Nowa gwarancja LCD LG - liczy się każdy subpiksel

LG Electronics Polska wprowadziło nowe standardy jakości oferowanych monitorów ciekłokrystalicznych. Od października 2004 firma gwarantuje wymianę monitorów LCD, u których stwierdzony zostanie choćby jeden wypalony subpiksel (każdy piksel składa się z 3 subpikseli). Zgodnie z normą ISO 13404-2, obowiązującą w naszym kraju, w monitorach tego typu dopuszczalne są 2 wypalone piksele. LG walcząc agresywnie o każdego klienta zdecydowało się jednak na wprowadzenie bezkompromisowych warunków gwarancyjnych.

Nowa gwarancja LCD LG - liczy się każdy subpiksel
Od dnia 20 października 2004r. autoryzowane punkty sieci serwisowej LG Electronics będą wymieniać klientom końcowym monitory LCD z choćby jednym uszkodzonym pikselem lub subpikselem. Usterkę można zgłaszać do stacji serwisowej w ciągu 30 dni od daty zakupu. Przy wymianie będą wymagane standardowe dokumenty potwierdzające zakup monitora.

Michał Bocheński, ISP Channel Sales Manager powiedział: "Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych dealerów oraz klientów końcowych firma LG Electronics zdecydowała się pójść krok dalej od konkurencji wydłużając termin początkowej gwarancji do jednego miesiąca. Z rozmów jakie przeprowadziliśmy z naszymi partnerami jasno wynika, że mimo coraz większej popularności monitorów LCD na rynku i stale rosnącego ich udziału w ogólnej sprzedaży, klienci końcowi wciąż maja obawy dotyczące polityki respektowania martwych pikseli. Aby rozwiać wszelkie pojawiające się wątpliwości co do jakości produktów LG firma podjęła tę pionierska decyzję. W przypadku pojawienia się martwego piksela lub subpiksela w okresie do 1 miesiąca każdy monitor zostanie wymieniony na nowy. Okres ten w zupełności pozwoli na wykrycie wszelkiego rodzaju wad matrycy. Po okresie miesiąca od zakupu obowiązuje dotychczasowa polityka gwarancyjna określona normą ISO".

Zobacz również:

  • Mozilla stworzyła nową usługę, która usuwa nasze wrażliwe dane z internetu

Normy ISO dotyczące wypalonych pikseli

Nowa gwarancja LCD LG - liczy się każdy subpiksel
W roku 2001 wprowadzona została międzynarodowa norma ISO 13406-2, jednoznacznie definiująca m.in. dopuszczalne ilości martwych pikseli w monitorach LCD. Poszczególni producenci decydują się na przyjęcie różnych klas tej normy.

Zgodnie z normą ISO 13406-2 (klasa produktu II), monitor LCD może posiadać: 2 martwe piksele widoczne na jasnym tle, 2 martwe piksele widoczne na ciemnym tle, 5 martwych subpikseli (punkty czerwone, niebieskie lub zielone). Dodatkowo, aby piksele nie stanowiły widocznego i denerwującego użytkownika spójnego pola ustalono, że martwe piksele nie mogą być położone blisko siebie, tzn. nie mogą znaleźć się razem w klastrze 5 x 5 piksela.

Martwe subpiksele mogą być położone blisko siebie, przy czym ich ilość w klastrze 5 x 5 pikseli nie może przekroczyć dwóch. Podane ilości dotyczą 1 miliona pikseli i dla każdego modelu w zależności od rozdzielczości natywnej, liczby te wyglądają inaczej.

Monitory LCD, w zależności od modelu, posiadają różną rozdzielczość natywną, a co się z tym wiąże, różną ilość pikseli i subpikseli. Dlatego też norma ISO 13406-2 podaje definicję dla teoretycznego modelu o ilości 1 miliona pikseli. W zależności od rozdzielczości naturalnej należy wyliczyć właściwą, maksymalna ilość martwych pikseli dla każdego modelu.

Przyjęte przez producentów monitorów LCD normy nie oznaczają, że w każdym monitorze pojawiają się martwe piksele lub pojawiają się w ilościach opisanych powyżej. Standard ISO 13406-2 został ustanowiony w celu podania jasnej informacji dla użytkownika, aby można było jednoznacznie stwierdzić, czy monitor jest uszkodzony, czy też nie, a co za tym idzie czy kwalifikuje się do naprawy/wymiany gwarancyjnej.

Obecnie najczęściej spotyka się monitory LCD należące do drugiej klasy normy ISO 13406-2.

Dla użytkowników monitorów LCD, którzy nie są pewni czy ich panel kwalifikuje się do wymiany gwarancyjnej, podajemy zasady obejmujące teoretyczny przykład występowania błędów matrycy w modelu 15-calowym (rozdzielczość natywna 1024x768). Przed zakupem i wysuwaniem ewentualnych roszczeń wobec producenta warto sprawdzić, czy w gwarancji nie znalazły się zapisy określające rodzaj i rozmieszczenie uszkodzonych pikseli i subpikseli. Oczywiści jeśli monitor spełnia normę ISO 13406-2, to gwarancja powinna się do tych norm odnosić, jednak nie zawsze wszystkie monitory oferowane na rynku tę normę spełniają.

Jeżeli na ekranie widzimy np.:

-1 świecący piksel lub subpiksel: monitor nie podlega gwarancji.

-2 czarne piksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.

-2 jasne piksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.

-3 czarne piksele: monitor podlega gwarancji.

-3 jasne piksele: monitor podlega gwarancji.

-3 kolorowe subpiksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.

-5 kolorowych subpikseli: monitor podlega gwarancji.

-2 czarne piksele, 2 białe piksele, 4 subpiksele, gdy nie są położone blisko siebie (klastry 5x5): monitor nie podlega gwarancji.

Jak widać z tego przykładu maksymalna liczba martwych pikseli lub subpikseli zależy od ich wzajemnego rozmieszczenia i rodzaju. Widząc więc 1 świecący punkt możemy być pewni, że monitor na pewno nie podlega reklamacji, natomiast jeżeli jest ich więcej, należy dokładnie sprawdzić ich rodzaj i wzajemne położenie. W zależności od koloru tła, niektóre z nich mogą być mniej lub bardziej widoczne. Przykład dotyczy rozdzielczości naturalnej 1024x768. Dla innych rozdzielczości rozumowanie i kalkulacja są analogiczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200