Office 365 podbija firmy

MS Office 365 stał się właśnie najpopularniejszym oprogramowaniem biznesowym dostarczanym w postaci usługi (wśród klientów firmy Okta). To zdecydowanie dobra wiadomość dla Microsoftu, tym bardziej, że Office 365 potrzebował na osiągnięcie pozycji lidera zaledwie niespełna dwóch lat.

Okta jest producentem oprogramowania służącego do zarządzania urządzeniami i tożsamościami w firmowej sieci informatycznej – z jej usług korzysta ok. 2,5 tys. firm z całego świata, zarówno niewielkich, jak i dużych korporacji. Dane o jej klientach nie muszą, rzecz jasna, z idealną trafnością odzwierciedlać sytuacji na całym rynku, jednak z pewnością można potraktować je jako przedstawienie interesujących tendencji w segmencie oprogramowania dla biznesu.

Office 365 zadebiutował w zestawieniu Okta w listopadzie 2013 r. – krótko po debiucie znalazł się na 4 pozycji na liście najpopularniejszego oprogramowania biznesowego dostarczanego w postaci usługi. W ciągu minionych 22 miesięcy produkt Microsoftu zaliczył spektakularny wzrost popularności, przeskakując w rankingu najpierw Google Apps oraz Box, a teraz również lidera – czyli usługę Salesforce.com (oprogramowanie CRM dostarczane w modelu SaaS).

Zobacz również:

Z przedstawionych przez Okta danych wynika, że z Office 365 korzysta aż 74% firm zatrudniających ponad 4000 pracowników. Wśród mniejszych firm popularność rozwiązania Microsoftu jest wyraźnie mniejsza – Office 365 obecny jest „tylko” w 50% firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników. Największą popularnością subskrypcyjna wersja pakietu biurowego cieszy się w przedsiębiorstwach z USA, Kanady oraz krajów Europy Zachodniej.

Zdaniem Erika Berga, CPO (Chief Product Officer) Okta, tak duża popularność Office 365 jest bezpośrednio związana z chęcią korzystania z serwera pocztowego Exchange Online. „Moim zdaniem Office 365 kupowany jest głównie z uwagi na hostowanego Exchange’a. Ale produkt Microsoftu ma też szereg innych przewag na ofertą konkurencji – chodzi przede wszystkim o to, że nie trzeba dodatkowo szkolić pracowników, którzy świetnie znają interfejs i funkcje aplikacji z rodziny MS Office” – dodaje Berg.

Przedstawiciel Okta wyjaśnia, że duża popularność Office 365 wynika również z tego, że oprogramowanie tego typu jest zwykle masowo wdrażane w firmach i korzystają z niego wszyscy pracownicy (lub przynajmniej ich większość). „Dotychczasowy lider – Salesforce – to rozwiązanie, którego używa tylko część pracowników, z niektórych działów. Z Office’a korzystają wszyscy, bo pomaga w realizacji najbardziej podstawowych zadań, takich jak choćby wysyłanie poczty” – mówi Berg.

Co ciekawe, z danych Okta wynika też, że choć popularność Office 365 stabilnie rośnie, to jednocześnie nie zwiększa się (w każdym razie nie tak wyraźnie) liczba użytkowników usługi Yammer (sieć społecznościowa dla biznesu), którą Microsoft próbuje wypromować wraz z subskrypcyjnym pakietem biurowym. Wśród klientów Okta Rośnie za to popularność Slacka, czyli de facto konkurencji Yammera – z danych firmy wynika, ze od kwietnia do lipca bieżącego roku liczba jego użytkowników zwiększyła się o 50% (a być może nawet bardziej – ponieważ Okta nie monitoruje użytkowania podstawowej, darmowej wersji Slacka, która nie integruje się z jej usługą).

Zdaniem Erika Berga, powyższe dane wyraźnie pokazują, że rynek oprogramowania dla biznesu nie jest aż tak skostniały, jak mogłoby się wydawać – nowe, świeże i realnie przydatne dla firm produkty wciąż mają szansę szybko przebić się i zdobyć dużą liczbę płacących użytkowników. Choć jednocześnie pokazuje też, że dominację oprogramowania spod znaku MS Office w firmach będzie konkurencji złamać bardzo trudno.


TOP 200