Ochrona e-konsumenta

Modyfikowanie koszyka zakupów

Odwiedzający strony komercyjne muszą być świadomi, kiedy dochodzi do złożenia zamówienia. Nawet jeśli uprzednio korzystali z usług sklepu, w zasadzie niedopuszczalne pozostawałoby zawieranie umowy przez samo "kliknięcie" na towar. Internauta powinien wiedzieć, z jakich faz składa się procedura zakupu, do kiedy może modyfikować swoje zamówienie. Klientowi trzeba bowiem każdorazowo umożliwić modyfikację zamówienia lub wycofanie się z niego, przed rozpoczęciem realizacji transakcji. Najprościej zrealizować to dzięki konieczności kilkakrotnego potwierdzenia przez użytkownika wybranych towarów, przy łatwej edycji "koszyka zakupów". Co prawda, niektóre ze sklepów internetowych potrafią zapamiętać przedmioty, które wybraliśmy podczas ostatniej wizyty. Jednakże łatwo usunąć je w przypadku finalizowania zamówienia.

Archiwizacja danych

W interesie zarówno sklepów, jak i konsumentów jest archiwizowanie formularzy zamówień. Zachowanie formularza pozwala operatorowi sklepu na udowodnienie faktu zamówienia towarów. Choć większość przedsiębiorców wymaga podania telefonów kontaktowych, to rzadko są one wykorzystywane do potwierdzenia zamówienia. Częściej zdarza się, iż o złożonym zamówieniu jesteśmy powiadamiani e-mailem. W przypadku konsumentów dzięki kopii zamówienia możemy łatwiej udowodnić, że przesłany towar nie odpowiada naszym oczekiwaniom. Trzeba mieć przy tym na uwadze pojawiające się czasem w regulaminach zakupów informacje, iż sprzedawca zastrzega sobie możliwość wysłania innego, niż zamówiony towar. Dotyczy to w szczególności książek. Niemniej jednak konsument musi być poinformowany o możliwości dokonania takiego zabiegu i wyrazić na to zgodę. W przeciwnym razie dochodziłoby do zakupu "kota w worku", a co za tym idzie należałoby to traktować jako naruszenie praw konsumenta.

Internetowe aukcje

W przypadku aukcji internetowych dla użytkowników istotne znaczenie odgrywają zapisy regulaminów ich prowadzenia. Choć w samych transakcjach z reguły nie musi pośredniczyć operator platformy aukcyjnej, to bez wątpienia mogą one odbijać się na uprawnieniach indywidualnych użytkowników. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie internetowej przedstawia wiele klauzul umownych uznanych za niedozwolone prawomocnymi wyrokami Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wśród tego rodzaju zapisów znalazło się zastrzeżenie, że Allegro nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne przypadkowe lub pomyłkowe usunięcie aukcji bądź zawieszenie lub usunięcie konta, przy zaznaczeniu, iż usunięte aukcje nie mogą być przywrócone. Za niedozwolone klauzule umowne uznano także wskazanie, że operator aukcji nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne utrudnienia lub niemożliwość realizacji aukcji, wynikające z przyczyn technicznych, a także zwolnienie Allegro (oraz przedstawicieli i pracowników platformy aukcyjnej) ze wszelkiej odpowiedzialności wynikłej lub związanej z jakąkolwiek aukcją. Analogicznie zakwalifikowano zapis, iż wspomniany serwis zastrzega sobie prawo do przekazywania lub zlecania wszystkich bądź części swoich praw i obowiązków wynikających z regulaminu. Użytkownicy mieliby zostać poinformowani o takim działaniu poprzez wskazanie nazwy podmiotu, na rzecz którego przekazano uprawnienia.

<hr>

Więcej w Internecie:

Europejskie Centrum Konsumenckie:http://ec.europa.eu/consumers/redress/ecc_network/index_en.htm

"Zielona Księga w sprawie dorobku wspólnotowego w dziedzinie ochrony konsumenta" http://ec.europa.eu/consumers/cons_int/safe_shop/acquis/green-paper_cons_acquis_pl.pdf


TOP 200