Nowoczesny CFO

Zmienia się sposób działania korporacji, zmieniają się globalne przepisy, rozpoczął się wzrost gospodarczy. Wszystko to wpływa na rolę nowoczesnego CFO w firmie - staje się on w coraz większym stopniu partnerem zarządu firmy, a w coraz mniejszym - zwykłym księgowym.

Nie tak dawno temu praca CFO przypominała bajkę: była spokojna i polegała głównie na prowadzeniu księgowości. Dyrektor firmy mógł liczyć na stabilny wzrost z przewidywalnych źródeł, a jego CFO pomagał tworzyć raporty przychodów i zysków. Ale, jak w każdej bajce, zaczęły się pojawiać zagrożenia które zmieniły twarz współczesnych korporacji: akt Sarbanes-Oxley, globalizacja, rewolucja technologiczna. Współcześni CFO muszą się zmierzyć ze rosnącą złożonością ich pracy, z innowacjami płynącymi z zewnątrz i zmieniającymi konwencjonalny łańcuch wartości. Kolejne wyzwanie to kapryśni udziałowcy, krajowe i międzynarodowe przepisy, zmieniające się rynki kapitałowe. Współczesna firma nie jest już bajką.

Niewiele stanowisk w firmie tak dramatycznie zmieniło swój charakter, jak stanowisko CFO. Klasyczny model - CFO jako główny księgowy i ekspert skoncentrowany na dokumentach finansowych firmy i strukturze kapitałowej - przebrzmiał już 10 lat temu. CFO od tego czasu działa jako partner biznesowy zarządu, zaangażowany w projektowanie i realizowanie strategii, działania i wyników. W dodatku w ciągu ostatnich kilku lat tempo tej ewolucji gwałtownie wzrosło. Firmy eliminują stanowisko szefa ds. operacyjnych, a ich obowiązki często przechodzą na CFO.

Strategy + Business wraz z Booz Allen Hamillton przeprowadził sondaż wśród 17 CFO z największych światowych korporacji.

Współcześni CFO są postrzegani przez dyrektorów wykonawczych swoich firm jako najważniejsze oparcie w wysiłkach zmierzających do transformacji całej firmy. CFO są teraz bardziej niż kiedykolwiek dotąd zaangażowani w projektowanie i wdrażanie modelu biznesowego w firmie. Rynki kapitałowe stają się tak samo globalne jak firmy, a CFO zaczynają pełnić wiodącą rolę w łączeniu strategii biznesowej swojej firmy z modelem wartości dla udziałowców. CFO coraz częściej zajmują się budowaniem wskaźników dla firmy, w ich pracy pojawia się także coraz więcej zarządzania wynikami, dbanie o osiągnięcie przez firmę założonych celów. Więcej czasu poświęcają też zarządzaniu operacyjnemu. Skuteczna komunikacja z wewnętrznymi i zewnętrznymi partnerami firmy staje się jedną z krytycznych kompetencji CFO.

Działy kierowane przez CFO składają się z ludzi o różnorodnych i bogatych kwalifikacjach, nie tylko związanych z finansami. CFO zajmują się też często elementami zarządzania ryzykiem, a jak pokazał przykład Enronu czy WorlsComu, zarządzanie ryzykiem jest w firmie tak samo ważne jak osiąganie dobrych wyników finansowych.

Na podstawie Strategy+Business "Not your father's CFO", Vinay Couto, Irmgard Heinz, Mark J. Moran

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200