Ostatni sukces 3Com

Obecnie HP - w ramach porozumienia z Brocade - sprzedaje przełączniki dla pamięci masowych tej firmy pod marką StorageWorks. Na razie 3Com nie zagraża temu producentowi, ale wiadomo że firma opracowuje własne urządzenia sieciowe FCoE (Fibre Channel over Ethernet), a ich wprowadzenie na rynek będzie oznaczało pojawienie się nowej konkurencji dla biznesu Brocade i konieczność modyfikacji zakresu współpracy z HP. Również dla Juniper, 3Com nie stanowi bezpośredniego zagrożenia. Ale w dalszej perspektywie może istotnie wzmocnić pozycję HP na rynku przełączników i routerów klasy korporacyjnej, a w efekcie zwiększyć konkurencję dla produktów tej firmy.

Niektórzy analitycy idą dalej i zwracają uwagę, że biorąc pod uwagę strategię i aktywność Cisco w ostatnich latach, jeśli HP chciałoby konkurować na wszystkich frontach, to logiczne wydają się kolejne duże inwestycje HP, np. zakup Avaya, i w ten sposób wzmocnienie oferty w zakresie systemów zintegrowanej komunikacji lub Polycom i rozwiązań wideokonferencji.

Jakie produkty kupuje HP?

Jeśli chodzi o produkty i technologie, to inwestycja ta oznacza możliwość rozszerzenia oferty o nowe przełączniki rdzeniowe 3Com H3C 12500, które są bezpośrednią konkurencją dla Cisco Nexus 7000. W obszarze wysokowydajnych przełączników rdzeniowych dla centrów danych HP ma urządzenia ProCurve 8212, 6600 i 5400, które są mniej zaawansowane niż najnowsze produkty 3Com - pod tym względem przejęcie 3Com ma więc istotne znaczenie.

HP zyska też modułowe routery brzegowe serii 3Com MSR, które umożliwiają uruchamianie aplikacji IP PBX oraz oprogramowania do optymalizacji lub zabezpieczania sieci, które mają architekturę i funkcjonalność podobną do konkurencyjnych routerów Cisco ISR. Oprócz tego oferta HP poszerzy się o urządzenia IPS do zapobiegania włamaniom 3Com TippingPoint. W tym zakresie HP musiało dotąd korzystać ze sprzętu innych producentów, więc integracja produktów TippingPoint umożliwi firmie wprowadzenie do oferty własnych rozwiązań do zabezpieczania sieci, co ma obecnie duże znaczenie. 3Com ma także udziały w rynku rozwiązań VoIP klasy korporacyjnej (seria rozwiązań NBX i VCX IP PBX), gdzie HP jest praktycznie nieobecne. Według Dell'Oro Group, 3Com ma ok. 5% tego rynku, którego wartość jest szacowana na 16 mld USD.

Przedstawiciele obu firm przyznają, że ewentualne problemy z integracją produktów 3Com mogą zaistnieć w segmencie konsumenckim. Tu bowiem oferty 3Com i HP często się dublują i trzeba będzie zrezygnować z niektórych linii produktowych. Na przykład, w dziedzinie urządzeń dla sieci bezprzewodowych, 3Com sprzedaje na zasadach OEM produkty Trapeze Networks, a HP kupiła kilka lat temu firmę Colubris oraz jej technologie i nie wydaje się, by chciała obecnie zrezygnować z ich dalszego rozwoju.


TOP 200