Outsourcing, co to takiego?

Outsourcing selektywny może być finansowany na zasadzie ryczałtu lub w sposób zależny od postępu pracy. W warunkach amerykańskich zwyczajowo przyjęło się, że przy umowach na prace projektowe, jedną trzecią uzgodnionego honorarium wpłaca się "z góry", jedną trzecią w momencie otrzymania założeń projektu zaś pozostałą część po ostatecznym odbiorze. Umowy konsultingowe wymagają zapłaty w dwóch ratach - połowa na początku po podpisaniu umowy, druga po zakończeniu pracy.

Typowe sieciowe umowy serwisowe są umowami wieloletnimi; okres na jaki są zawierane zależy od wielkości oferowanego przez firmę outsourcingową upustu cenowego. Najczęściej płatności dokonuje się kwartalnie, "z góry".

Każda firma decydująca się na korzystanie z usług zewnętrznych ma nadzieję na wymierne korzyści wynikające z profesjonalizmu konsultanta. Nie można też wykluczyć korzyści nadzwyczajnych. Gdy technologia czy produkt z jakichś względów nie spełnia obiecanych wymagań, można użyć wpływów potężnej firmy outsourcingowej na sprzedawców hardware'u i software'u w celu przyspieszenia rozwiązania problemu.

Granice odpowiedzialności

Jeżeli nie przekazujemy wszystkich naszych operacji firmie outsourcingowej, należy określić, gdzie jej odpowiedzialność się kończy, a nasza zaczyna. Na przykład, nie jest opłacalne utrzymywanie szybkiego serwisu dla systemów nie mających strategicznego znaczenia dla firmy, obejmującego np. wszystkie komputery typu PC i drukarki. Ale prawdopodobnie potrzebna będzie natychmiastowa interwencja, gdyby uszkodzony został serwer.

Kluczową sprawą dla skuteczności działania umowy jest system łączności z konsultantem lub firmą outsourcingową. Jeżeli np. został wezwany inżynier w celu uruchomienia serwera w firmie, powinniśmy otrzymywać regularne raporty o postępach pracy. Zanim nieszczęście się zdarzy, należy mieć opracowane i uzgodnione procedury postępowania na wypadek wystąpienia awarii lub zdarzenia wymagającego interwencji konsultanta.

Jak to się robi w Polsce

Outsourcing występuje również na rynku polskim. Dla zdecydowanej większości społeczeństwa komputer i wszystko co jest z nim związane ciągle jest jeszcze terra incognita, natomiast życie wymusza coraz powszechniejsze stosowanie technik komputerowych w różnych rodzajach działalności. Z tego względu wiele firm nastawiło się na prowadzenie usług software'owych i hardware'owych mających cechy outsourcingu. W zakresie softwaere'u usługi te polegają głównie na wykonywaniu oprogramowania na miarę potrzeb klientów. Firmy hardwaere'owe oferują usługi serwisowe mające znamiona czystego outsourcingu. Przykładowy zakres usług oferowanych przez firmę oferującą zasilacze awaryjne obejmuje: doradztwo techniczne, usługi projektowe, nadzór i wykonawstwo instalacji elektrycznej, transport, instalację i uruchomienie urządzenia u klienta, szkolenie personelu i to, co jest najistotniejsze: wieloletnie umowy serwisowe zdejmujące z użytkowników urządzeń troskę o zapewnienie ciągłej konserwacji kosztownego sprzętu. Oferowane usługi obejmują ryczałtem wartość części zamiennych i uwzględniają rabat przy zakupie elementów, których wymiana jest konieczna w trakcie normalnej eksploatacji urządzenia.

W przypadku UPS-ów są to baterie. Prawdopodobnie w niedługim czasie również w zakresie softwaere'u zaistnieje sytuacja, w której pojawią się nie tylko firmy, które będą chciały prowadzić działalność outsourcingową, ale również te, które zechcą z takiej usługi korzystać.


TOP 200