Nie wszystko za darmo

W 2002 roku na rynku pojawił się CD-ROM pt. "1000 wierszy, które każdy powinien mieć". 856 tych samych wierszy pojawiało się w obu kompilacjach, przy czym producent CD-ROM-u zaczerpnął samą treść utworów z innych źródeł. W istocie, wcześniej udostępniona baza danych była tylko szczególnego rodzaju "przewodnikiem". Trybunał rozstrzygając spór uznał, że: "przejęcie elementów chronionej bazy danych do innej bazy w następstwie przeglądania tej pierwszej na ekranie oraz indywidualnej oceny elementów w niej zawartych może stanowić <<pobieranie danych>> w rozumieniu art. 7 dyrektywy 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 1996 r. w sprawie ochrony prawnej baz danych". Biorąc pod uwagę, że ochrona baz abstrahuje od charakteru ich zawartości, orzeczenie to ma bezpośrednie znaczenie również dla tworzenia zestawień informacji geograficznych.

Zaprezentowane stanowisko prawne utożsamia pozyskanie elementów bazy metodą "kopiuj-wklej" z użyciem w konkurencyjnym produkcie elementów, które, co prawda, istnieją w bazie danych, lecz zaczerpnięto je z innego źródła. W przyszłości pojawić się może pytanie, jak orzecznictwo traktowałoby konkurencyjne zestawienia informacji geograficznych, zawierające analogiczny wybór zasobów, lecz różniące się jednak poziomem dokładności takich danych.

Publiczne mapy

Nieco odmiennie przedstawia się kwestia samych map cyfrowych, będących konsekwencją przetwarzania źródłowych informacji geograficznych, z których część może być przedmiotem ochrony prawa autorskiego. Zgodnie z art. 4 prawa autorskiego, ochronie nie będą podlegać urzędowe materiały, dokumenty, znaki i symbole. Zasoby takie mogą być swobodnie zwielokrotniane. Pojawia się więc wątpliwość, jak traktować mapy cyfrowe tworzone przez organy władzy publicznej. W grę wchodzi stworzenie mapy bezpośrednio przez pracowników administracji publicznej, a następnie jej publiczne udostępnienie, co, biorąc pod uwagę treść art. 4 prawa autorskiego, klasyfikować będzie się jako urzędowy materiał lub dokument. Tak więc nie będą one stanowić zasobów chronionych przez prawo autorskie, a ich dalsza reprodukcja nie będzie ograniczana.


TOP 200