Po wirtualnym, bank tradycyjny

W niecały rok po uruchomieniu mBanku, BRE Bank SA uruchamia kolejny bank detaliczny - MultiBank.

Po kilkunastu miesiącach przygotowań, BRE Bank SA uruchamia kolejny bank oferujący usługi dla klientów indywidualnych - MultiBank. W odróżnieniu od mBanku, który jest bankiem wirtualnym, dostępnym wyłącznie przez kanały elektroniczne, MultiBank będzie miał własne oddziały. Pierwszy z nich powstał w Łodzi, a do końca października br. zostaną uruchomione dwa kolejne w Warszawie.

Klientem MultiBanku można zostać, deklarując miesięczne wpływy na poziomie co najmniej 1000 zł. To ograniczenie wynika z obranej przez bank strategii pozyskania klientów zamożnych lub mogących osiągnąć wysokie zarobki w niedalekiej perspektywie. Prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy z usług MultiBanku będą mogły korzystać małe firmy.

Zobacz również:

  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?
  • WordPress 6.5 trafia na rynek. Oto 5 najważniejszych zmian

<b>Oddział do wszystkiego</b>

Opóźnienie uruchomienia MultiBanku, spowodowane nieudaną próbą połączenia BRE z Bankiem Handlowym w Warszawie, umożliwiło zmianę strategii. BRE Bank wyciągnął wnioski z działań BIG Banku Gdańskiego, który znacznie przeinwestował budując sieć Millenium. Obserwował też Citibank, który zdobył ponad 100 tys. klientów, mając jedynie dwie placówki. Strategia MultiBanku ma stanowić rozwiązanie pośrednie. Docelowo ma powstać kilkadziesiąt oddziałów banku, zlokalizowanych głównie w dużych miastach.

Bardzo ważne okazały się dla MultiBanku również roczne doświadczenia mBanku - zwłaszcza jeżeli chodzi o obsługę klientów detalicznych i związane z tym procedury. Oba banki różnią się jednak zakresem oferty i profilem działalności. Nieprzypadkowo placówki MultiBanku będą nazywane Centrami Usług Finansowych. Za ich pośrednictwem będą oferowane wszystkie produkty Grupy Kapitałowej BRE Bank S.A., przeznaczone dla klientów indywidualnych. Oprócz zwykłych rachunków ROR, w ofercie znajdą się także m.in. karty kredytowe, fundusze powiernicze i fundusze emerytalne.

<b>Do oddziału... nie za często</b>

Intencją MultiBanku nie jest jednak zachęcanie klientów do częstego odwiedzania oddziałów. "Oddziały mają spełniać funkcję uzupełniającą w stosunku do kanałów elektronicznych. W założeniu mają one służyć do załatwiania spraw wykraczających poza bieżące transakcje. Oddziały będą też centrami informującymi klientów o nowych produktach, uczącymi korzystania z kanałów elektronicznych" - tłumaczy Mariusz Zarzycki, dyrektor Departamentu Informatyki Bankowości Detalicznej w BRE Banku SA.

MultiBank planuje też uruchomienie sieci wideokonferencyjnej, za pomocą której klienci odwiedzający oddziały będą mogli kontaktować się ze specjalistami w centrali.

<b>Wspólna platforma informatyczna</b>

BRE Bank nie budował na potrzeby MultiBanku oddzielnego centrum przetwarzania. Podobnie jak mBank, MultiBank wykorzystuje system bankowy Altamira, dostarczony przez Accenture. System MultiBanku jest jednak znacznie bardziej rozbudowany. Obie kopie systemu działają na tym samym serwerze mainframe firmy IBM. "Dzięki zastosowaniu platformy mainframe nie mamy obaw o skalowalność systemów w przyszłości. Obecna instalacja może zostać rozbudowana nawet kilkudziesięciokrotnie" - przekonuje Mariusz Zarzycki.

Oddziały MultiBanku nie będą wyposażane we własne serwery, ponieważ Altamira jest systemem scentralizowanym. Bank nie podjął jeszcze decyzji o tym, w jaki sposób pracownicy oddziałów będą komunikować się z systemem. "Klient systemu Altamira bardzo oszczędnie gospodaruje pasmem sieciowym. W celu uproszczenia zarządzania rozważamy zastosowanie technologii terminalowej Citrix MetaFrame. Na razie prowadzimy testy" - tłumaczy Mariusz Zarzycki.

Łączność z centralą będzie utrzymywana za pomocą rozbudowywanej waśnie sieci rozległej BRE Banku, wykorzystującej technologię Frame Relay. Oddziały są podłączane do sieci łączami o przepustowości średnio 512 Kb/s. Muszą bowiem zapewnić nie tylko komunikację z systemem bankowym, lecz także z serwerem poczty elektronicznej, serwerami intranetowymi i aplikacjami demonstracyjnymi dla klientów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200