Octavia on-line

Sieć dilerska Skoda Auto Polska zostanie połączona systemem informatycznym wspomagającym sprzedaż samochodów i rozliczanie napraw gwarancyjnych.

Sieć dilerska Skoda Auto Polska zostanie połączona systemem informatycznym wspomagającym sprzedaż samochodów i rozliczanie napraw gwarancyjnych.

Skoda umożliwi 45 swoim dilerom na terenie Polski korzystanie z systemu informatycznego, stworzonego przez wrocławską firmę MCS.

Skoda Auto Polska SA - wzorem zachodnich importerów samochodów - usprawni współpracę z polskimi partnerami handlowymi poprzez wdrożenie kompleksowego systemu informatycznego. Nowe oprogramowanie przede wszystkim przyspieszy wymianę danych, w tym przesyłanie zamówień i faktur oraz usprawni rozliczanie napraw serwisowych w ramach gwarancji.

W tym celu poznański oddział Skody podpisał umowę ramową o współpracy z wrocławską firmą MCS s.c. Zgodnie z kontraktem, dilerzy czeskiego producenta samochodów będą mogli po preferencyjnych cenach zakupić system informatyczny Motomanager wraz z niezbędnym sprzętem komputerowym. Oprogramowanie wrocławskiej firmy pozwoli zarządzać w Polsce całą siecią dilerską Skody. Od MCS Skoda Auto Polska zakupiła moduły, obejmujące obsługę warsztatu, serwisu, działu części oraz księgowość i kontroling. Do obsługi centrali Skoda Auto Polska przedstawiciele czeskiej firmy szukają bardziej złożonej aplikacji. Rozważano już zakup systemu informatycznego klasy MRP II, ale z tego pomysłu zrezygnowano. "Uniwersalność oprogramowania stanowi przeszkodę, zwłaszcza jeżeli ma ono pomóc obsługiwać sprzedaż tak specyficznego produktu, jakim jest samochód. Istnieje duży problem w parametryzacji tego typu towaru" - stwierdza Waldemar Gieracki, główny informatyk w Skoda Auto Polska SA. Obecnie Skoda korzysta z własnych aplikacji stworzonych w centrali w Czechach.

Rozliczanie naprawy

Planowane jest opracowanie w ramach systemu Motomanager modułu rozliczeń gwarancyjnych, mającego usprawnić pisanie przez dilerów wniosków o zwrot kosztów za naprawy gwarancyjne. "Jeszcze zanim wniosek taki zostanie wysłany do centrali w Czechach, zweryfikujemy go pod względem zgodności z naszymi wymaganiami. Wyeliminowanie pomyłek pozwoli na szybsze rozliczanie się z dilerami. Dlatego chcielibyśmy zachęcić wszystkich 45 naszych partnerów w Polsce do skorzystania z oprogramowania Motomanager" - mówi przedstawiciel Skody.

Na razie z tego oprogramowania korzysta jedynie sześciu partnerów firmy. "Nie każdy z nich musi kupować zalecany przez nas system. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że niektórzy dilerzy - zwłaszcza ci, którzy działają od dawna na rynku - już mają własne aplikacje, kupione od lokalnych producentów, i nie chcemy, aby zmarnowali zainwestowane w nie środki" - dodaje.

Usprawnić rozliczenia

Dilerom, mającym własne systemy informatyczne, Skoda zamierza udostępnić odpowiednie interfejsy komunikacyjne, pozwalające na zestandaryzowanie elektronicznej wymiany danych w całej sieci partnerów. Wielu dilerom, zwłaszcza tym, którzy wcześniej współpracowali z zachodnimi producentami aut, zależało na powstaniu wspólnego systemu. Ich zdaniem, największą korzyścią jest możliwość automatycznego przesyłania zamówień.

"Stosowane przez nas dokumenty zakupu są bardzo złożone, czasami zawierają po kilkaset pozycji, a każda z nich musi być uzgodniona z kodem znajdującym się w katalogu. Często po otrzymaniu dokumentów cały dzień trwa ponowne wpisywanie z nich danych do komputera. Gdybyśmy otrzymali je drogą elektroniczną, czas ten zostałby skrócony do kilku sekund" - twierdzi Grzegorz Kardaś, odpowiedzialny za informatykę w radomskim Skoda Auto Centrum, które wdraża u siebie oprogramowanie Motomanager.

Połączenie ze światem

Obecnie dużym utrudnieniem dla dilerów Skody jest brak sieci transmisji danych. Firma liczy, że niebawem Telekomunikacja Polska SA zainstaluje światłowód, dzięki któremu - oprócz wymiany informacji z dilerami - będzie mogła połączyć się z systemem produkcyjnym w fabryce w Czechach. Umożliwi to m.in. sprawdzenie bieżącego stanu wykonania zamówień. Informatycy ustalili już format danych. Konieczne jest jeszcze opracowanie jednego, wspólnego katalogu usług warsztatowych, tak aby każda z nich miała w całej Polsce jednakowy symbol. Istnieje już podobny katalog dla ponad 20 tys. części do samochodów czeskiego producenta.

Do wymiany danych wykorzystywana będzie poczta elektroniczna Microsoft Exchange. "Nie wykluczamy wprowadzenia w przyszłości transferu plików przy wykorzystaniu oprogramowania z Czech. Rozważamy także wdrożenie systemu czeskiej Skody, który umożliwi dostęp on-line do rejestrów stanów magazynów u nas i dowolnego z naszych dilerów. Pozwoli to na łatwiejsze zorientowanie się, jak szybko klient może otrzymać zamówione auto" - mówią przedstawiciele Skoda Auto Polska.