Pocztowy ból głowy

AOL testuje SPF

Konkurentem dla Caller ID jest funkcjonalnie podobna technologia - SPF (Sender Policy Framework lub Sender Permitted Form) opracowana przez Meng Wong - pracownika firmy Pobox.com. SPF była ostatnio testowana przez AOL - jednego z największych na świecie dostawców usług internetowych wśród 33 mln użytkowników tego serwisu.

Technologia SPF umożliwia weryfikację adresu IP nadawcy listu, jeśli serwer pocztowy odbiorcy jest wyposażony w oprogramowanie SPF. Zastosowanie tej technologii wymaga także dodania niewielkiego modułu programowego po stronie serwera DNS. Na świecie działa obecnie ok. 7 tys. domen, których serwery DNS zawierają informacje w formacie SPF.

W odróżnieniu od Caller ID, SPF wykorzystuje własny format danych (a nie XML). Nie wymaga też przesłania całego listu, gdyż analizuje tylko tzw. koperty zawierające podstawowe informacje o nadawcy i formacie przesyłki. Są już pierwsze implementacje.

Elektroniczne znaczki

Microsoft rozważa możliwość zastosowania technologii Penny Black polegającej na żądaniu od komputera nadawcy rozwiązania skomplikowanej formuły matematycznej, zanim list zostanie zaakceptowany. Procedura taka będzie przez kilka sekund wykorzystywać pełną moc obliczeniową procesora i dlatego masowe wysyłanie korespondencji będzie wymagało posiadania superkomputera. Metoda wydaje się skuteczna, ale szkopuł w tym, że jej implementacja wymagałaby modyfikacji systemów operacyjnych, szanse na jej szybką popularyzację są więc niewielkie.

Z kolei Goodmail Systems opracowuje technologię elektronicznych "znaczków pocztowych", które byłyby bezpłatne dla indywidualnych użytkowników, zaś firmy trudniące się masową wysyłką musiałyby wnosić niewielkie opłaty za każdy list. Rozwiązanie to nie ma na celu zniwelowania spamu, lecz jego ucywilizowanie.

Niewygodnie, ale bezpiecznie

Firmy wykorzystujące Internet do prowadzenia biznesu obawiają się, że pojawienie się wielu konkurujących ze sobą technologii może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dotyczy to przede wszystkim firm świadczących usługi przekazywania listów w imieniu użytkowników, np. kartek świątecznych.

Technologie, takie jak SPF lub Caller ID, będą wymagały od przedsiębiorstw korzystających z usług takich firm modyfikacji list adresów w ich serwerach DNS, aby znalazły się na nich również adresy serwerów pocztowych firm prowadzących taką działalność. W innym przypadku wysyłana poczta będzie traktowana jako spam i automatycznie odrzucana.

Inny problem może wywołać implementacja DomainKeys. Ze względu na to, że technologia ta wykorzystuje sygnatury dokładnie kontrolujące treść i format listów, transmisja poczty przez takie serwery, jak Microsoft Exchange, które automatycznie modyfikują format przesyłek, może być utrudniona.

Nowe pomysły na walkę ze spamem
  • Caller ID - technologia opracowana przez Microsoft nawiązuje koncepcyjnie do wyświetlania numeru dzwoniącego na ekranie telefonu. W praktyce chodzi o to, by system pocztowy odbiorcy mógł komunikować się z serwerem DNS i weryfikować, czy podawany w nagłówku wiadomości adres IP jest rzeczywiście tym, spod którego wiadomość została wysłana; spamerzy powszechnie stosują ukrywanie swoich prawdziwych adresów IP.

  • DomainKeys - technologia, za którą stoi Yahoo!, sprowadza się do masowego stosowania PKI jako recepty na anonimowe wysyłanie korespondencji; wdrożenie tej technologii wymagałoby powszechnego wykorzystania systemów PKI w firmach, na co w najbliższym czasie się nie zanosi ze względu na koszty i trudności wdrożeniowe.

  • SPF (Sender Policy Framework) - system wspierany przez America Online działa analogicznie do Caller ID z tą różnicą, że do wymiany informacji jest wykorzystywany nie XML, lecz własny format.

TOP 200