Nokia traci udziały i pozycję lidera rynku

Po 14 latach nieprzerwanej dominacji rynkowej fiński koncern traci pozycję lidera sprzedaży telefonów komórkowych. W 2012 roku największym producentem telefonów komórkowych będzie firma Samsung.

Analitycy firmy IHS iSuppli prognozują, że 2012 rok Nokia zakończy spadkiem udziału rynkowego do 24 proc. ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych wobec 30 proc. pod koniec roku poprzedniego. Nowym liderem rynku ma być Samsung, którego udział wzrośnie do 29 proc. Trzecią pozycję - z udziałem na poziomie 10 proc. - zająć ma zaś Apple.

Samsung jest też największym dostawcą telefonów klasy smartphone. Co czwarty (28%) zaawansowany telefon sprzedany na świecie w 2012 roku to produkt koreańskiego koncernu. Rok wcześniej Samsung kontrolował 20 proc. tego segmentu rynku. Drugim największym producentem telefonów klasy smartphone - z udziałem na poziomie 20 proc. - ma być koncern Apple. Samsung i Apple wspólnie dysponują udziałem w rynku na poziomie 49 proc. Z kolei Nokia coraz boleśniej przegrywa walkę o udziały w tym segmencie rynku. Według analityków IHS iSuppli w 2012 roku udział fińskiego producenta w światowym rynku telefonów klasy smartphone spadnie do 5 proc. Rok wcześniej Nokia kontrolowała ok. 11 proc. tego segmentu branży. Podobny udział w tym segmencie rynku mają również firmy HTC oraz Research In Motion.

Zobacz również:

  • Samsung wyprzedził konkurencję - uruchomił produkcję chipów 3 nm
  • Steve Jobs uhonorowany wysokim odznaczeniem
  • Nokia opuszcza Rosję - decyzja nie wpłynie na wyniki finansowe

Według ekspertów IHS iSuppli na rynku telefonów komórkowych rok 2012 charakteryzowała bardzo duża konkurencja. "Rynek urządzeń klasy smartphone rozwija się w ogromnym tempie. Już prawie co drugi telefon komórkowy sprzedany w 2012 roku to smartfon" - czytamy w komunikacie IHS iSuppli. Analitycy prognozują, że w 2012 roku sprzedaż telefonów komórkowych będzie o 1% wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż urządzeń klasy smartphone ma zaś wzrosnąć aż o 35,5%.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200