Państwo Usługowe – wspólna sprawa komercji i administracji

Centralny Ośrodek Informatyki MSW promuje w Polsce podejście usługowe w sferze relacji państwo-obywatel. Dwudniowa konferencja objęta patronatem Computerworld była okazją do poznania najciekawszych przykładów cyfryzacji tej sfery z Europy i Polski.

Celem konferencji „Państwo Usługowe” była wymiana wiedzy i doświadczeń o tym, jak skutecznie obserwować potrzeby obywatela i wspierać go, tworząc odpowiednie usługi. Usługowe państwo, jak wszystkie przedsięwzięcia cyfrowe podlega lepszemu opomiarowaniu: przytaczane miary i wskaźniki dowodzą, że to koncepcja o wiele bardziej efektywna kosztowo i operacyjnie a przy tym przyjazne dla obywateli.

„Ideą konferencji było pokazanie, że rolą państwa w XXI wieku jest dostarczanie usług w taki sposób, żeby dawały one bezpośrednie korzyści obywatelom, były łatwe i przyjazne w użyciu. Przez dwa dni można było rozmawiać z gośćmi z Polski i ze świata, którzy są zaangażowani w tworzenie dobrych, nowoczesnych usług publicznych i komercyjnych. Na konkretnych przykładach mogliśmy prześledzić, jak Service Design – czyli kompleksowe projektowanie usługi – odmienia doświadczenia zwykłych ludzi, jakie niesie korzyści społeczne i w jaki sposób może opłacać się państwu. Zaprezentowano przykłady zagraniczne – z takich krajów jak Hiszpania, Estonia czy Wielka Brytania – ale widać, że pierwsze jaskółki zmian pojawiły się też w Polsce” – mówi Nikodem Bończa Tomaszewski, szef COI (Centralny Ośrodek Informatyki MSW).

Ben Reason, współtwórca międzynarodowego studia projektowego Livework, mówił o współpracy z rządową agencją pośrednictwa pracy Skills Development Scotland. Ben przedstawił etapy wprowadzenia service designu w usługach świadczonych przez państwo – od strategii, przez projektowanie, aż po uruchomienie gotowego rozwiązania.

Mat Barrow z brytyjskiej firmy konsultingowej Infinity Works zaprezentował proces modernizacji systemu IT angielskiej służby zdrowia z zastosowaniem metodyki Agile (programowania zwinnego). Jeszcze rok temu system, którym posługuje się ponad milion użytkowników, zawieszał się średnio co pięć minut. Dziś działa o 98% szybciej, co już przełożyło się na 21 milionów funtów oszczędności.

Airi Reidi z ministerstwa gospodarki i transportu Estonii, kraju który sam w sobie jest prawdziwą cyfrową marką, omówił proces budowy katalogu usług publicznych przez jej resort. Celem projektu było stworzenie ustandaryzowanego i uporządkowanego serwisu.

Organizatora konferencji, Centralny Ośrodek Informatyki i firmę projektową uselab reprezentowali Katarzyna Gawlik, Szymon Staniszkis i Iwona Szatkowska. Ich wystąpienie dotyczyło prac koncepcyjnych nad usługami publicznymi, skierowanymi do świeżo upieczonych rodziców, których celem jest ułatwienie życia młodej rodzinie.

Wśród gości konferencji byli także Marc Garcia Fortuna oraz Itziar Pobes Gamarra z hiszpańskiego studia projektowego We Question Our Project, którzy podzielili się doświadczeniami trwającej od 2007 r. pracy projektanta usług publicznych w Barcelonie. Projektowanie usług, prócz wzrostu zadowolenia obywateli, przynosi także zaangażowanie i zadowolenie pracowników oraz zwiększa otwartość dużych instytucji na zmiany.

Polscy prelegenci, to szefowie, menedżerowie i specjaliści Tatrzańskiego Parku Narodowego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego, Play, Migam.org, a także eksperci Centralnego Ośrodka Informatyki (COI) i Narodowego Centrum Audiowizualnego.

Gospodarzem konferencji był Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA).

Centralny Ośrodek Informatyki to think tank, centrum kompetencji informatycznych (IT) i instytucja publiczna w jednym. Jego przedstawiciele mówią „jesteśmy nie tylko ekspertami IT, ale także projektujemy usługi i doświadczenie użytkownika, szkolimy, prowadzimy komunikację społeczną, zarządzamy projektami i zamówieniami publicznymi. Dzięki temu możemy realizować́ kluczowe projekty cyfrowe w państwie od A do Z. Wierzymy, że państwo solidarne ze swoimi obywatelami to sprawny usługodawca, a nie zbiór procedur i instytucji. Dzięki technologii cyfrowej możemy łączyć rozproszone instytucje i zmieniać zagmatwane procedury w spójne i proste usługi. Chcemy usuwać przepaść między usługami publicznymi a komercyjnymi. Jesteśmy za mądrym otwieraniem państwowych rejestrów i zbiorów danych. Udostępnianie ich w formie przyjaznych i prostych usług ułatwia ludziom życie, wspiera rozwój biznesu, daje więcej wolności”.

Więcej informacji na stronie coi.gov.pl

Narodowy Instytut Audiowizualny zajmuje się digitalizacją, rekonstrukcją i rozpowszechnianiem polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Działa m. in. w internecie jako wydawca portalu internetowego Ninateka, magazynu kulturalnego Dwutygodnik.com i serwisu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna. Dzięki zmodernizowanej siedzibie i działaniom w sieci w różnorodny sposób kształci świadomego odbiorcę i twórcę kultury audiowizualnej. Kieruje swoje działania zarówno do dzieci, młodzieży, osób starszych, jak i do profesjonalistów.

Więcej informacji na stronie nina.gov.pl

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200