Państwowy Instytut Geologiczny chroni się przed nielegalnym oprogramowaniem

W Instytucie wdrożono oprogramowanie, które zapewnia ochronę przed ściąganiem nielegalnych plików i ułatwia zarządzanie infrastrukturą IT. Na każdym z około 1200 komputerów zainstalowano tzw. agenta, który przekazuje do administratora sieci informacje o wszelkich aplikacjach czy plikach, które zostały ściągnięte z sieci na dysk twardy lub pamięć masową. Dzięki temu natychmiast ujawniana jest każda próba ściągnięcia nielegalnego pliku na urzędowego peceta. Koszt wdrożenia systemu wyniósł około 200 tysięcy złotych.

Wdrożenie LOG System 2.0 pozwoliło też kierownictwu Instytutu na sprawdzenie, czy wszystkie używane przez firmę programy są legalne i usunięcie tych aplikacji, które budziły wątpliwości prawne. System przekazał administratorowi listę aplikacji, które w ogóle nie miały licencji, jak również tych, które wymagały jedynie aktualizacji. Bardzo ważną częścią wdrożenia było stworzenie kompletnej bazy sprzętu i oprogramowania, które znajduje się na wyposażeniu instytutu. To w sumie kilka tysięcy rekordów, w tym wiele specyficznych produktów, jak na przykład specjalne GPS-y do lokalizacji otworów wiertniczych, sondy czy mikroskopy. "Dzięki instalacji LOG System 2.0 zaoszczędzimy sporo czasu i pieniędzy. Będziemy na bieżąco dowiadywać się, na które programy kończy się licencja i należy je zaktualizować. Bardzo przydatna okaże się również wiedza o tym, które programy są uruchamiane niezwykle rzadko, bądź w ogóle. W takich sytuacjach nie warto będzie przedłużać licencji na kolejne lata" - mówi Dominik Krasowski, Główny Specjalista ds. Informatyki w Państwowym Instytucie Geologicznym.

Przed wdrożeniem instytut zarządzał sprzętem i oprogramowaniem za pomocą papierowych formularzy. Z punktu widzenia pracowników, którzy byli odpowiedzialni za aktualizację oprogramowania, sprawne działanie sprzętu oraz serwis uszkodzonych podzespołów, system taki był wyjątkowo mało wydajny. Szczególną trudność sprawiała prawidłowa ewidencja licencji i programów. Teraz wszystkie dokumenty licencyjne (około 1800) zostały zeskanowane, wprowadzone do cyfrowej bazy danych i powiązane z odpowiednimi komputerami oraz użytkownikami. Istotną funkcją LOG System 2.0 będzie też wspomaganie pracowników help desku. Odpowiadają oni na pytania użytkowników sprzętu i oprogramowania, pomagają w rozwiązywaniu problemów i zajmują się przyjmowaniem zgłoszeń serwisowych. Dokładna i zdalna wiedza o tym, jakim sprzętem dysponuje określony użytkownik, przyspieszy i ułatwi działanie tego ważnego działu.

Zobacz również:


TOP 200