.NET sięgnie poza Windows

Oprócz możliwości uruchamiania dowolnych aplikacji przeznaczonych dla platformy .NET, szybszego uruchamiania programów (zasługa AOT) oraz łatwego dostępu do całej gamy baz danych, Mono 2.0 oferuje o wiele więcej. Zastosowanie modułu GTK# umożliwia wykorzystanie GTK, co przy problemach z implementacją tej właśnie części .NET (Windows.Forms 2.0 jest w trakcie opracowywania) daje możność zaprojektowania dla wszystkich systemów uniwersalnego GUI. Oczywiście, w pełni są obsługiwane mechanizmy ADO, COM, ASP i ASP.NET.

Przyszłość projektu

Na stronach poświęconych platformie Mono 2.0 często padają pytania o reakcję Microsoftu na publikację implementacji innego autorstwa. Początkowo była to długa cisza, niemniej od 2007 r. trwa współpraca pomiędzy koncernem z Redmond a Novellem w celu pełnej implementacji standardu. Aktualnie z rodziny Microsoftu kompilowany jest Visual Basic. Pełna lista akceptowanych języków znajduje się na stronach projektu i jest imponująca: m.in. LUA, Visual Basic, JavaScript, Java, Python, ObjectPascal czy C. Microsoft docenia w Mono także wsparcie dla technologii Silverlight, która stanowi przeciwwagę dla popularnego środowiska Adobe Flash.

Mono 2.0 niewątpliwie ma potencjał rozwoju, mimo aktualnych braków w implementacji. Brak ograniczeń licencyjnych, obecnych w wersji Microsoftu sprawia, że spodziewać się można pojawienia wkrótce wielu aplikacji tworzonych właśnie dla Mono 2.0. Dodatkowe atrakcje w postaci szybszego wykonywania programów, obsługi OpenGL, doskonałego zarządzania pamięcią, czy ogromnej ilości dodatków sprawiają, że można spodziewać się również pierwszych gier, napisanych w C# 3.0 i w pełni przenośnych. Jest to poważny sygnał, że Microsoft zostanie w tyle przynajmniej pod względem możliwości technologicznych. Nie bez znaczenia jest tu współpraca pomiędzy Novellem a środowiskiem entuzjastów wolnego oprogramowania, które współpracuje także z innymi dostawcami.

Trudno oczekiwać natychmiastowego wsparcia wszystkich szczegółów implementacji (przykładem mogą być niektóre problemy Mono z Windows.Forms), ale prace nadal trwają. Coraz więcej programów .NET daje się uruchomić w alternatywnych środowiskach. Wizja programów działających prawie na każdej platformie sprzętowej jest więc coraz bliższa.

Architektury wspierane przez Mono 2.0
Linux X86, s390, s390x (32 i 64 bity), SPARC (32), PowerPC, x86-64: AMD64 and EM64T (64 bity), IA64 Itanium2 (64 bity), ARM: little i big endian, Alpha, MIPS, HPPA
MS windows x86
Mac OS X X86, PowerPC
Solarisc X86, SPARC (32), x86-64: AMD64 and EM64T (64 bit)
Unix X86 i inne RISC
Wii PowerPC
iPhone ARM: little i big endian
FreeBSD FreeBSD x86
OpenBSD FreeBSD x86

TOP 200