P4: Nowy kontrakt na dostawę usług multimedialnych

Czwarty polski operator komórkowy - P4 - zawarł nowy kontrakt na dostawę zaawansowanego systemu billingowego i całej gamy multimedialnych usług dodanych. Umowa o wartości ponad 25 mln USD została podpisana ze spółką Comverse. O szczegółach kontraktu rozmawiamy z Tuvią Marmarellim, wiceprezesem Comverse i Chrisem Bannisterem, dyrektorem zarządzającym P4.

P4: Nowy kontrakt na dostawę usług multimedialnych

Tuvia Marmarelli

P4: Nowy kontrakt na dostawę usług multimedialnych

Chris Bannister

W czym Comverse pomoże P4? Jakie są główne założenia kontraktu?

Tuvia Marmarelli: Każdy operator, który znajduje się na wczesnym etapie budowy sieci potrzebuje dwóch rzeczy: infrastruktury radiowej (wraz z dodatkowym osprzętem, jak przełączniki, routery itp.) oraz całej gamy usług dodanych, które będą stanowiły docelowo o ofercie, przeznaczonej dla klienta końcowego. Mówiąc o platformie usług dodanych, mam na myśli również nasze konwergentne systemy billingowe czasu rzeczywistego, które pozwolą P4 płynnie dostosowywać ofertę do potrzeb klientów. Jest to rozwiązanie dość unikalne na polskim rynku, pozwala bowiem na łatwą integrację systemów naliczających opłaty za wszystkie dostępne usługi 3G (głos, przesyłanie danych, sms-y, mms-y, telewizja, video-on-demand, itp.). Kontrakt zawiera wszystko, co nie jest związane z rdzeniem sieci. Wśród jego najważniejszych elementów wymienić można wdrożenie systemów: billingu, customer center, mediation, provisioningu, centrów SMS czy MMS, Mobile Data Gateway (MDG), mobile device manager, DCMP.

Chris Bannister: Potrzebowaliśmy rozwiązania skalowalnego, szybkiego we wdrożeniu i potrafiącego dynamicznie dostosowywać się do potrzeb rynku. Obecna telekomunikacja to o wiele więcej, niż tylko głos i dane. Operatorzy coraz częściej próbują zintegrować swoje sieci ze środowiskiem IP. Wierzymy, że platforma dostarczona przez Comverse umożliwi nam dynamiczne tworzenie ofert, dostosowanych do potrzeb klienta. Rozwiązania, proponowane przez innych dostawców nie były tak uniwersalne. Przez ostatnie dwa, trzy miesiące odbywały się szkolenia pracowników w zakresie obsługi nowych rozwiązań Comverse.

Co dodatkowo wyróżnia ofertę Comverse?

Tuvia Marmarelli: Myślę, że bardzo istotną cechą naszego rozwiązania jest jego gotowość na IMS (IP Multimedia Subsystem). Architektura "IMS Ready" daje P4 pewną przewagę wśród polskich operatorów komórkowych. Pracujemy nad tym, aby zapewnić pełną konwergencję zarówno na poziomie usług, jak i sprzętu. Obecnie często się zdarza, że reakcja operatora na zapotrzebowanie zgłaszane ze strony rynku (np. na nowe usługi) jest opóźniona o 2-6 miesięcy. Dzięki platformie wspierającej IMS oraz zaawansowanemu systemowi billingowemu P4 będzie mogło bardzo szybko dostosowywać ofertę do zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Jak będzie wyglądać proces wdrażania nowych rozwiązań w P4?

Chris Bannister: Większość rozwiązań, jakie są zawarte w tym projekcie będzie dostępna wraz z uruchomieniem naszych usług w IV kwartale br. Dalsze kroki będą zależeć od zdobywania przez nas kolejnych klientów. Planujemy poszerzenie oferty w 2007 roku, ale tak jak mówiłem, będzie to zależało od zapotrzebowania ze strony użytkowników.

Jaka jest wartość podpisanej umowy?

Chris Bannister, Tuvia Marmarelli: Nie możemy jeszcze zdradzić oficjalnej kwoty transakcji, jej wartość przekracza jednak 25 mln USD.

Czy Comverse ma swoje rozwiązania u innych polskich operatorów?

Tuvia Marmarelli: Tak, jesteśmy obecni u wszystkich polskich operatorów komórkowych - oczywiście nie na taką skalę, jak w P4. W związku z nową inwestycją zamierzamy rozbudować sieć swoich biur w Warszawie (na razie jest tylko jedno) oraz zwiększyć zatrudnienie. Wdrożenie w P4 będzie naszym referencyjnym rozwiązaniem dla całego obszaru Europy Środkowej i Wschodniej.

Jakie usługi są według Panów najbardziej atrakcyjne dla klientów ("killer applications")?

Chris Bannister: Moim zdaniem nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Dla jednych taką usługą jest zwykłe przesyłanie maili, dla innych push-to-talk. Wśród nowoczesnych technologii na uznanie zasługuje mobilna telewizja i wszystko, co jest z nią związane. Choć nie jest ona obecnie zbyt popularna, to na pewno z czasem zyska na znaczeniu. I wówczas może się stać "killer application". Jednak tak naprawdę wszystko zależy od tego, w jakiego klienta celuje operator (indywidualny, biznesowy) i jaką grupę społeczną chce zainteresować swoją ofertą.

Co Pan sądzi o takich technologiach, jak WiMAX czy HSDPA? Czy P4 jest nimi zainteresowane?

Chris Bannister: Oczywiście, zarówno WiMAX jak i HSDPA mogą odegrać dużą rolę na rynku telekomunikacyjnym. Jako operator 3G, jesteśmy szczególnie zainteresowani technologią HSDPA, która jest naturalnym rozszerzeniem UMTS. Jednak wszystko będzie zależało, jak zwykle, od klientów. Jeśli pozyskamy zakładaną część rynku (9 proc. udziałów w 2010 roku) i użytkownicy będą domagać się większej przepustowości i oferowania nowych usług, to na pewno odpowiemy pozytywnie na te sugestie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200