Powstał raport pokazujący obraz polskiego rynku usług telekomunikacyjnych

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował wyniki swojego najnowszego badania konsumenckiego, które pokazuje w jaki sposób Polacy korzystają na co dzień z usług telekomunikacyjnych i na które z nich jest największy popyt.

Raport sporządzono po przeanalizowaniu odpowiedzi udzielonych na szereg pytań w rodzaju: ilu z nas ma wciąż telefon stacjonarny, z jakiej formy dostępu do internetu korzystamy, jaki odsetek z nas ogląda płatną telewizję kablową lub satelitarną, ile wydajemy na telefon komórkowy, jak wielu z nas ma w smartfonie aplikację bankową czy jak często używamy roamingu.

Stworzono trzy raporty, każdy obejmujący inną grupę osób. W pierwszej znaleźli się klienci indywidualni, w drugiej instytucjonalni, a w trzeciej seniorzy 60+. Okazuje się, że w przypadku klientów indywidualnych z telefonu komórkowego korzysta więcej niż dziewięciu na dziesięciu pytanych.

Zobacz również:

A oto niektóre, najciekawsze chyba informacje zawarte w raportach. Dość powszechne jest też wśród Polaków korzystanie z internetu (70,5 proc.), przy czym najwięcej użytkowników posiada mobilny dostęp do internetu w telefonie (91,2 proc.). Co ciekawe, ponad połowa użytkowników internetu w telefonie ma zainstalowaną aplikację bankową.

Średnie miesięczne wydatki na telefon komórkowy wynoszą w Polsce ponad 52 zł, jednak najwyższa zadeklarowana kwota wydatków w miesiącu to 500 zł. Częścią tego rachunku są opłaty za usługi premium rate – korzysta z nich jednak niewiele ponad 4 proc. badanych i najczęściej (65,5 proc.) po to, by wesprzeć akcję charytatywną.

W przypadku seniorów (60+) tylko 30 proc. używa internetu. Główną obawą przed korzystaniem z sieci jest możliwość stania się ofiarą oszustwa, a także brak przekonania o możliwości nauczenia się obsługi przeglądarki internetowej, które wydaje się być w tym przypadku kluczowe.

Seniorzy stosunkowo rzadko korzystają też z komputera – deklaruje to tylko 26,5 proc. z nich. Główną barierą jest nieumiejętność jego obsługi, ale także brak takiej potrzeby lub brak dostępu do sprzętu.

Za to niemal 82 proc. osób w wieku 60 lat i więcej korzysta z telefonu komórkowego. Jednocześnie wciąż jedna piąta badanych seniorów posiada telefon stacjonarny, choć ponad połowa z nich głównie z przyzwyczajenia.

Klienci instytucjonalni niemal w 100 proc. używają telefonów komórkowych, a liczba aktywnych kart SIM to 2,6 na firmę, choć niemal jedna czwarta badanych ma także telefon stacjonarny. Niemal 90 proc. z nich posiada w firmach dostęp do internetu, który okazuje się potrzebny do zdobywania niezbędnych informacji, komunikacji z klientami, a także do komunikacji wewnętrznej.


TOP 200