NYT - firma AT&T przekazywała CIA poufne informacje o rozmowach telefonicznych

NYT (New York Times) donosi, że CIA wpłacało regularnie na konto firmy telekomunikacyjnej AT&T pieniądze, za dostarczanie jej informacji dotyczących międzynarodowych rozmów obsługiwanych przez tego operatora. Gazeta pisze, że była to kwota rzędu 10 mln USD rocznie, a przekazywane dane zawierały takie informacje, jak data rozmowy, czas trwania rozmowy oraz numery abonentów.

Miało to obejmować również rozmowy, które były obsługiwane przez innych operatorów, ale w pewnym momencie przechodziły przez sieć AT&T. Jeśli chodzi o rozmowy prowadzone na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Pólnocnej, firma AT&T nie przykazywała CIA dokładnych danych o rozmówcach, a część ich numerów telefonów maskowała.

Zgodnie z amerykańskim prawem CIA nie ma prawa podsłuchiwać rozmów telefonicznych prowadzonych na trenie USA. Może jednak przekazywać FBI zamaskowane numery telefonów, która to agencja może z kolei zwrócić się do sądu, aby ten nakazał operatorowi telekomunikacyjnemu udostępnienie wszystkich informacji dotyczących konkretnej rozmowy. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnej decyzji sądu, FBI udostępnia takie poufne informacje agencji wywiadowczej CIA.

Zobacz również:

  • Firmy IT nasilają walkę z treściami deepfake

Biorąc pod uwagę ostatnie doniesienia o poczynaniach NSA, informacja NYT spowodowała, że dyskusja na temat podsłuchiwania obywateli przez różnego rodzaje agencje rządowe (w tym wywiadowcze) rozgorzała z nową siłą.

Agencja CIA wydała nawet z tej okazji specjalne oświadczenie, a którym można tylko przeczytać, ze nie zamierza komentować całej sprawy. „CIA chroni interesy narodowe oraz uznaje prawo obywateli USA do prywatności. Zapewnia jednocześnie, że jej działalność koncentruje się na zbieraniu informacji dotyczących obcych agencji wywiadowczych i kontrwywiadowczych, co jest zgodne z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej”, można przeczytać w oświadczeniu.

Firma AT&T również odmawia skomentowania informacji podanych przez NYT. Mark Siegel (reprezentujący AT&T) napisał w liście e-mail do redakcji IDG, "w każdym przypadku, gdy jakakolwiek agencja rządowa chce od nas uzyskać jakiekolwiek informacje, postępujemy zawsze zgodnie z prawem. Zapewniamy też, że wszystkie dane o naszych klientach są przechowywane zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i innych krajów, dla których mogą być przydatne. Podobnie jak wszyscy dostawcy usług telekomunikacyjnych, również my rutynowo kontaktujemy się z poszczególnymi rządami w sprawach dotyczących przekazywanych przez nas informacji

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200