Niepozorne akcesoria, które zauważalnie poprawią komfort pracy

Mysz, klawiatura czy stacja dokująca to akcesoria z których korzystamy codziennie. Mało kto zastanawia się jednak jak dobrać je w taki sposób, aby znacząco zwiększyły komfort naszej pracy.

Pracownicy małych, średnich i dużych organizacji przyzwyczajeni są do intensywnej pracy z wykorzystaniem służbowych narzędzi. Zaliczamy do nich głównie komputer służbowy oraz telefon komórkowy. Większość z nas niezależnie od piastowanego stanowiska wiele godzin dziennie spędza przed ekranem komputera, pisząc wiadomości e-mail oraz komunikując się z zespołem.

Wysokiej klasy peryferia poprawiają komfort pracy oraz zwiększają jej wydajność
Źródło: Photo by Logesh Deivasigamani / Unsplash

Wysokiej klasy peryferia poprawiają komfort pracy oraz zwiększają jej wydajność

Źródło: Photo by Logesh Deivasigamani / Unsplash

Często korzystamy z nowoczesnych narzędzi pracy, ale mało kto poświęca należytą uwagę akcesoriom, które aktywnie wspierają nas podczas naszej pracy zawodowej. Wybierając nowy sprzęt służbowy będący środkiem trwałym, działy IT oraz osoby odpowiedzialne za ich zakup dokładnie analizują wymagania, potrzeby użytkowników oraz koszty zakupu nowych urządzeń. Dzieje się tak podczas kupna komputerów, monitorów, smartfonów, drukarek oraz innych drogich narzędzi wykorzystywanych w nowoczesnych organizacjach.

Zobacz również:

  • Windows 11 - czy warto już zaktualizować firmowe komputery?
  • Jaki monitor do zastosowań biznesowych - na co zwrócić uwagę?
  • Polska jest dobrze przygotowana na pracę zdalną

Niestety znacznie mniej uwagi poświęca się akcesoriom, z których pracownicy na całym świecie korzystają przez wiele godzin dziennie. Mowa o elementach takich jak myszki, klawiatury czy stacje dokujące. To dodatki, których jednostkowa cena rzadko przekracza 200 zł netto. Są to zatem tanie elementy, które mają jednak ogromny wpływ na komfort pracy. Odpowiednio dobrane urządzenia peryferyjne pozwalają znacząco podnieść komfort oraz efektywność pracy. Niestety w większość organizacji nie poświęca odpowiedniej uwagi podczas wyboru tego typu wyposażenia.

Klawiatura i myszka - najtańsze modele nie są dobrym wyborem

Większość pracowników, którzy są zatrudniani w organizacji lub doczekali się wymiany sprzętu poza laptopem oraz telefonem komórkowym otrzymują monitor, myszkę oraz klawiaturę. Niestety o ile działy IT przykładają uwagę do droższych elementów wyposażenia pracownika, tego samego nie można powiedzieć o urządzeniach peryferyjnych. Są one traktowane niejako po macoszemu. Większość organizacji w ogromnych ilościach kupuje podstawowe modele klawiatur i mysz. Niektóre firmy posuwają się o krok dalej i rezygnują z wydawania tego typu akcesoriów w myśl zasady BYOD - Bring Your Own Device. Oznacza to, że pracownik, który nie ma zamiaru pracować z gładzikiem lub trackpointem powinien samodzielnie wyposażyć się w zewnętrzną mysz i klawiaturę.

Ergonomiczna mysz pozytywnie wpływa na komfort pracy
Źródło: Pascal M. on Unsplash

Ergonomiczna mysz pozytywnie wpływa na komfort pracy

Źródło: Pascal M. on Unsplash

Dobrze dobrane akcesoria zwiększają efektywność

Przechodząc się po biurach dużych organizacji szybko zauważymy, że jednolitość sprzętu komputerowego kończy się na komputerach oraz smartfonach. Pracownicy korzystają z różnego rodzaju urządzeń peryferyjnych. Pandemia koronawirusa spowodowała, że organizacje zaczęły przykładać większą uwagę do słuchawek oraz wyposażenia audio-video. Niestety rewolucja nie objęła urządzeń peryferyjnych.

Z myszy i klawiatury korzystamy praktycznie cały czas. Większość pracowników nawet nie zdaje sobie sprawy, że akcesoryjne modele z wyższej półki są znacznie wygodniejsze oraz posiadają szereg dodatkowych funkcji zwiększających komfort i efektywność pracy.

