Nowości w Windows CE 5.0

Windows CE to najnowsza wersja systemu czasu rzeczywistego opracowana przez Microsoft

Windows CE to najnowsza wersja systemu czasu rzeczywistego opracowana przez Microsoft.

Nowa wersja stanowi istotne rozszerzenie w stosunku do Windows CE 4.2. Zwiększona została modularyzacja systemu, dzięki czemu łatwiej go dostosować do potrzeb konkretnego projektu.

Twórca systemu, używając środowiska Platform Builder, może albo wybierać poszczególne składniki, albo wskazywać gotowe cechy, jakie ma mieć ostateczny system. Niezbędne komponenty zostaną dodane automatycznie.

W wersji 5.0 zwiększono liczbę sterowników. Co więcej, wprowadzono prostą możliwość łączenia sterowników, tak by obsługiwały platformę złożoną z różnych komponentów. Producent OEM może wybrać części (chipset, procesor, I/O itp.), a potem bazowe sterowniki, zamiast samodzielnie oprogramowywać obsługę urządzenia. W sumie dla Windows CE 5.0 dostępnych jest ponad 300 różnych sterowników. Równocześnie rozbudowana została lista tzw. płyt BSP (Board Support Package, czyli "podstaw", na których budowany jest system embedded).

Windows CE 5.0 wspiera technologię D3DMobile i instrukcje wireless MMX - w ten sposób można tworzyć aplikacje 3D, mimo pozornie małej wydajności urządzeń przenośnych.

Dostępny jest mechanizm DRM (w wersji 7), pozwalający tworzyć platformę uwzględniającą mechanizmy ochrony własności intelektualnej. Aby użyć DRM, platforma musi udostępniać unikatowy 128-bajtowy klucz. Dzięki modułowej budowie składniki dostarczane przez Microsoft mogą być rozwijane przez innych producentów. Ponieważ nadal w CE 5.0 podstawowywm systemem plików jest TFAT (zmodyfikowany FAT), firma Datalight opracowała system zapewniający "transakcyjność" zapisu.

System o nazwie Reliance wykorzystuje klasyczne "punkty" transakcji i zapewnia, że nawet w przypadku braku zasilania dane w systemie plików będą spójne. Po instalacji takiego systemu plików w API pojawi się możliwość ustawiania "punktów zatwierdzania". Tak więc twórca aplikacji może wydzielić bloki danych, które albo muszą się w całości zapisać, albo nie powinny w ogóle dokonywać zmian w systemie.

Dużą zmianą jest wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego równoległe wykorzystanie dwóch kanałów komunikacyjnych - WLAN i sieci komórkowej. System może niezauważalnie przełączać się między tymi kanałami, wybierając ten, który w danej sytuacji jest bardziej odpowiedni. Pojawiła się także specjalna warstwa VoIP Application Interface Layer (VAIL), pozwalająca łatwiej tworzyć rozwiązania VoIP na bazie Windows CE.

Programistów ucieszy na pewno możliwość ustawiania pułapek bezpośrednio w kodzie umieszczonym w pamięci ROM (tylko do odczytu). Można też krok po kroku wykonywać kod znajdujący się w takiej pamięci, bez względu na to, czy pracujemy z realnym urządzeniem, czy z emulatorem.

Windows CE zawiera gotowy framework do tworzenia interfejsu zarządzania za pośrednictwem WWW. Nie jest to pełny serwer IIS, ale prosty mechanizm, dzięki któremu można stworzyć interfejs administracyjny dla urządzenia.

Obsługa sieci uwzględnia IPv6. Jest także komponent, który pozwala realizować komunikację peer-to-peer. Mechanizm Peer Name Resolution Protocol (PNRP) rozpoznaje "nazwy" innych urządzeń bez odpytywania serwerów.

Obsługiwany jest też protokół RDP 5.5. Dzięki temu, że RDP działa w przestrzeni Graphics, Windowing and Events Subsystem (GWES), to mechanizm wyświetlania zdalnej sesji jest znacznie bardziej wydajny (ok. 30%). Można także łatwo "zablokować" możliwość odłączania się od sesji RDP - w ten sposób można stworzyć urządzenie typu kiosk, które będzie pokazywać zdalną sesję terminalową, a użytkownicy nie będą w stanie "zakończyć" sesji.

Microsoft rozbudował mechanizmy zabezpieczeń dostępne w Windows CE. Po pierwsze, system obsługuje Kerberos i automatycznie wybiera najsilniejszy sposób autoryzacji. W mechanizmach kryptograficznych dodano mechanizmy pracy bezpośrednio z formatem PKCS#7. W systemie dostępny jest Local Authentication Subsystem (LASS), który - tak jak w dużych Windows - zajmuje się zarządzaniem kodami PIN, hasłami itp. W Windows CE można rozbudowywać LASS o własne wtyczki (plugins) i obsłużyć dodatkowe zbiory z informacjami poufnymi.

Zmiany w licencji Shared Source

Kod żródłowy Windows CE 5.0 jest dostępny na licencji Shared Source. Nowa licencja jest znacznie bardziej liberalna.

Od wersji 5.0 właściciele licencji Premium Shared Source mogą modyfikować kod, wykorzystywać go w sprzedawanych rozwiązaniach, a ponadto nie muszą swoich modyfikacji udostępniać ani Microsoftowi, ani konkurentom. Dla przeciwstawienia, warto zestawić Premium Shared Source z licencją GPL, która wymusza, że w przypadku sprzedaży rozwiązania z własnymi modyfikacjami autor zmian musi udostępnić kod źródłowy.

Rozwijanie oprogramowania w oparciu o Windows CE 5.0 nie wymaga zakupu licencji. Microsoft tylko oczekuje, że licencja zostanie kupiona w momencie, gdy korzystający z CE rozpocznie sprzedaż urządzeń opartych na tym systemie. W tej chwili istnieją dwie wersje licencji; za 3 USD – wersja bazowa i wersja Pro za 15 USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200