Polskie kanały

Dla polskich użytkowników przeglądarki Internet Explorer 4.0 dostępne są kanały wykorzystujące technologię aktywnej dystrybucji Microsoftu.

Dla polskich użytkowników przeglądarki Internet Explorer 4.0 dostępne są kanały wykorzystujące technologię aktywnej dystrybucji Microsoftu.

Powstały już pierwsze polskie kanały informacyjne wykorzystujące możliwości, które oferuje najnowsza wersja internetowej przeglądarki Microsoftu. Obecnie dostępnych jest dziesięć polskich kanałów dostarczanych wraz z wersją beta Internet Explorera 4.0, tzw. platynowa dziesiątka. Wśród nich są serwisy poświęcone kulturze, biznesowi, rozrywce i podróżom oraz kilka stworzonych przez gazety.

Wiele firm, zwłaszcza dostawców usług internetowych, tworzących dla swoich klientów strony WWW, planuje oferowanie kanałów informacyjnych - i to nie tylko w technologii Microsoftu, ale także Netscape Communications. Mimo udostępnienia pełnej wersji Netcastera, narzędzia Netscape'a do aktywnej dystrybucji, żadna z polskich firm nie przygotowała jeszcze podobnych rozwiązań dla przeglądarki Navigator. Jak powiedział jeden z ich przedstawicieli, związane jest to z brakiem wsparcia ze strony tej firmy w Polsce.

Kanały w przeglądarce

„Wraz z każdą lokalną wersją naszej przeglądarki dostarczanych jest dziesięć i tylko dziesięć, tzw. platynowych internetowych kanałów informacyjnych. Pozostałe, złote umieszczane są w „przewodniku po kanałach”. Ma on być już wkrótce dostępny w wersji polskojęczycznej. Twórcy zarówno platynowych, jak i złotych serwisów muszą podpisać z nami specjalną umowę. Wymagamy od nich bowiem odpowiedniej jakości kanałów internetowych. Istnieje jeszcze trzecia kategoria - serwisy, które może tworzyć każdy samodzielnie. Nie zostaną one jednak umieszczone na pierwszej stronie przewodnika, lecz dostęp do nich będzie można uzyskać poprzez wyszukiwanie według określonych kategorii” - mówi Albert Borowiecki, odpowiedzialny za produkty internetowe w polskim biurze Microsoftu.

Nie ma jeszcze specjalistycznych narzędzi pomagających w generowaniu tzw. plików CDF (Channel Definition Format), ale - jak twierdzą osoby zajmujące się ich tworzeniem - nie jest to specjalnie trudne, wystarczy bazować na specyfikacji dostarczonej przez producenta. „Na razie w tworzeniu kanałów stosujemy Liburnię, dostarczaną przez Microsoft, która jednak nie tworzy samych plików służących do definiowania kanałów, a jedynie pomaga w procesie ich generowania” - mówi Marcin Hładki, specjalista z warszawskiej firmy Super Media. Liburnia, nazwana oficjalnie CDF-Gen, znajduje się w pakiecie Internet Client SDK (dostępnym na serwerzehttp://www.microsoft.com/msdn/sdk/inetsdk/asetup/default.asp). Można tam znaleźć kompletny zestaw narzędzi oraz pełną dokumentację wraz z przykładami. Jak zapowiada Microsoft, odpowiednie rozwiązania będą także umieszczone w nowej wersji oprogramowania Front Page 98.

Aktywna dystrybucja

Netscape i Microsoft oferują dwa różne rozwiązania, odpowiednio: Netcaster i Active Desktop. W obu przypadkach koncepcja jest taka sama - dostarczanie interesujących użytkownika danych bezpośrednio do jego komputera. Obaj producenci podpisują umowy z firmami oferującymi serwisy on-line (czasopism, biur podróży, internetowych księgarń itp.), które mają udostępniać wiadomości użytkownikom przeglądarek. Netscape oparł swoją technologię na języku HTML i JavaScript, natomiast Microsoft stworzył rozwiązanie CDF (Channel Definition Format).

Dzięki obu rozwiązaniom klienci mogą otrzymywać informacje wprost na swój komputer korzystając z kanałów informacyjnych. Uaktualniane one są przez nadawcę, bez konieczności jakichkolwiek działań ze strony odbiorcy. Wystarczy jedynie zarejestrować się jako użytkownik jednego z kilkuset dostępnych serwisów i czekać aż nowe informacje będą spływać bez jakiejkolwiek ingerencji. Wyświetlane są one albo w postaci tapety, albo osobnego okna na pulpicie Windows. Za pomocą tej technologii można także przeglądać strony WWW bez stałego podłączenia do Internetu.


TOP 200