Po co CRM?

Systemy ComArch

Oferowane przez ComArch rozwiązania CRM mają jedną postać dla branży spożywczej, inną dla motoryzacji, leasingu czy telekomunikacji. Przy tak różnorodnej ofercie chyba najbardziej typowym systemem CRM jest oprogramowanie dla przemysłu spożywczego - jest nim system CRM Profile, wspierający obsługę sieci sprzedaży firm zajmujących się produkcją i dystrybucją artykułów spożywczych.

Głównym kanałem dystrybucji towarów dla tej grupy firm są duże hurtownie i dystrybutorzy pośredniczący w sprzedaży sklepom detalicznym i ostatecznym odbiorcom. Drugim co do wielkości kanałem dystrybucyjnym jest sprzedaż bezpośrednia do hipermarketów i odbiorców, którzy płacą przy odbiorze towaru (typu cash and carry).

Centralna baza danych jest głównym elementem systemu CRM Profile. Jest ona na stałe połączona z istniejącymi systemami wewnątrz przedsiębiorstwa poprzez dedykowane interfejsy. Dane zgromadzone bezpośrednio w bazie CRM rozszerzają kategorie danych wykorzystywanych w przedsiębiorstwie. Założenie to ma wyeliminować redundancję danych pomiędzy systemem zarządzania przedsiębiorstwem a systemem CRM Profile. Centralna baza danych jest obsługiwana z wewnętrznych zasobów poprzez dedykowane aplikacje administratora oraz użytkowników. Ponadto hurtownia danych pobiera dane z bazy systemu do zarządzania przedsiębiorstwem oraz systemu CRM Profile.

Aplikacja po stronie klienta działa w trybie online lub offline. Oznacza to, że dane są domyślnie pobierane i zapisywane w bazie lokalnej, natomiast w przypadku żądania dostępu do wszystkich danych można połączyć się z serwerem internetowym i pobierać dane bezpośrednio z bazy centralnej.

System składa się z wielu uzupełniających się modułów działających niezależnie od siebie. Pewna ich część jest udostępniana każdemu lokalnemu użytkownikowi systemu, pozostałe są dostępne w zależności od profilu użytkownika.

System składa się z modułów podstawowych, które gromadzą i systematyzują informacje. CRM Profile korzysta z modułów: Klient, Produkt, Pracownik, Analiza oraz modułów dodatkowych: Serwis, Bank Danych Informacji, Indywidualny Użytkownik, Administracja, Komunikacja, Moduł Anomalii.

ITM Hermes

Kolejny przykład systemu CRM to ITM Hermes, stworzony przez olsztyński ITM za pomocą narzędzi programistycznych Lotus Domino R5.

Podstawowym celem, jaki przyświecał twórcom systemu, była jak najdalej posunięta automatyzacja procedur przedsiębiorstwa w kontaktach z klientami. Chodziło o stworzenie klasyfikacji niewymiernych informacji powstających w wyniku współpracy z klientem, a jednocześnie wspomaganie komunikacji między pracownikami firmy i wymianę informacji o wszystkich zdarzeniach zachodzących w kontaktach z klientem. Tak stworzony system umożliwia gromadzenie opinii, uwag, reklamacji, zapytań i wniosków od klientów, prognozowanie i planowanie przyszłej działalności i strategii firmy oraz prognozowanie całego rynku. Oczywiście, wiele analiz wielkości sprzedaży czy struktury klientów może być wykonanych na bazie programów finansowo-księgowych bądź modułów sprzedaży systemów ERP - w tym celu ITM Hermes integruje się z istniejącymi systemami MRP/ERP (np. z SAP R3).

Aplikację ITM Hermes stworzono w technologii dostarczonej przez firmę Lotus Development. Połączenie z innymi systemami zapewnia Domino Connect/IBM MQSeries, natomiast jako relacyjną bazę danych wykorzystuje się bazy IBM DB2, Oracle lub Sybase. Do zarządzania biblioteką zeskanowanych dokumentów jest stosowany LN:DI (Lotus Notes:Document Imaging), do obsługi Call Center systemu informacji telefonicznej (rodzaj inteligentnej telefonicznej centrali informacyjnej - rozszerzenie systemu o Phone Notes) używany jest Lotus Sametime.

ITM Hermes dzięki wykorzystaniu technologii Lotus Domino jest systemem, który może pracować zarówno z centralną, jak i z rozproszoną bazą danych. Informacje w systemie w zależności od typu licencji i wielkości rozwiązania są przechowywane tylko w bazie Lotus Domino albo zarówno w bazie Lotus Domino, jak i w relacyjnej bazie danych. Systemem operacyjnym serwera dla ITM Hermes może być Windows NT, Unix, AS 400 lub Linux, a system operacyjny stacji klienckiej to Windows 95, 98 lub NT.

System składa się z pakietu podstawowego i wielu dodatkowych. Moduły wchodzące w skład ITM Hermes to: Kartoteka klientów, Katalog wyrobów, Obsługa reklamacji, Obsługa ofert, Kontakty z klientami, Projekty, Cenniki, Biblioteka procedur, Książka adresowa, Terminarz, Poczta elektroniczna, Umowy i kontrakty.


TOP 200