Nowy Office już jest

Microsoft wprowadził do sprzedaży nową edycję pakietu Office, oznaczoną numerem 2003. Koncern zapowiadał rewolucję - rzeczywiście, niektóre programy "odświeżono" dość radykalnie, jednak w kilku przypadkach zmiany były raczej kosmetyczne.

Microsoft Office System to aż 6 wersji pakietów Microsoft Office 2003 - łącznie 11 aplikacji, 4 serwery, jedna usługa i moduły Solution Accelerators. Oprócz znanych z poprzednich wersji pakietu aplikacji, takich jak Word, Excel, Front Page czy PowerPoint, w Office 2003 znajdziemy dwie zupełnie nowe aplikacje: OneNote i InfoPath, a także dwa nowe serwery - Office Live Communications Server oraz Exchange Server 2003.

Wreszcie jest!

Warto przypomnieć, że termin premiery pakietu był kilkakrotnie przesuwany - wedle pierwotnych zapowiedzi, Office 2003 miał być udostępniony w czerwcu tego roku. Później informowano, że premiera nastąpi w trzecim kwartale br. Ostatecznie czekać musieliśmy aż do kwartału czwartego.

Zobacz również:

  • Najlepsze bezpłatne alternatywy dla pakietu Microsoft (Office) 365
  • Microsoft zapowiada nową linię małych modeli językowych AI
Nowy Office już jest
"Nowy Office System stanowi duży postęp dla pracowników merytorycznych. Dzięki niemu ich praca staje się bardziej produktywna i rentowna. Uzyskują nowatorskie metody komunikacji, wyszukiwania i udostępniania informacji oraz zarządzania złożonymi projektami" - czytamy w wydanym z okazji premiery pakietu oświadczeniu Billa Gatesa.

Warto zaznaczyć, że wczoraj odbyła się "oficjalna" premiera pakietu Office 2003 - dla niektórych stałych i hurtowych klientów Microsoftu pakiet dostępny był już od kilku tygodni. Od wczoraj program jest po prostu dostępny w sklepach (w Polsce można już zamawiać polską wersję pakietu).

"To pierwsza, tak poważnie "odświeżona" fala produktów, wprowadzana na rynek po tym, jak zostałem głównym architektem oprogramowania Microsoftu" - podkreślał Gates podczas prezentowania nowego Office'a. Zdaniem Głównego Architekta, najważniejszą nowością w tej wersji pakietu jest silny nacisk na współpracę - Office 2003 został wyposażony w liczne narzędzia, które mają maksymalnie ułatwić wymianę informacji i pracę wielu użytkowników nad jednym projektem.

Wiadomo już, że nie wszystkie komponenty Office'a będą dostępne w 6 standardowych wersjach pakietu - niektóre z nich (np. InfoPath, program do zarządzania informacjami) dostępne będą tylko w rozbudowanej edycji pakietu, dostępnej jedynie dla największych klientów Microsoftu. Z kolei inne aplikacje, takie jak np. OneNote (program do robienia notatek, dostosowany do potrzeb użytkowników tabletów PC), będą dostępne oddzielnie, jako pojedyncze programy.

Mówiąc o nowościach w pakiecie, warto również wspomnieć o Live Communications Server - czyli oprogramowaniu, umożliwiającym użytkownikom korporacyjnym komunikowanie się w czasie rzeczywistym (za pośrednictwem komunikatorów internetowych). Zdaniem niektórych analityków, zaofeorowanie dużym firmom takiego rozwiązania może przyczynić się do spopularyzowania wśród użytkowników biznesowych tej formy komunikacji w takim samym stopniu, w jakim jest ona popularna wśród zwykłych internautów. Live Communications Server oferuje nie tylko możliwość prowadzenia internetowych pogaduszek, ale także przesyłania dźwięku, materiałów wideo czy współpracy nad dokumentami.

Jedną z ważniejszych nowości w większość aplikacji z Office'a 2003 jest także zaimplementowanie obsługi języka XML (Extensible Markup Language). Poniżej prezentujemy krótką charakterystykę nowości w Office 2003:

Word i Excel 2003

Nowy Office już jest

Opcja widoku w Word 2003 przypominającego układ książkowy. Jest to szczególnie przydatne w przypadku czytania obszernych dokumentów.

Po pierwsze, obie te aplikacje są już w pełni przystosowane do pracy na tabletach PC (wcześniej, by móc korzystać z pełnej ich funkcjonalności, użytkownicy tabletów musieli instalować specjalne uaktualnienia). Istotną nowością w Wordzie jest także tzw. Reading Layout - specjalny format wyświetlania plików tekstowych, ułatwiający ich czytanie (program wyświetla dwie strony na raz - przypomina to trochę otwartą książkę).

Nowy Office już jest

Mechanizm Research Task Pane w akcji. Pozwala on na przeszukanie słownika oraz zasobów internetowych pod katem zaznaczonego słowa.

