Netia zaoferuje klientom biznesowym rozwiązania Unified Communications w modelu cloud computing

W tym celu operator nawiązał współpracę z firma Central Europe On-Demand, specjalizującą się w hostingu oprogramowania Microsoftu. Oferta pojawi się jesienią br.

CE On-Demand z siedzibą w Budapeszcie powstała trzy lata temu. Jej model biznesowy opiera się na współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi. Umożliwia im poszerzenie oferty o oprogramowanie Unified Communications firmy Microsoft, dostępne w modelu subskrypcyjnym, hostowane w centrach danych rozlokowanych na terenie Europy Centralnej i Wschodniej.

"Naszym celem jest tworzenie dostawców cloud services, dostawców usług dostępnych w chmurze. Pomagamy operatorom wykorzystać pasmo, które dostarczają, do wprowadzenia dodatkowej wartości" - mówi Janusz Berta, channel marketing director w Central Europe On-Demand. Od początku działalności firma wykorzystuje oprogramowanie Microsoftu, działa w modelu whitelabeling - budując rozwiązania, które operatorzy mogą sprzedawać pod własną marką.

Jako czynniki wyróżniające CE on Demand wśród innych firm, Janusz Berta wskazuje zasięg działania - na 11 rynkach regionu CEE, zlokalizowanie centrów danych w regionie oraz przede wszystkim autorski system Cloud Services Manager (CSM) - panel sterowania usługami. Służy on klientom CE on-Demand - operatorom do zarządzania wykupionymi od spółki usługami. CSM integruje się z wewnętrznymi systemami firm telekomunikacyjnych, m.in. z systemem billingowym. Z kolei operator udostępnia swoim klientom portal oparty także na CSM, w którym firma może zarządzać wykorzystaniem oprogramowania dostarczonego z chmury CE On-Demand przez łącza swojego operatora."Dzięki integracji naszego systemu billingowego z CSM będziemy wystawiać klientom jedną fakturę, na której obok opłat za dostęp, transmisję danych i usługi głosowe znajdzie się opłata za korzystanie z Unified Communications" - mówi Jacek Fischbach, dyrektor departamentu rozwoju i zarządzania produktami CORPO w Netii.

"Fakt, że operator telekomunikacyjny jako dostawca oprogramowania UC zintegruje z nim swoje usługi głosowe - decyduje o wyjątkowości tej oferty" - podkreśla Jacek Fischbach. Możliwe będzie m.in. wybranie numeru telefonu z listy kontaktów Outlooka, co jednocześnie spowoduje nawiązanie połączenia przez telefon stacjonarny stojący obok na biurku. Co istotne, z wykorzystaniem funkcjonalności presence będzie można się upewnić że rozmówca jest dostępny. Komunikacja głosowa nie będzie ograniczać się wyłącznie do połączeń po IP.

Unikatowe przedsięwzięcie

CE on Demand udostępnia operatorom wszystkie najważniejsze aplikacje do komunikacji biurowej - Exchange, SharePoint oraz Office Communication Server (OCS), które można integrować z tradycyjnymi usługami telekomunikacyjnymi. Nie jest to oferta tożsama z pakietem Office 356, który nie ma standardowo integracji z usługami głosowymi. Jak mówi Jacek Fischbach, możliwa będzie również integracja z zainstalowanymi już u klientów aplikacjami OCS. "Netia zamierza nowe usługi pozycjonować jako narzędzia do wspierania rozwoju przedsiębiorstw każdej wielkości oraz podnoszenia efektywności pracy ich pracowników"- zapowiada dyrektor departamentu rozwoju i zarządzania produktami CORPO w Netii. Połączenie usług głosowych z pakietem Unified Communications będzie pierwszym tego rodzaju projektem w regionie CEE. Operator deklaruje, że rozwiązania będą przystępne cenowo.

Będzie to możliwe m.in. dzięki modelowi działania CE on Demand. Spółka pozyskała ponad 20 partnerów, a łączna liczba subskrypcji na udostępniane oprogramowanie przekroczyła milion. Do klientów CE On-Demand należy m.in. największy, rumuński operator stacjonarny Romtelecom. "Niezależnie czy to operator tradycyjny czy alternatywny współpracujemy z każdym kto dostrzega potencjał w usługach opartych na cloud services" - mówi Janusz Berta. Spółka obsługuje także operatorów komórkowych, którym udostępnia z chmury platformę w technologii Microsoftu do mobilnej poczty elektronicznej na wszystkie mobilne systemy operacyjne.

"Jednym z ciekawszych zastosowań naszych rozwiązań cloud services jest możliwość udostępnienia usług komunikacyjnych na starsze modele telefonów" - mówi Janusz Berta. Jego zdaniem kwestią jedynie czasu jest pojawienie się OCS dostępnego w telefonach komórkowych. CE On-Demand koncentruje się na technologiach Microsoftu, ze względu na ich popularność. Funkcjonalność hostowanych rozwiązań nie różni się od instalowanych lokalnie. Ponadto promowany przez Microsoft model chmurowy umożliwia firmom korzystanie z technologii bez konieczności dużych inwestycji. "Nie jest wykluczone wprowadzenie innych rozwiązań. System CSM został do tego odpowiednio przygotowany" - mówi Janusz Berta.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200