Pomoc dla sprzedawców

Moduły wspierające pracę działów sprzedaży i marketingu stają się częścią aplikacji dla przedsiębiorstw.

Moduły wspierające pracę działów sprzedaży i marketingu stają się częścią aplikacji dla przedsiębiorstw.

Większość producentów oprogramowania dla przedsiębiorstw zapewnia, że ich aplikacje ułatwiają pracę działów sprzedaży. Jednak z tegorocznych obserwacji rynku wynika, że obsługa tej właśnie działalności przedsiębiorstw w najpopularniejszych aplikacjach wspomagających zarządzanie do tej pory nie zadowala użytkowników i staje się kolejnym elementem rywalizacji między czołowymi producentami systemów zgodnych ze standardem MRP II.

Tegoroczną wartość dynamicznie rozwijającego się światowego rynku oprogramowania wspomagającego pracę działów marketingu i sprzedaży (sales force automation) analitycy szacują na ponad 2,5 mld USD. Obecnie działa na nim wiele małych, praktycznie nie znanych w Polsce, producentów specjalizujących się tylko w tej dziedzinie. Najwięksi z nich to amerykańskie firmy: Siebel Systems (założona przez byłego wiceprezesa Oracle'a), Vantive, a także Aurum Software, będąca do niedawna niezależną firmą. Można spodziewać się, że zainteresowanie klientów korporacyjnych tego typu rozwiązaniami wzrośnie wraz z włączeniem ich do takich pakietów, jak SAP R/3, Baan czy do aplikacji Oracle'a. W tym roku producenci najpopularniejszych na świecie aplikacji wspomagających zarządzanie firmą położyli szczególnie nacisk na rozwój oferty dla działów sprzedaży i zapowiedzieli premiery rynkowe gotowych produktów.

Sprzedać więcej

Trudno jest uzyskać precyzyjną definicję oprogramowania wspierającego dział sprzedaży i automatyzującego czynności dokonywane przez jego pracowników. Na rynku dostępne są aplikacje, które umożliwiają wyłącznie proste zarządzanie kontaktami, zamówieniami i kontrolę zapotrzebowania klientów na poszczególne towary i usługi, jak również bardziej zaawansowane narzędzia, zapewniając sprzedawcom bezpośredni dostęp do informacji o zasobach magazynowych czy wreszcie do przeprowadzania transakcji przez Internet.

Oprogramowanie to ma znaczenie dla firm, których działalność opiera się na pracy kilkudziesięciu czy kilkuset handlowców w różnych regionach kraju. Sprzedawca wyposażony w przenośny komputer przesyła do centrali swojej firmy drogą elektroniczną zamówienia klientów, zapotrzebowanie na konkretne produkty. Jednocześnie, po połączeniu z korporacyjnym serwerem otrzymuje informacje o promocjach przygotowywanych przez dział marketingu, analizy dotyczące sprzedaży w danym regionie, informacje o planowanym terminie dostaw.

Własne i zapożyczone

Wiosną br. holenderski Baan przejął za około 250 mln USD firmę Aurum Software. Obecnie produkt Aurum dostępny jest jako dodatkowy moduł do sztandarowej aplikacji Baana, obsługującej m.in. działalność finansową przedsiębiorstwa i produkcyjną. Według holenderskiej firmy, oprogramowanie przejęte od Aurum będzie zintegrowane z zapowiadaną na połowę przyszłego roku nową wersją systemu Baan V.

SAP - lider rynku aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa - zapowiada udostępnienie modułu dla działów sprzedaży wiosną przyszłego roku. Niemiecka firma zamierza sama stworzyć odpowiednie oprogramowanie. W ubiegłym tygodniu SAP poinformował o inwestycjach na rzecz amerykańskiej firmy Smart Technologies, twórcy oprogramowania służącego do zbierania danych o klientach, pochodzących z różnych aplikacji pracujących w przedsiębiorstwie, zasilających bazy działu sprzedaży.

Do tej pory z trójki największych producentów gotowy produkt posiada tylko Oracle. Moduł Sales & marketing pojawił się w najnowszej wersji pakietu Oracle Financials 10.7. Jak twierdzą przedstawiciele , jest to rozwiązanie, które ma przede wszystkim ułatwić pracę i zwiększyć wydajność handlowców, działających w terenie. W skład rozwiązania wchodzi oprogramowanie Oracle InterOffice, służące do wymiany informacji i dokumentów oraz wyspecjalizowane aplikacje !WWW. Dalsze narzędzia usprawniające pracę sprzedawców mają się pojawić w przyszłorocznej edycji Financials 11.


TOP 200