Naukowcy zbudowali baterię litowo-jonową o skróconym czasie ładowania

Naukowcy z Lawrence Livermore National Laboratory odkryli, że czas ładowania baterii litowo-jonowych można znacznie skrócić, jeśli zainstalowane w nich elektrody zostaną poddane działaniu wodoru. Daje to nadzieje na to, że baterie kolejnej generacji instalowane w smartfonach, tabletach i innych przenośnych urządzeniach będzie można doładowywać dużo szybciej oraz że będą one mogły pracować dłużej bez konieczności podłączania ich do sieci AC czy urządzeń typu Powerbank.

Wytwarzany przez każdą baterię prąd przepływa zawsze przez dwie zainstalowanej w niej elektrody: ujemną i dodatnią. Wydajność baterii litowo-jonowej zależy przede wszystkim od tego jak aktywne są jony litu i z jakiego materiału są wykonane elektrody.

Naukowcy z Lawrence Livermore National Laboratory instalują w opracowanych przez siebie bateriach elektrody wykonane z grafenu. Odkryli też, że po poddaniu ich działaniu wodoru są bardziej elastyczne i mogą produkować więcej elektryczności. Na powierzchni elektrod tworzą się wtedy niewielkie szczeliny, dzięki którym jony litowy mogą się między nimi dużo łatwiej przemieszczać, co przekłada się na większą wydajność baterii.

Zobacz również:

  • W technologii ważna jest wolność wyboru
Naukowcy zbudowali baterię litowo-jonową o skróconym czasie ładowania

Bateria zbudowana przez naukowców z Lawrence Livermore National Laboratory

Testy wykazały, że dzięki nowym elektrodom czas ładowania baterii można skrócić nawet o 40%. Naukowcy opublikowali artykuł opisujący nowe baterie w listopadowym wydaniu periodyku Nature Scientific Reports. Wynalazek wymaga udoskonalenia i minie jeszcze trochę czasu, zanim przemysł zacznie produkować ma masową skalę takie baterie, ale perspektywy są obiecujące.

Ciekawe jest to, że wcześniejsze badania przeprowadzone przez innych amerykańskich sugerują, że powinniśmy radykalnie zmienić obowiązujące obecnie podejście do tego, w jaki sposób należy ładować baterie litowo-jonowe. Opublikowali oni wyniki swoich badań na łamach pisma Nature Materials. Dowodzą w nim, że teza iż żywotność takich baterii można przedłużyć wtedy, gdy proces ich ładowania przebiega wolno, jest błędna. Więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule.

Naukowcy z Lawrence Livermore National Laboratory zapowiadają, że będą też pracować nad bateriami litowo-jonowymi o wyższych pojemnościach, które będą zawierać opracowane prze nich elektrody. To dobra wiadomość dla producentów samochodów elektrycznych, którzy od lat zastanawiają się, jak skrócić czas ładowania baterii instalowanych w takich pojazdach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200