Innowacją jest też mechanizm Research Task Pane, umożliwiający automatyczne wyszukanie zaznaczonego słowa w słowniku, sprawdzenie synonimów, czy też przeprowadzenie wyszukiwania w Internecie (niestety, nie można samemu wybrać wyszukiwarki - dostępny jest tylko mechanizm portalu MSN) - a wszystko to z poziomu Worda.

Dzięki zaimplementowaniu do pakietu obsługi XML, możliwe jest korzystanie za pośrednictwem Office'a 2003 z informacji zgromadzonych w bazach danych (np. Microsoft SQL Server lub Oracle). Rozbudowano również opcje związane z pracą grupową nad jednym dokumentem - teraz poszczególni użytkownicy, przeglądający ten sam plik tekstowy czy arkusz kalkulacyjny, bez problemu mogą zorientować się, kto i kiedy wprowadzał do niego modyfikacje. Warto jednak zauważyć, że nie wszystkim użytkownikom przydadzą się owe nowe opcje - tak naprawdę więc, najważniejsze nowości w Office 2003 dostrzegą i docenią przede wszystkim użytkownicy korporacyjni (tym bardziej, że do korzystania z niektórych funkcji pracy grupowej niezbędne będą aplikacje dostępne jedynie w pakietach Office 2003 Professional i Professional Enterprise).

Zupełnie nowy Outlook

Nowy Office już jest

Główne okno Outlooka 2003. Najbardziej zauważalna zmiana - pionowa orientacja paneli.

Nowej wersji programu pocztowego Outlook, który z pewnością zasługuje na miano "najradykalniej zmienionego elementu Office'a", sporą cześć swojego wystąpienia poświęcił Gates. Program ma zupełnie nowy interfejs (dotychczas był "poziomy", teraz jest zdecydowanie "pionowy" - vide: ilustracja) i kilka nowych, bardzo przydatnych funkcji (m.in. wyświetlanie powiadomień o nowej poczcie, zawierających informacje o jej tytule czy nadawcy).

W programie znaleźć możemy także zupełnie nowy mechanizm sortowania i wyszukiwania wiadomości - możliwe jest np. grupowanie wiadomości otrzymanych określonego dnia lub w zdefiniowanym okresie (np. w poprzednim tygodniu). Przydatne mogą okazać się również nowe opcje Reguł - możliwe jest np. takie skonfigurowanie programu, by automatycznie oznaczał flagą o określonym kolorze wiadomości od konkretnych adresatów.

W korporacyjnych (Professional i Professional Enterprise) wersjach Outlooka dostępna będzie również opcja chronienia wiadomości (Microsoft Information Rights Management - IRM) - użytkownicy będą mogli tworzyć wiadomości "tylko do odczytu" - czyli takie, których treści nie będzie można drukować, kopiować, czy przesyłać dalej. Takie dokumenty będzie również można tworzyć za pomocą Worda, Excela i PowerPointa.

Nowy Outlook oferuje również zintegrowaną obsługę antyspamową - program ma wbudowany filtr, który wiadomości zidentyfikowane jako spam automatycznie kieruje do folderu "Junk Mail" (nie są one kasowane, użytkownik może w każdej chwili sprawdzić, czy do owego folderu nie trafił przypadkiem jakiś "niewinny" e-mail. Trzeba przyznać, że mechanizm ten działa właściwie bezbłędnie.

PowerPoint, Access, Publisher

Nowością w PowerPoint 2003 jest możliwość wyświetlania w prezentacji plików filmowych (m.in. .avi, .mpg) na całym ekranie (do tej pory możliwe to było tylko w oknie). Możliwe jest także umieszczenie przycisków do sterowania odtwarzaniem filmu bezpośrednio w prezentacji. Usprawniono również mechanizm ułatwiający zapisywanie prezentacji na płycie CD.

Access 2003 - nowa wersja umożliwia wykonywania kopii bezpieczeństwa aktualnie używanej bazy danych bez konieczności zamykania programu. Aplikacja potrafi również sama wykryć błędy w formularzach i zaproponować ich usunięcie.

Publisher 2003: Microsoft dodał 10 nowych wzorów publikacji (jest ich teraz w sumie 45). Usprawniono proces przesyłania danych np. do drukarni i dodano obsługę standardu CMYK Composite Postscript.

Więcej informacji:

http://www.microsoft.com/poland/office/

Ceny

Za polską wersję pakietu Office 2003 Standard (w jej skład wchodzą: Word, Excel, Outlook, PowerPoint) trzeba będzie zapłacić ok. 1650 zł (netto). Wersja Professional (czyli Standard + Access, Publisher i Business Contact Manager) to już wydatek rzędu 2000 zł. Dostępne będą również wersje edukacyjne obydwu pakietów - ich ceny to 530 zł (wersja Standard) i 690 zł (Professional).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200