Nadchodzi era internetowych samochodów
-
- Janusz Chustecki,
- 03.12.2014, godz. 12:00
Gartner przewiduje, że za pięć lat większość samochodów będzie podłączona do Internetu. Firma szacuje, że w 2020 roku co najmniej 150 mln aut będzie wyposażona w bezprzewodowy interfejs, a do 75% będzie w stanie pobierać dane z sieci, a następnie przetwarzać je i prezentować na desce rozdzielczej.
![Nadchodzi era internetowych samochodów](/g1/news/thumbnails/2/8/281736_aaaa_jpg_80_resize_620x162.webp)
Producenci samochodów już obecnie pracują nad nowymi rozwiązaniami wykorzystującymi zaawansowane komputery coraz częściej instalowane w samochodach osobowych i ciężarowych. Gartner prognozuje, że już za kilka lat będą one powszechnie korzystały z bezprzewodowych łączy do internetu. A w związku z doniesieniami medialnymi i obietnicami producentów prezentujących różnego rodzaju prototypy i koncepcyjne modele samochodów, oczekiwania kierowców są coraz większe. Przemysł motoryzacyjny zdaje sobie sprawę, że będzie mógł im sprostać tylko wtedy, jeśli zacznie współpracować z czołowymi dostawcami sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, takimi jak Google, Apple czy Samsung.
Producenci samochodów robią pierwsze przymiarki do tego, aby mogły się one integrować z takimi ekosystemami, jak Android Auto czy Apple CarPlay. Wtedy będą one mogły w łatwy sposób pobierać mobilne aplikacje, zarządzać nimi oraz aktualizować je. W opublikowanym niedawno raporcie firmy ABI Research można przeczytać, że blisko połowa samochodów jeżdżących po drogach USA, w 2018 roku będzie mogła komunikować się ze smartfonami używając do tego celu zapowiadanej przez Apple mobilnej platformy "iOS in the Car".
Zobacz również:
- Volkswagen inwestuje w Rivian, aby naprawić swój infotaiment
- Microsoft nachalnie wypromuje Edge wśród użytkowników Chrome
- Ten akumulator może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych
![Nadchodzi era internetowych samochodów Nadchodzi era internetowych samochodów](/g1/news/thumbnails/2/8/281738_apple_carplay_home_screen_jpg_95_adaptiveresize_600x348.webp)
Apple CarPlay
Można powiedzieć, że smartfony zostaną wtedy odkryte na nowo i staną się właściwie nieodłączną częścią samochodu. Gartner przeprowadził badania z których wynika, że 58% kierowców amerykańskich i 53% kierowców niemieckich chce, aby komputeryzacją samochodów zajęły się firmy informatyczne, a nie producenci samochodów. Powód jest prosty – ci ostatni z reguły oferują firmowe rozwiązania, które nie dość iż nie są ze sobą zgodne, to daleko im do podobnego rodzaju aplikacji projektowanych przez doświadczonych informatyków.
A aplikacje takie muszą robić doświadczeni informatycy, gdyż ilość danych (zarówno tych odbieranych z Internetu, jak i tych informujących system o pracy samochodu oraz danych odbieranych np. z kamery znajdującej się w samochodzie) będzie olbrzymia. Na dodatek wszystkie te dane muszą być przetwarzane w czasie rzeczywistym i nie będzie tu żadnego marginesu na ewentualne błędy. Samochód musi być bezpieczny.
Do głosu dojdą tu też zupełnie nowe technologie, takie jak np. HMI (Human-Machine Interface, interfejs, dzięki któremu kierowca będzie się mógł komunikować z samochodem za pomocą gestów) czy różnego rodzaju technologie chmurowe dzięki którym cała baza wiedzy o samochodzie czy siedzącym za jego kierownicą użytkownikiem będzie przechowywana w chmurach obliczeniowych. Można jeszcze wspomnieć o aplikacjach sterowanych głosem czy wyświetlaczach HUD (Heads-Up Display). To tzw. przezierne, czyli nie zasłaniające rzeczywistego widoku otoczenia, wyświetlacze instalowane na szybie samochodu lub na wstecznych lusterkach.
![Nadchodzi era internetowych samochodów Nadchodzi era internetowych samochodów](/g1/news/thumbnails/2/8/281737_vvv_jpg_95_adaptiveresize_800x494.webp)
Navdy
Pierwsze, eksperymentalne wyświetlacze HUD pojawiły się już na rynku. Pokazała je na początku tego roku firma Navdy, uruchamiając ich produkcję w ramach projektu crowdsourcing. Garmin, znany producent systemów GPS, również zaprezentował podobny produkt. Kolejne firmy, które przymierzają się do produkcji takich wyświetlaczy, to Cadillac, BMW i Lexus. Póki co, wyświetlacze HUD są drogie – kosztują co najmniej 3 tys. USD. Jednak każda nowinka technologiczna na początku jest droga, a czasem, po uruchomieniu masowej produkcji, tanieje. Tak zapewne będzie również z wyświetlaczami HUD.