Nie może się nie udać
- Piotr Waszczuk,
- 21.06.2011
Wdrożenie systemu klasy ERP to inwestycja obarczona dużym ryzykiem biznesowym. Identyfikacja źródeł najczęstszych problemów, a także dobre przygotowanie organizacji i założeń projektowych pozwalają jednak to ryzyko minimalizować.
Skala korzyści związanych z wdrożeniem systemu ERP w obszarach:
Sprzedaży: 5-10%
Zaopatrzenia: 3-10%
Produkcji: 7-15%
Gospodarki magazynowej: 7-25%
Źródło: K2Consulting
- wyboru oprogramowania,
- prowadzenia przetargowego,
- negocjacji kontraktu i realizacji wdrożenia.
Z analiz firmy K2Consulting wynika, że kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu wdrożenia systemu klasy ERP mają m.in. stopień uporządkowania i kompletność wiedzy na temat organizacji procesów biznesowych w firmie; jasno, precyzyjnie i trafnie określone cele oraz oczekiwania względem wdrażanego rozwiązania, a także powszechna świadomość wagi wdrożenia z perspektywy celów biznesowych przedsiębiorstwa. Oczywiście nie bez znaczenia jest też wybór dostawcy doświadczonego w realizacji wdrożeń w danej branży oraz wybór oprogramowania wyposażonego w rozwiązania specyficzne dla prowadzonej działalności. Nie mniej istotne są też praktyczne elementy realizacji projektu wdrożeniowego - m.in. testy czy weryfikacja uruchomionego rozwiązania pod kątem wymagań bezpieczeństwa oraz regulacji formalno-prawnych. Jednym z ważniejszych powodów porażek wdrożeniowych jest też nadmierna płynność zakresu wdrożenia. Nadmiar zmian zgłaszanych podczas wdrożenia i prowadzenie ostatnich ustaleń już w fazie implementacji mogą w znacznym stopniu utrudnić realizację projektu. Często popełnianym błędem jest też narzucanie pracownikom dodatkowych zadań związanych z wdrożeniem systemu bez uprzedniego wyjaśnienia celu i wagi całego projektu. Jednocześnie najpoważniejsze w skutkach problemy występują na etapie projektowania.
Zobacz również:
Z badań K2Consulting wynika także, że większość przyczyn niepowodzenia projektów wdrożeniowych leży po stronie biznesu. Niekompetencja, niejasno zdefiniowane oczekiwania i brak zaangażowania działów biznesowych są powodem 30% problemów wdrożeniowych. W 29% przypadków problemy wynikają z niekompetencji kierownika projektu, dalszym 21% problemów winny jest zarząd firmy. Statystycznie tylko 13% problemów jest wynikiem błędów po stronie dostawcy oprogramowania. W 4% przypadków winny jest dział IT.