Ergonomiczna klawiatura z wysokim skokiem klawisza, stanowczą reakcją na kliknięcie, dodatkowym blokiem numerycznym oraz opcjonalnym podświetleniem pozwala na szybsze pisanie bez zbędnych pomyłek odciążając przy okazji nasze dłonie. Dodając do tego dodatkowe klawisze, które pozwalają przypisać użytkownikowi jego ulubione akcje np. otwarcie kalkulatora lub najczęściej uruchamianej strony internetowej, znacząco zwiększa się wydajność pracy.

Klawiatura z wysokim skokiem klawisza oraz dodatkowymi przyciskami
Źródło: Marios Gkortsilas / Unsplash

Klawiatura z wysokim skokiem klawisza oraz dodatkowymi przyciskami

Źródło: Marios Gkortsilas / Unsplash

To samo można powiedzieć o myszy. Producenci komputerów przenośnych stosują coraz dokładniejsze gładziki o większej powierzchni, ale zdecydowana większość pracowników nadal preferuje klasyczne myszki. Pozwalają one szybciej i wygodniej operować kursorem w systemie operacyjnym. Klasyczna myszka posiada kółko do przewijania, dwa przyciski oraz sensor optyczny. Bardziej zaawansowane modele posiadają dodatkowe przyciski np. powrotu i ponownego wykonania akcji w kołku do przewijania. Producenci często decydują się na dodanie dodatkowych przycisków akcji obsługiwanych kciukiem. Można do nich przypisać ulubione skróty, które pozwalają szybciej wykonywać najpopularniejsze akcje. Dodatkowe przyciski można wykorzystać np. do utworzenia skrótu do nowej wiadomości e-mail lub wprowadzenia nowego rekordu w bazie danych.

Droższe modele myszek komputerowych posiadają również szereg dodatkowych funkcji zintegrowanych z dedykowanym oprogramowaniem. Mowa między innymi o możliwości jednoczesne łączności z więcej niż jednym urządzeniem lub funkcją przesyłania plików pomiędzy sparowanymi urządzeniami z wykorzystaniem lokalnej sieci przewodowej lub bezprzewodowej.

Mysz z dodatkowym trackballem
Źródło: Ron McClenny / Unsplash

Mysz z dodatkowym trackballem

Źródło: Ron McClenny / Unsplash

Warto również zwrócić uwagę na aspekty zdrowotne. Mysz o wysokim, ergonomicznym profilu obudowy pozwala uchronić pracowników przed problemami z cieśnią nadgarstka, która stała się chorobą cywilizacyjną osób pracujących wiele godzin przed komputerem.

W zamian za maksymalnie kilkaset złotych możemy wyposażyć pracownika w wygodniejsze urządzenia peryferyjne, które z pewnością przydadzą się w codziennej pracy.

Stacje dokujące ograniczają ilość przewodów i zużycie sprzętu

To samo można powiedzieć o stacjach dokujących, które coraz częściej są częstym wyposażeniem stanowisk pracy. Uniwersalna stacja dokująca ze złączem USB Typu C pozwala na wygodne podpięcie monitora, zasilacza, przewodu RJ-45 w standardzie Gigabit Ethernet oraz dodatkowych akcesoriów na USB. Wszystkie te elementy łączą się z laptopem z wykorzystaniem jednego złącza USB Typu C. Dzięki temu rozwiązaniu pracownik może szybciej i wygodniej podłączyć się do swojego stanowiska pracy. Dodatkowo ograniczane jest zużycie sprzętu - wykorzystywany jest jeden port zamiast kilku.

Stacja dokująca USB Typu C
Źródło: Lenovo.com

Stacja dokująca USB Typu C

Źródło: Lenovo.com

Stacje dokujące to również ułatwienie dla działów IT w organizacjach, które korzystają z hotdesków. Wystarczy zadbać o obecność komputerów przenośnych z USB Typu C, a każdy pracownik będzie mógł pracować z dowolnego biurka znajdującego się w biurze.

Akcesoria są równie ważne jak podstawowy sprzęt do pracy

Akcesoria to pełnoprawne elementy wyposażenia pracowników. Ich koszt nie nadszarpnie budżetu działów IT w organizacjach, a odpowiednio dobrane akcesoria z wyższej półki przynoszą same korzyści. Pracownicy otrzymują większy komfort pracy oraz dodatkową funkcjonalność, która przekłada się na wyższą efektywność. Osoby odpowiedzialne za utrzymanie IT mogą ujednolicić stanowiska pracy oraz zapobiec szybszemu zużyciu sprzętu służbowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200