. Główny geodeta kraju postuluje powierzyć kierowanej przezeń instytucji nadzór i kontrolę nad bazami danych katastralnych, usankcjonować współpracę między odpowiednimi instytucjami, posługującymi się danymi z ksiąg wieczystych, a także uściślić sposób wykorzystywania danych katastralnych do celów podatkowych.

Jerzy Albin chciałby również upowszechnić wykorzystywanie danych katastralnych w celu przeciwdziałania tworzeniu systemów dublujących się, nieaktualnych i niekompletnych. Wreszcie - jego zdaniem - "kataster powinien być traktowany jako element dziedzictwa kulturowego, który może być istotnym wkładem Polski do dorobku Unii Europejskiej".

Kierunek: podatek od wartości nieruchomości

W połowie lutego br. przetransferowano do postaci cyfrowej 100 tys. Ksiąg Wieczystych (tzw. Nowa Księga Wieczysta). W ocenie Rafała Czubika, byłego dyrektora Departamentu Ogólnopolskich Rejestrów Państwowych i Informatyzacji Resortu Sprawiedliwości, który pełnił funkcję koordynatora komponentu II w ramach programu PHARE, środki PHARE 2003 pozwolą na całkowite zinformatyzowanie zasobu Ksiąg Wieczystych.

Z kolei Grzegorz Nowecki, dyrektor Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru w Ministerstwie Finansów, opowiedział o doświadczeniach z prac nad komponentem III programu PHARE: korelacji ewidencji podatkowej z ewidencją gruntów. W Bytomiu zanotowano 9-proc. wzrost wpływów podatków od nieruchomości dzięki oprogramowaniu przygotowanemu przez S&T i gliwicki ISPiK. W Wejherowie podobnie. Płock - który od lat szczycił się świetną sytuacją finansową - chwali się prawie 10-proc. wzrostem przychodów z tego tytułu. Poznań natomiast mówi o wzroście rzędu 1%, co i tak daje milion złotych dodatkowych przychodów. Poznańscy samorządowcy zwracają jednak uwagę, że najważniejsze w korelacji obu ewidencji nie są efekty fiskalne, lecz uporządkowanie rejestrów i wychwycenie istotnych sprzeczności między nimi.

W roku 2004 do budowy IPE przystąpią kolejne 43 powiaty.

Materiały z konferencji "System katastralny"

https://www.computerworld.pl/konferencje/systemkatastralny/materialy.html

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200