Ochrona zdrowia 2.0

Computerworld Coraz więcej usług medycznych realizowanych jest drogą cyfrową, na czym zyskuje zarówno branża, jak i pacjenci. W najbliższej przyszłości transformacja cyfrowa ochrony zdrowia obejmie uruchomienie kolejnych narzędzi.

Cyfryzacja ochrony zdrowia w Polsce nabiera tempa. Już w 2018 r. wprowadzono IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta, które jest cyfrową platformą dla obywatela w zakresie dostępu do informacji o zdrowiu – swoim, swoich dzieci, a także osób, które go do tego upoważniły. Daje dostęp do wystawionych e-recept i e-skierowań, które można otrzymać SMS-em lub e-mailem, o ile podało się na swoim IKP numer telefonu lub adres e-mail. Umożliwia udostępnienie bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o swoim stanie zdrowia i historii przepisanych leków, a także uzyskanie dostępu do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia. Przez IKP można także złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.

Rozwiązania cyfrowe cieszą się coraz większą popularnością. W 2020 r. już 33 proc. Polaków słyszało o IKP, z czego na co dzień korzysta z platformy już niemal 4,3 mln osób. Do tego z danych za listopad 2020 r. wynika, że 28 mln Polaków otrzymało dotychczas e-receptę, a łącznie lekarze wystawili ich już ponad 457 mln. W przypadku e-skierowania, które stanie się obowiązkowe 8 stycznia 2018 r., dynamika jego wystawiania rośnie – na początku grudnia odnotowano ponad 4 mln wystawionych elektronicznych skierowań, a miesiąc wcześniej było to 3 mln. 7 grudnia zanotowano dzienny rekord wystawionych elektronicznych skierowań – ponad 59 tys.

E-recepta i e-skierowania pomagają w uporządkowaniu wewnętrznych procesów, ponieważ wystawianie dokumentów odbywa się cyfrowo, część danych uzupełniania jest automatycznie, a system weryfikuje ich poprawność, więc nie dochodzi do błędów. Skończyły się też anegdotyczne problemy z odczytaniem przez farmaceutów recept niewyraźnie napisanych przez lekarzy – zdecydowanie poprawiła się komunikacja na styku lekarz - pacjent - farmaceuta.

Warto też dodać, że od grudnia 2018 działa e-zwolnienie. To kolejna część cyfryzacji ochrony zdrowia w kraju.

Dalszy rozwój cyfryzacji

Na początku 2019 r. częściowo wprowadzono już EDM, czyli elektroniczną dokumentację medyczną. Pojawił się wtedy obowiązek prowadzenia wybranych rodzajów dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej.

W drugiej połowie 2021 r. nastąpi natomiast pełne wdrożenie EDM oraz wymiany zdarzeń medycznych. Pozwoli to zachować lepszą kontrolę leczenia – historia leczenia danego pacjenta będzie widoczna w jednym, centralnym miejscu. Pojawi się również możliwość wymiany danych pomiędzy podmiotami i uzyskania informacji na temat wcześniejszych zdarzeń medycznych. To przełoży się bezpośrednio zarówno na wygodę, jak i oszczędność czasu. Zniknie ponadto konieczność przechowywania papierowych dokumentów. Jest to nie tylko wygodne, ale i bezpieczne rozwiązanie.

Pod koniec 2021 r. planowane jest z kolei uruchomienie dostępnej na IKP centralnej e-rejestracji i platformy do lekarskich e-wizyt. W jednym miejscu znajdzie się dostęp do grafików wszystkich świadczeniodawców medycznych, możliwość wyszukiwania specjalistów w danej wybranej miejscowości i zapisania się na konsultacje. Będzie to kolejny duży krok na drodze cyfryzacji ochrony zdrowia w Polsce.

Planowane są również wprowadzenie aplikacji mobilnej mojeIKP dostępnej na systemy Android i iOS oraz możliwość zamawiania e-recept bezpośrednio z IKP – chodzi tutaj o szybki dostęp do leków dla osób przewlekle chorych, niepełnosprawnych oraz przyjmujących regularnie określone specyfiki.

Cyfrowa odpowiedź na pandemię

Odpowiedzią na pandemię Covid-19, wprowadzoną na IKP, są nowe funkcjonalności platformy: otrzymywanie informacji o wyniku testu na koronawirusa, zgłaszanie bezpośredniego kontaktu z osobą zakażoną, czy też informacja czy zostało się skierowanym na kwarantannę lub izolację.

Dodatkowo pojawiła się możliwość zlecenia przeprowadzenia testu na Covid-19 bezpośrednio przez aplikację gabinetową, z której mogą korzystać lekarze. Gabinet.gov.pl to bezpłatna aplikacja skierowana do placówek medycznych i personelu medycznego. Pozwala na obsługę e-skierowań, e-recept oraz procesu dostępu do danych usługobiorcy, obsługi e-zleceń na badania w kierunku Covid-19 i innych działań.

Prowadzone są także prace nad rozwiązaniami wspierającymi proces szczepień przeciw koronawirusowi. Oparte zostaną o e-skierowania, które będą wystawiane centralnie, czyli nie muszą być wystawiane przez lekarzy. Istotną nowością będzie także elektroniczna karta szczepień. Da ona lekarzom możliwość weryfikacji, czy pacjent został już zaszczepiony – osoby, które otrzymały szczepionkę nie będą bowiem musiały być dodatkowo testowane na przykład przed zabiegiem. Planowane jest również uruchomienie centralnej e-rejestracji, która pozwoli z poziomu IKP zapisać się na szczepienie.