Nowe horyzonty

W centrum zainteresowania polskiego oddziału IFS, oprócz elektrowni i elektrociepłowni, są również zakłady energetyczne. Aktualna, specjalizowana oferta dla tego sektora zawiera - oprócz standardowych komponentów IFS Applications, takich jak finanse, kontroling, kadry/płace, zarządzanie procesami inwestycyjnymi, utrzymanie sieci i wsparcie procesów logistycznych - system billingowy polskiej firmy Informa. Według przedstawicieli IFS pakiet IFS Applications łatwo integruje się z systemami GIS, SCADA i systemami do kosztorysowania.

Intentia Polska Movex

Ostatnia wersja systemu Movex jest oznaczona numerem 12. Wprowadzono ją na rynek w pierwszym kwartale 2002 r. Korzysta z niej ok. 30% klientów Intentii w Polsce. Znacznie większy odsetek polskich klientów korzysta z wcześniejszej wersji, Movex 11, która pojawiła się jeszcze w 1999 r. Kolejna wersja, Movex 14, zostanie zaoferowana najwcześniej za rok. W Movex 12 pojawiło się kilka nowych modułów, obejmujących m.in. zarządzanie łańcuchem dostaw, planowanie produkcji, zakupy i obsługę dokumentów finansowych. Udoskonalono mechanizmy prognozowania popytu i określania możliwości realizacji zamówienia (capable to promise - możliwe do obiecania). To ostatnie oznacza możliwość dokładnego określenia, czy, na kiedy i jak firma może zrealizować zamówienie klienta, uwzględniając posiadane zapasy, zdolności produkcyjne, możliwości zakupu towarów od innego dostawcy lub zaoferowania produktów substytucyjnych. Moduł Enterprise Collaborator odpowiada za eksport i import danych między systemem Movex a aplikacjami firm trzecich. Moduł zarządzania atrybutami pozwala na wycenę dostawy w chwili jej przyjęcia, co jest istotne np. przy skupie płodów rolnych różnej jakości. Moduł OCR (rozpoznawania znaków) współdziałający ze skanerem pozwala na szybkie wprowadzanie do systemu niektórych dokumentów finansowych (obecnie jest przystosowany głównie do obsługi faktur zakupu). Nowe funkcjonalności pojawiły się również w zakresie obsługi magazynu (obsługa cross dockingu, czyli zsynchronizowanego przeładunku towarów z jednego środka transportu na inny, z pominięciem etapu magazynowania; ulepszone zarządzanie miejscami składowania; obsługa opakowań zwrotnych; interfejsy do wybranych specjalizowanych systemów magazynowych). Podobnie jak inni producenci, Intentia zwróciła uwagę na zarządzanie partiami, zarówno na etapie produkcji, jak i magazynowania czy dystrybucji. Dodano nowe możliwości w zakresie planowania harmonogramów produkcyjnych, umożliwiając planowanie częstsze niż jednokrotne w ciągu dnia. Obsługa kontaktów z bankami drogą elektroniczną i automatyczne księgowanie wyciągów bankowych z przyporządkowaniem płatności wystawionym fakturom jest w zasadzie standardem w przypadku większych systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, również w odniesieniu do systemu Movex. W wersji 12 jest też dostępny Movex Workplace - internetowo-portalowy interfejs użytkownika. Trwają prace nad jego rozwojem. Docelowo Movex Workplace będzie jedynym interfejsem oferowanym przez Intentię z systemem Movex.

J.D. EdwardsEnterprise One (dawniej J.D. Edwards OneWorld/J.D. Edwards 5)

W połowie tego roku J.D. Edwards wprowadził wersję swojego systemu ERP o nazwie ERP8 (wkrótce pojawi się wersja zlokalizowana na rynek polski i rozpocznie się pierwsze wdrożenie u polskiego klienta). J.D. Edwards zapowiada także wprowadzenie kolejnej wersji ERP9 o alternatywnej nazwie PeopleSoft Enterprise One 8.9, która zostanie zlokalizowana wiosną przyszłego roku. Wersję ERP8 poprzedzała z kolei wersja OneWorld Xe B7.3.Xe, która pojawiła się w 1997 r., a do Polski dotarła w 1999 r. Około 2/3 polskich użytkowników korzysta jeszcze z wersji terminalowej systemu WorldSoftware, przeznaczonej na platformę IBM eServer iSeries (d. AS/400), pozostali to użytkownicy systemu OneWorld lub OneWorld Xe (WorldSoftware i OneWorld to kolejne wcielenia systemu ERP oferowanego przez J.D. Edwards).

W ERP8 pojawiło się sporo nowych funkcji przeznaczonych na potrzeby rynku budowlanego i developerskiego (zarządzanie pracownikami, czasem i wydatkami, zarządzanie projektami, w tym realizacja przedsięwzięć budowlanych, rozliczanie kontraktów, usług i kosztów czasu pracy, zarządzanie nieruchomościami czy środkami trwałymi przedsiębiorstwa). ERP8 jest uzupełniony systemami do zarządzania łańcuchem dostaw, relacjami z klientami i dostawcami, systemem współpracy międzyaplikacyjnej oraz modułem business intelligence. Rozszerzenia te będą rozwijane wraz z wersją 9.


TOP 200