Po co nam PESEL2?

Naciski na przyspieszenie prac

Więcej informacji o projekcie PESEL2 i WIDEORELACJA z debaty Computerworld:

https://www.computerworld.pl/pesel

Po co nam PESEL2?

Od lewej: Robert Kępczyński, Krzysztof Komorowski,Tadeusz Chełkowski autorzy raportu

Na dalsze losy projektu PESEL 2 ma po części wpływ Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Naciska ono bowiem na MSWiA na terminowe wydawanie pieniędzy. Resort woli jednak poświęcić jeszcze 2, 3 miesiące na dokładne dopracowanie procesów administracyjnych i architektury informacyjnej na potrzeby PESEL 2. Tymczasem prace te miał wykonać konsultant zewnętrzny, którego ministerstwo nie może wyłonić od lipca 2006 r. MSWiA wykona więc te prace we własnym zakresie, po czym rozpisze przetarg na niezbędny sprzęt, a następnie na infrastrukturę i część systemu centralnego PESEL 2.

W 2478 gminach wdrażaniem PESEL 2 zajmie się ponad 20 firm informatycznych, które wykonały wcześniejsze wersje stosowanego w samorządach oprogramowania. Z uwagi na fakt, że nadal mają do niego prawa, MSWiA zapłaci za wykonane prace pieniędzmi z Unii Europejskiej. Wprowadzanie nowych wersji aplikacji będą nadzorować koordynatorzy wojewódzcy. Przywołując przykład krótkiego terminu wprowadzenia paszportów biometrycznych, Piotr Piętak podkreślił, że resort potrafi działać efektywnie także pod presją czasu.

"Wierzymy w dialog pomiędzy organizacją pozarządową a ministerstwem i dlatego napisaliśmy ten raport" - podsumował dyskusję Sergiusz Trzeciak, prezes Instytutu Sobieskiego. "Proponuję, aby za kilka tygodni spotkać się ponownie w szerszym gronie i kwestię PESEL 2 przedyskutować ponownie" - dodał.

Czy PESEL 2 jest potrzebny?

Na podstawie dostępnych dokumentów dotyczących PESEL 2 autorzy raportu Instytutu Sobieskiego sformułowali następujące wnioski, zarzuty i postulaty:

- deklarowane cele PESEL 2 są nieprecyzyjne i zbyt szeroko zakrojone,

- brak odniesień do aspektów bezpieczeństwa systemu,

- obok centralnego państwowego rejestru danych osobowych powinny powstać niezależne rejestry dziedzinowe do identyfikacji tożsamości kontekstowej,

- rejestry powinny spełniać zasadę proporcjonalności - zakres przechowywanych danych ściśle dostosowany do funkcji rejestrów,

- koncepcja MSWiA zmierza do stworzenia wielkiej bazy danych osobowych zawierającej nieproporcjonalny w stosunku do celów zakres danych,

- warto rozważyć rezygnację z utrzymywania informacji adresowej w centralnej bazie danych osobowych,

- niepożądane skutki uboczne związane z wielkością PESEL 2 to: nieograniczony dostęp urzędników do danych obywateli zebranych z innych rejestrów dziedzinowych, utrudnienie procesu weryfikacji tożsamości i obniżenie jego skuteczności, możliwość profilowania zachowań i gustów wszystkich obywateli, ułatwienie przestępstw z wykorzystaniem fałszywych dokumentów czy skradzionych danych,

- koncepcja MSWiA nie przewiduje środków zaradczych wobec wymienionych zagrożeń, a baza będzie posiadać funkcje i cechy niewynikające z jej konstrukcji,

- w miejsce projektu MSWiA należałoby stworzyć prosty i bezpieczny system identyfikacji ludności wykorzystujący nowe regulacje prawne dla rejestrów, składający się z systemu identyfikatorów (pierwotnego i wtórnych), bezadresowego Rejestru Indentyfikacyjnego Obywateli (RIO), elektronicznego dowodu osobistego, a także jednokierunkową funkcję skrótu (hash)

***

PESEL okiem fizyków i informatyków

Dyskusja w redakcji Computerworld uwypukliła podstawowe różnice w postrzeganiu PESEL 2. Strona rządowa jest gotowa rozmawiać na temat ogólnych założeń maszyny jaką będzie PESEL 2, podczas gdy eksperci Instytutu Sobieskiego domagają się już szczegółowych informacji na temat funkcjonujących w niej trybików. W naszej debacie udział wzięli podsekretarz stanu MSWiA Piotr Piętak (socjolog), Małgorzata Piotrak, dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich (prawnik), Maciej Kiedrowicz, dyrektor Departamentu Rozwoju Rejestrów (informatyk) oraz przedstawiciele Instytutu Sobieskiego: prezes zarządu Instytutu Sergiusz Trzeciak (prawnik i politolog) oraz twórcy raportu: Robert Kępczyński (informatyk), Krzysztof Komorowski (astrofizyk), Piotr Kociński (fizyk), Tadeusz Chełkowski (informatyk). Na naszych stronach internetowych jest dostępny zapis wideo z debaty oraz wnioski z dyskusji wiceministra Piotra Piętaka i Krzysztofa Komorowskiego.

***

Raport "Czy PESEL2 jest potrzebny?" przygotowany przez Instytut Sobieskiego, można pobrać TUTAJ


TOP 200