Państwo w złotym trójkącie

Ryszard Ścigała, prezydent Miasta Tarnowa określił błędy w sposobie działania urzędników w podejściu do procedur administracyjnych jako dominację legalizmu nad zdrowym rozsądkiem. Skoro wiedza, jak zauważył, stała się podstawowym zasobem i czynnikiem kompetencji, to trzeba brać pod uwagę przenikanie się różnych branż, globalizację, skrócenie życia produktów, zmiany demograficzne, wzrost znaczenia organizacji pozarządowych, niezależne inicjatywy obywatelskie. Transformacja sektora publicznego uwarunkowana zastosowaniem technologii informacyjnych, to tylko jeden z przejawów zmian. Trzeba wprowadzać innowacyjne narzędzia poprawiające przejrzystość zarządzania, optymalizację procesów prowadzącą do wymiernych oszczędności, trzeba pozyskiwać kompetentnych pracowników, wyłaniać liderów.

Wojciech Piecha, pełnomocnik Prezydenta Nowego Sącza ds. systemów zarządzania nazywa proces potrzebnych zmian w administracji rewitalizacją. Model rynkowy, rozumiany jako wzorowanie przekształceń na konkurującym biznesie, to wczesny etap pobudzania świadomości zmian. Lepsze jest rozwijanie partnerstwa z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i sektorem prywatnym. Trzeba założyć, że nie wszystkie usługi administracji da się racjonalnie podzlecić na zewnątrz. Poprzez etap pośredni, polegający na zbudowaniu kompetentnych zasobów ludzkich, należy wypracować nowe modele synergii.

Badania miejskie

Spore znaczenie dla zmian w podejściu do zadań administracji samorządowej ma zastosowanie wyników badań naukowych. Współpraca opiera się o sprzężenie zwrotne. Władze miast poszukują wskazówek wspomagających procesy rozwojowe, a jednostki sektora badań i rozwoju zyskują motywację do budowania zasobów kompetencji, mogących wpływać na bliskie otoczenie. Zamawiane lokalnie badania stosowane, które wiążą się z rozwojem miast, regionów, to okazja do aktywnego udziału w budowaniu regionalnej tożsamości przez ośrodki akademickie. W grę wchodzi wiele różnych obszarów badawczych: ekologia, inteligentny transport, optymalizacja zużycia energii, energia odnawialna, materiały do budowy obiektów użyteczności publicznej, estetyka przestrzeni publicznej, gospodarka odpadami, zarządzaniem administracją, socjologia samorządności, telemedycyna.

Inteligentne systemy zarządzania energią elektryczną, paliwami, wodą mają sens, jeżeli ich stosowaniu towarzyszy wzrost świadomości i współpraca obywateli. Samorządy muszą się zatem na nowo nauczyć współdziałania z zakładami energetycznymi, a także planowania i nadzoru nad działalnością przedsiębiorstw komunalnych, będących operatorami sieci gazowych, ciepłowniczych, wodociągowych. Omawiane podczas konferencji przykłady oszczędności możliwych do uzyskania były bardzo spektakularne. Kilka prezentacji dotyczyło rozwoju samochodu elektrycznego. Współpraca samorządów z przemysłem nowych technologii (np. Miasta Tarnowa z Zakładami Azotowymi) to dodatkowo poszerzanie pola innowacyjności. To szansa na rozwój grup społecznych, które Richard Florida nazywa klasą kreatywną. Aspiracje kulturowe klasy kreatywnej mogą się przyczyniać do wzrostu poczucia wspólnoty mieszkańców.

Wypowiedzi
Upowszechnianie współczesnych innowacji jest rezultatem tempa przepływu informacji i szerokiego dostępu do wszelkich nowości technologicznych. Coś co dzisiaj wydaje się innowacyjnością w przeciągu kilku tygodni staje się dostępne w każdym zakątku świata.

prof. dr hab. Marek Szczepański, Uniwersytet Śląski

Naszym celem jest znalezienie się wśród najbardziej innowacyjnych ośrodków pracujących nad zastosowaniem multimediów w edukacji, biznesie i rozrywce.

Krzysztof Wnęk, prezes zarządu Miasteczko Multimedialne

Około 75% emisji gazów cieplarnianych jest tworzone przez miasta, a 80% energii jest zużywanej przez nie. Nic dziwnego, że miasta odgrywają kluczową rolę w stawianiu czoła wymogom zrównoważonego rozwoju.

Leszek Bartłomiejczyk, dyrektor sektora publicznego SAP EMEA

Miasta muszą skupić na najważniejszych zadaniach jak wydajność, przejrzystość, orientacja na potrzeby obywateli, współpraca, bezpieczeństwo publiczne i mobilność.

dr Dariusz Banaszewski, dyrektor ds. rozwoju Siemens IT Solutions and Services

Dla przewiezienia 1 pasażera transportem miejskim na odległość 1 km potrzeba 3-4 razy mniej energii w porównaniu do samochodu.

Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK w Krakowie


TOP 200