Opcje filtrowania poczty elektronicznej

Spamy to duże utrapienie zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dużych organizacji. W miarę wzrastania liczby spamów, rośnie też czas poświęcany na przeglądanie poczty i wykreślanie spamów, nie wspominając już o zajmowaniu pasma w sieci czy pamięci serwerów pocztowych.

Legislacja w zakresie walki z tym zjawiskiem w pewnym stopniu pomaga łagodzić ten problem, ale nie należy mieć złudzeń, że wyeliminuje go całkowicie. Pozostaje wiec stosowanie różnorodnych filtrów poczty elektronicznej eliminujących spamy przed wejściem do skrzynki pocztowej.

Większość oprogramowania klienckiego poczty elektronicznej, jak na przykład Microsoft Outlook, oferuje filtrowanie po słowach kluczowych lub adresach nadawców. Można definiować też reguły heurystyczne do filtrowania poczty.. Chociaż są to rozwiązania relatywnie łatwe w stosowaniu i niedrogie, to jednak efektywności filtrowania spamów spada wraz ze zwiększaniem liczby i szczegółowości filtrów. Efektem może tez być obniżenie wydajności całego systemu.

Zobacz również:

  • Google zmienia algorytmy - więcej reklam w Gmailu

Na ogół filtrowanie takie daje w wyniku duży procent fałszywych rozpoznań. Fałszywe rozpoznania (false positives) to legalne przesyłki pocztowe sklasyfikowane przez filtr jako spamy.

Innym podejściem jest zastosowanie oprogramowania filtrującego opierającego się na „czarnych” lub „białych” listach nadawców. Podstawa działania takich rozwiązań jest tworzenie list nadawców legalnych (białe listy) i niepożądanych ( czarne listy). Metoda pozwala na wyeliminowanie znacznej części niepożądanych przesyłek, ale nie gwarantuje tego w odniesieniu do wszystkich nadawców spamów, ponieważ stosują oni często prosty wybieg polegający na zmianie adresu nadawcy. Ponadto dużym wyzwaniem jest tworzenie takich list i utrzymywanie ich na stałym poziomie aktualności.

Firma Cloudmark zaproponowała jeszcze inny sposób walki ze spamem. Jest to podejście peer-to-peer, w którym sieć użytkowników automatycznie raportuje do centralnego ośrodka wykryte spamy, tworząc w ten sposób wspólnotę użytkowników korzystających z sumarycznej wiedzy o spamach. Rozwiązanie te zapewnia stosunkowo mały procent fałszywych rozpoznań. Z drugiej jednak strony, gdy nadawca spamu zmienia swój adres, liczba spamów przechodzących przez taka sieć szybko rośnie.

Stosowane są również techniki statystyczne, które wydają się być bardzo obiecujące, zwłaszcza w zakresie dokładności identyfikacji spamów i niskiego procentu fałszywych rozpoznań.

Istnieje także cały szereg innych rozwiązań filtrowania spamów. Jednak przy ocenie każdego z nich należy zwracać uwagę, jakiej metody filtrowania używa, jak również na efektywność filtrowania w konkretnym środowisku, zwłaszcza częstotliwość występowania fałszywych rozpoznań..

Produkty takie dostarczają m.in. firmy NetIQ, TrendMicro, McAfee i Symantec.

Poza oprogramowaniem filtrowania poczty, które można wdrożyć we własnej sieci, istnieje także możliwość zdania się na outsourcing, zapewniający dostarczanie filtrowania spamów w postaci usługi. Takie usługi oferują m.in. Cloudmark i MX Logic.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200