Największe lotniska rezygnują z papieru

W ramach 6. dorocznej ankiety SITA Airport IT Trends, sponsorowanej przez branżę lotniczą oraz organizację Airports Council International (ACI), zebrano opinie pochodzące od 106 respondentów reprezentujących 172 lotniska z całego świata. Wśród ankietowanych aż 56 osób reprezentowało czołową, pod względem obrotu i ruchu pasażerskiego, 100-tkę lotnisk.

Ankieta, wśród wniosków odnotowuje również stabilizację budżetów IT w 2008, które - mimo światowego kryzysu - zmniejszyły się nieznacznie z 3,5% w 2007 r. do 3,2% w 2008 r. przychodów lotnisk. Wartość światowego przemysłu lotniczego szacuje się na 3 mld USD, a 45% spośród ankietowanych spodziewa się większych budżetów w bieżącym roku, podczas gdy spadki prognozuje 14% z nich.

Spośród przedstawicieli lotnisk deklarujących chęć rozpoczęcia monitoringu czasów oczekiwania w różnych punktach lotniskowych, 60% zamierza korzystać z analizy wideo, 43% z technologii RFID a 27% z technologii Bluetooth.

Najwyższe priorytety inwestycyjne wskazywane przez ankietowanych w pracy lotnisk to: obsługa i usługi dla pasażerów (61%), bezpieczeństwo pasażerów (56%) oraz operacje lotniskowe (51%). Obsługa bagażowa również pozostaje wysoko na liście kluczowych inwestycji, w największym stopniu na wielkich lotniskach z pierwszej setki (51% z nich), a w mniejszym stopniu w przypadku lotnisk obsługujących mniejszy ruch.

Aż 52% ankietowanych wskazało na “elektroniczne dokumenty", jako technologię, która ich zdaniem wywierać będzie największy wpływ na ewolucję lotniskowych systemów telekomunikacyjnych i IT. Początkowo oznaczać to będzie popularyzację takich rozwiązań, jak podróżowanie bez papierowych biletów, lub też karty pokładowe w postaci kodów kreskowych (BCBP). W dalszej przyszłości można spodziewać się, że nowy technologiczny trend obejmie też inne obszary, jak np. obsługa samolotów.

Większość z biorących udział w ankiecie, wśród głównych pięciu trendów wpływających w krótkim terminie na infrastrukturę IT, wymieniało technologie mobilne. Połowa odpowiadających na pytania twierdziła, że właśnie rozwiązania dla urządzeń mobilnych wykorzystywanych przez pasażerów lub pracowników będą miały największy wpływ na infrastrukturę IT ich lotnisk.


TOP 200