Ponad połowa firm na Mazowszu inwestuje w innowacje

Ponad połowa firm w tym regionie poniosła w ostatnich latach nakłady na działalność innowacyjną, a co trzecie przedsiębiorstwo współpracowało z ośrodkami naukowo-badawczymi. Największymi barierami w kontaktach z ośrodkami naukowo-badawczymi jest zdaniem firm brak wiedzy, ofert i środków finansowych - wynika z badania efektywności współpracy biznesu z nauką, które zostało zrealizowane na zlecenie Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza, członka PKPP Lewiatan.

62,5 proc. firm na Mazowszu poniosło w latach 2009-2011 nakłady na działalność innowacyjną. Przeważnie były to wydatki do 50 tys. zł i trafiły przede wszystkim na zakup maszyn i urządzeń technicznych, oprogramowania oraz doskonalenie zawodowe pracowników związane z działalnością innowacyjną - wynika z badania efektywności współpracy biznesu z nauką, które zostało zrealizowane na zlecenie Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza, członka PKPP Lewiatan. Z badań wynika, że co trzecie ankietowane przedsiębiorstwo współpracowało z ośrodkami naukowo-badawczymi, najczęściej były to uczelnie wyższe i instytuty badawcze.

Współpraca dotyczyła najczęściej nowego, ulepszonego produktu, procesu, doradztwa, doskonalenia zawodowego pracowników przedsiębiorstwa oraz standardów zarządzania jakością. Współpraca polegała na zlecaniu prac badawczych, ekspertyz, podpisywaniu umów, porozumień, w tym sponsoring, granty, staże, praktyki, szkolenia, doradztwo czy realizacji projektów celowych. Finansowana była najczęściej ze środków własnych i krajowych publicznych. Jakie były korzyści tej współpracy? Dla 94 proc. firm to zwiększenie asortymentu produktów, usług, możliwość wejścia na nowe rynki, poprawa jakości oferowanych produktów, usług oraz dostęp do specjalistycznej wiedzy. Powodowało to wzrost wielkości przychodów przedsiębiorstw, najczęściej do 10 proc.

Dla 28 proc. firm barierą utrudniającą współpracę z ośrodkami naukowo-badawczymi był brak wiedzy, ofert i środków finansowych. Mimo wskazanych barier, firmy planują podjąć współpracę z otoczeniem naukowym. Preferowanymi kanałami komunikacji wszystkich przedsiębiorstw ze środowiskiem naukowym są kontakty bezpośrednie, w drugiej kolejności informacje elektroniczne, a na trzecim i czwartym miejscu szkolenia, staże, praktyki oraz materiały drukowane. Przedsiębiorstwa, otrzymujące informacje od środowiska naukowego wysoko oceniły wszystkie cechy zawartości merytorycznej informacji naukowej, takie jak użyteczność, aktualność, rzetelność, zrozumiałość, przejrzystość.

Planując rozwój firmy, wdrożenie innowacji przedsiębiorstwa oczekują najczęściej informacji naukowej na temat nowych lub udoskonalonych technologii, trendów rozwoju rynku, analizy rynku konkurencji, możliwości wsparcia środkami publicznymi, nowych i udoskonalonych produktów, usług, nowych lub udoskonalonych maszyn i urządzeń. Zdaniem przedsiębiorców informacja naukowa powinna zawierać najistotniejsze dla przedsiębiorstwa, elementy takie jak opis sposobu rozwiązania problemów przedsiębiorstwa, identyfikację użytkowników proponowanego rozwiązania, koszty wdrożenia innowacji, zakres prac niezbędnych do wdrożenia rozwiązania, ryzyko związane z wdrożeniem innowacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200