Polska wojna Lotusa

Około 200 zł będzie kosztował preinstalowany pakiet biurowy Lotusa.

Około 200 zł będzie kosztował preinstalowany pakiet biurowy Lotusa.

Polska wersja SmartSuite 96, zestawu aplikacji biurowych Lotus Development zawierającego arkusz kalkulacyjny 1—2—3, bazę danych Approach, edytor tekstu WordPro, program prezentacyjny Freelance Graphics i terminarz Organizer, będzie instalowana na komputerach PC składanych przez małe i średnie firmy. Lotus zamierza do nich dotrzeć poprzez dotychczasowych dystrybutorów i MSP/TH’system.

“Chcemy, aby sprzedaż SmartSuite w kanale OEM wynosiła w III kwartale ok. 1000 sztuk miesięcznie” - zakłada Krzysztof Musiał, prezes ABC Data. Partnerami OEM Lotusa, którzy sprzedają preinstalowane aplikacje biurowe na świecie, są m.in. IBM, i Acer. ABC Data i MSP/TH’systern są pierwszymi firmami dystrybucyjnymi w Polsce, z którymi Lotus podpisał umowę typu OEM. Pierwsza z nich sprzedaje SmartSuite 96 od połowy kwietnia br. “Zastanawiamy się nad różnymi sposobami promowania SmartSuite, jednym z nich mogłoby być wiązanie sprzedaży pakietu OEM np. z dyskiem twardym, a także komputerami Compaqa i Hewlett -Packarda” — twierdzi Krzysztof Musiał. Paweł Cybulski, odpowiadający w MSP/TH’system za sprzedaż m.in. produktów Lotusa w kanale OEM, twierdzi, że na rynek firma wprowadzi je nie wcześniej niż w maju br. “Wielkość sprzedaży będzie zależeć głównie od promocji Lotusa skierowanej do użytkownika” - mówi Paweł Cybulski. Umowy zawarte przez obu dystrybutorów zakładają, że producent podzieli równo z dystrybutorem koszty promocji SmartSuite.

Ubiegłoroczna sprzedaż SmartSuite 96 w Polsce - zdaniem przedstawicieli firmy - wyniosła kilka tysięcy sztuk. Większość pakietów sprzedano w kanale dystrybucyjnym, część oferował IBM wraz ze swoimi komputerami. Spolonizowana wersja oprogramowania znalazła się w sprzedaży w październiku ub.r. i - zdaniem Jacka Zaremby, dyrektora Lotus Development Polska - zdobyła kilkanaście procent polskiego rynku.

Oferowana obecnie spolonizowana wersja SmartSuite 96 jest porównywalna z zestawem Microsoft Office 95, którego już wycofano ze sprzedaży. Microsoft zastąpił tę wersję nowym pakietem Office 97. SmartSuite, choć przeznaczony dla Windows 95, nie jest produktem w pełni 32-bitowym. Pakiet Lotusa konkuruje również z aplikacjami biurowymi, które zawiera WordPerfect Office 6.1 Corela. Sprzedaż tego ostatniego - zdaniem Pawła Markowskiego - jest niewielka i w ciągu “dwóch i pół miesiąca od wprowadzenia polskiej wersji osiągnęła poziom kilkudziesięciu sztuk”.

W kwietniu br. w USA na rynku pojawiła się nowa, w pełni 32-bitowa wersja pakietu - SmartSuite 97. Jak twierdzą przedstawiciele Lotus Development Polska, jej polonizacji należy spodziewać się pod koniec br.


TOP 200