Nie może się nie udać

Wdrożenie systemu klasy ERP to inwestycja obarczona dużym ryzykiem biznesowym. Identyfikacja źródeł najczęstszych problemów, a także dobre przygotowanie organizacji i założeń projektowych pozwalają jednak to ryzyko minimalizować.

Skala korzyści związanych z wdrożeniem systemu ERP w obszarach:

Sprzedaży: 5-10%

Zaopatrzenia: 3-10%

Produkcji: 7-15%

Gospodarki magazynowej: 7-25%

Źródło: K2Consulting

Projekt wdrożeniowy nie może się nie udać - dosłownie i w przenośni. Zazwyczaj jest to inwestycja na tyle poważna i tak bardzo wpływająca na sposób działania organizacji, że jej niepowodzenie może w skrajnym przypadku uniemożliwić prowadzenie działalności. Z drugiej strony ewentualna porażka wdrożenia, poza oczywistymi skutkami, oznacza też szereg utraconych korzyści. Jednocześnie im lepiej przygotowane wdrożenie, tym mniejsza szansa jego niepowodzenia. Wobec tego dobre przygotowanie założeń, analizy przedwdrożeniowej, wybór rozwiązania i dostawcy powinny być priorytetami dla całej organizacji - przede wszystkim dla zarządu, który powinien aktywnie uczestniczyć we wszystkich fazach projektu.

Redakcja poleca: Kompendium wiedzy o ERP
Praktyczny poradnik Computerworld dla kupujących i wdrażających systemy do obsługi procesów biznesowych. Przedstawiamy sprawdzone recepty na udane wdrożenie systemu ERP. W kompendium prezentujemy funkcjonalności oferowanych na polskim rynku rozwiązań oraz katalog zawierający krótką charakterystykę poszczególnych systemów, ich najważniejsze cechy, odsetek zrealizowanych wdrożeń w rozbiciu na branże, a także czynniki, które zdaniem producentów oprogramowania odróżniają je od rozwiązań konkurencyjnych. W praktyczny i maksymalnie jasny sposób przedstawiamy najlepsze praktyki w zakresie:
  • wyboru oprogramowania,
  • prowadzenia przetargowego,
  • negocjacji kontraktu i realizacji wdrożenia.

Z analiz firmy K2Consulting wynika, że kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu wdrożenia systemu klasy ERP mają m.in. stopień uporządkowania i kompletność wiedzy na temat organizacji procesów biznesowych w firmie; jasno, precyzyjnie i trafnie określone cele oraz oczekiwania względem wdrażanego rozwiązania, a także powszechna świadomość wagi wdrożenia z perspektywy celów biznesowych przedsiębiorstwa. Oczywiście nie bez znaczenia jest też wybór dostawcy doświadczonego w realizacji wdrożeń w danej branży oraz wybór oprogramowania wyposażonego w rozwiązania specyficzne dla prowadzonej działalności. Nie mniej istotne są też praktyczne elementy realizacji projektu wdrożeniowego - m.in. testy czy weryfikacja uruchomionego rozwiązania pod kątem wymagań bezpieczeństwa oraz regulacji formalno-prawnych. Jednym z ważniejszych powodów porażek wdrożeniowych jest też nadmierna płynność zakresu wdrożenia. Nadmiar zmian zgłaszanych podczas wdrożenia i prowadzenie ostatnich ustaleń już w fazie implementacji mogą w znacznym stopniu utrudnić realizację projektu. Często popełnianym błędem jest też narzucanie pracownikom dodatkowych zadań związanych z wdrożeniem systemu bez uprzedniego wyjaśnienia celu i wagi całego projektu. Jednocześnie najpoważniejsze w skutkach problemy występują na etapie projektowania.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

Z badań K2Consulting wynika także, że większość przyczyn niepowodzenia projektów wdrożeniowych leży po stronie biznesu. Niekompetencja, niejasno zdefiniowane oczekiwania i brak zaangażowania działów biznesowych są powodem 30% problemów wdrożeniowych. W 29% przypadków problemy wynikają z niekompetencji kierownika projektu, dalszym 21% problemów winny jest zarząd firmy. Statystycznie tylko 13% problemów jest wynikiem błędów po stronie dostawcy oprogramowania. W 4% przypadków winny jest dział IT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200