Piwna harmonia

Brau Union Polska rozpoczął wdrożenie systemu mySAP.com rozszerzonego o elementy branżowego rozwiązania IS-Beverages.

Brau Union Polska rozpoczął wdrożenie systemu mySAP.com rozszerzonego o elementy branżowego rozwiązania IS-Beverages.

Piwna harmonia

Ryszard Czopik, dyrektor ds. finansowych w Brau Union Polska

Wdrożenie mySAP.com w Brau Union Polska to ostatni etap projektu prowadzonego we wszystkich europejskich spółkach należących do austriackiego koncernu Brau-Betailigungs. W ramach projektu nazwanego Harmonia firma zamierza ujednolicić systemy wspierające rachunkowość zarządczą. W Polsce do firmy należą browary w Warszawie, Rakszawie i Bydgoszczy, które łącznie mają nieco ponad 5% polskiego rynku piwa. Wśród produkowanych przez Brau Union Polska marek piwa są m.in. Królewskie, Steffl, Kaiser, Van Pur i Kujawiak.

System na dwa lata

W należących do Brau Union Polska trzech browarach i dwóch spółkach dystrybucyjnych (w Rzeszowie i Niepołomicach) jest obecnie wykorzystywany system Exact. "Plany wdrożenia systemu SAP pojawiły się jeszcze w 2000 r., ale ostateczna decyzja zapadła dopiero w ub.r. W oczekiwaniu na nią, zdecydowaliśmy się na stworzenie rozwiązania przejściowego" - mówi Ryszard Czopik, dyrektor ds. finansowych w Brau Union Polska, odpowiedzialny za projekt mySAP.com.

Jeszcze w 2001 r. system Exact funkcjonował tylko w Rakszawie i Rzeszowie. W pozostałych browarach działały małe, słabo zintegrowane systemy obsługujące księgowość, gospodarkę magazynową i fakturowanie. Kiedy Brau Union Polska rozpoczął konsolidację spółek wchodzących w skład grupy, a jednocześnie okazało się, że nie jest możliwe szybkie rozpoczęcie wdrożenia mySAP.com, zdecydowano o uruchomieniu w ekspresowym tempie systemu Exact w całej firmie. System ten będzie wykorzystywany w Brau Union Polska do końca 2003 r.

"Nie mogliśmy czekać na system docelowy. Każdy z browarów miał inną organizację i korzystał z różnych rozwiązań. Projekt przejściowy nie był dla nas zbyt dużym obciążeniem finansowym, gdyż zrealizowaliśmy go praktycznie we własnym zakresie. Choć musimy w nieco uciążliwy sposób importować dane z poszczególnych browarów, Exact pozwala nam w miarę szybko i sprawnie prowadzić księgowość" - wyjaśnia Ryszard Czopik.

Specyfika branży

Wdrożenie mySAP.com we wszystkich spółkach Grupy Brau Union Polska potrwa do końca roku. Obecnie rozpoczynają się szkolenia najważniejszych użytkowników. Projekt prowadzi spółka BCC z Poznania. Asystują jej specjaliści ze spółki eksperckiej Join IT należącej do Brau-Betailigungs AG, którzy czuwali nad zapewnieniem jakości wdrożeń SAP także w innych krajach objętych projektem Harmonia. Po zakończeniu wdrożenia przedstawiciele Brau Union Polska spodziewają się przyspieszenia operacji księgowych i ułatwienia procesu tworzenia raportów na potrzeby kierownictwa koncernu.

W Brau Union Polska zostaną wdrożone moduły obsługujące rachunkowość finansową, księgowość majątku trwałego, kontroling, w tym elementy planowania produkcji uzupełniające moduł kontrolingu, gospodarkę materiałową i zaopatrzenie oraz sprzedaż i dystrybucję. Zostaną wykorzystane również elementy rozwiązania branżowego - IS-Beverages - przeznaczonego dla producentów napojów, obejmujące funkcje wspierające systemy rabatowe oraz rozliczanie transportu i opakowań zwrotnych. System ewidencji opakowań zwrotnych to jeden z najważniejszych elementów części logistycznej wdrażanego systemu.

Dotychczas Brau Union Polska korzystał z autorskiego rozwiązania stworzonego z wykorzystaniem możliwości dostępnych w systemie Exact.

Priorytety zarządu

mySAP.com będzie wdrażany jednocześnie we wszystkich browarach i spółkach dystrybucyjnych. "Jedyny problem, jaki może się pojawić, to duże obciążenie pracowników. To największe zagrożenie. Nie można zaniedbywać codziennych obowiązków, ale wdrożenie ma największy priorytet" - podkreśla Ryszard Czopik.

Dział informatyki w Brau Union Polska to zaledwie 6 osób. Każdy otrzymał "przydział" do poszczególnych modułów systemu. Każdy z nich bierze udział we wdrożeniu. W jego trakcie mają zapoznać się procesami biznesowymi zachodzącymi w firmie, co w efekcie ma im ułatwić późniejszy rozwój systemu. Wszystkich czeka przeszkolenie z zakresu języku programowania ABAP.

Firma prowadzi decydujące rozmowy z potencjalnymi partnerami dotyczące korzystania z outsourcingu w obszarze platformy sprzętowej i systemowej, na której zostanie zainstalowany mySAP.com, mimo że - jak uważa dyrektor finansowy - prowadzenie własnej serwerowni byłoby nieco tańsze. Decyzja ma zapaść w ciągu kilku najbliższych tygodni.


TOP 200