Poszukiwane kompetencje i umiejętności przyszłych informatyków w Polsce

"IBM ciągle poszukuje specjalistów w różnych obszarach IT i konsultingu oraz do działów sprzedaży. W ostatnim czasie szczególny nacisk kładziemy na umiejętności obsługi systemów i technologii związanych z analityką biznesową. Wśród kandydatów poszukujemy osób potrafiących kreatywnie podejść do rozwiązywania problemów, zaangażowanych i rzecz jasna umiejących pracować w zespole. Ważne jest, aby kandydaci posiadali szybką zdolność adaptacji do zmieniających się warunków pracy i wyzwań. Sprawdzamy też ich motywację" - mówi Ziemowit Przymus, dyrektor HR w IBM Polska. "Korzystanie z najlepszych i najbardziej nowoczesnych metod zarządzania zasobami ludzkimi, wyszukiwanie najzdolniejszych, najlepiej przygotowanych kandydatów do grona naszych pracowników gwarantuje nam dobrą atmosferę pracy, sukces na rynku w zgodzie z wartościami panującymi w naszej firmie" - dodaje.

"Projekty rekrutacyjne potwierdzają jednak, że w branży IT liczą się przede wszystkim umiejętności twarde - znajomość narzędzi informatycznych, jak również języków obcych. Kompetencje miękkie zyskują na znaczeniu w przypadku stanowisk kierowniczych. Dostrzec można zresztą dwie odrębne ścieżki rozwoju zawodowego w tej grupie. Programiści - specjalizują się wyłącznie w technologiach - niekiedy jedynie rozszerzają swój profil o wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Część informatyków decyduje się jednak na karierę menedżerską, co oznacza, że z czasem - w związku z postępem technologii - tracą kompetencje twarde i nie są zainteresowani typowymi propozycjami pracy dla specjalistów" - mówi Justyna Iwaszko, prezes Stonewell Group.

Z badań wynika, że informatycy to wyjątkowo wymagający kandydaci, zwłaszcza absolwenci renomowanych uczelni (a nawet studenci ostatnich lat studiów). W ich przypadku bodźcem do przyjęcia oferty pracy jest atrakcyjność, innowacyjność projektu, albo awans. Bardzo rzadko decydują motywy typowo finansowe, ponieważ zarobki w tej grupie zawodowej są z zasady wysokie.

Poszukiwane kompetencje i umiejętności przyszłych informatyków w Polsce

Firmy coraz bardziej poszukują pracowników o umiejętnościach interdyscyplinarnych na styku techniki z biznesem. Potrzeba informatyków, którzy potrafią nie tylko pracować nad komputerem, ale także kontaktować się z innymi ludźmi. Z jednej strony w cenie są zaawansowane umiejętności techniczne, zarówno w odniesieniu do klasycznych, jak i nowszych działów IT - takich jak systemy mobilne, czy przetwarzanie w modelu cloud computing. O przyjęciu do pracy informatyka będzie jednak decydować jego zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów, umiejętność pracy w zespole, swobodne posługiwanie się językiem angielskim i zdolność do skutecznej komunikacji z innymi ludźmi. "Uczelnie nie mogą lekceważyć tych wymagań i muszą wprowadzić wykształcenie tych umiejętności do swoich programów, nawet kosztem przedmiotów technicznych" - podsumowuje prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary z Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Badanie "Potrzeby IT w przyszłości" zrealizowała Amerykańska Izba Handlowa w Polsce w dniach 1 marca - 30 marca 2011 r. Miało ono na celu zbadanie przyszłych potrzeb rekrutacyjnych amerykańskich firm IT działających w Polsce. W sondażu wzięło udział 19 firm z sektora IT: Acxiom, Alcatel - Lucent, Avaya, CA, Capgemini, CGI, Cisco, Crowley Data Poland, Dell, Direct Communication, EMC Computer Systems, Gladstone, GTech, HP, IBM, ILOOP Mobile, Intel, Iron Mountain, Lionbridge, Lockheed Martin, Microsoft, Modis Polska, Motorola, NCR Polska, Polska Telefonia Cyfrowa, Sabre Polska, Softex Data, Volantis Antenna, Wincor Nixdorf i Xerox Polska.


TOP 200