Multimedia z internetu

Adobe Flash Media Server

Jednym z bardziej znanych narzędzi jest Flash Media Server firmy Adobe (4.5 to obecnie najnowsza jego wersja). Przeznaczony jest do streamingu w formatach FLV oraz H.264 (mp4). Cena rozwiązania rozpoczyna się od ok. 900 USD. Serwer Adobe dostępny jest w czterech wersjach. Streaming Server jest produktem podstawowym, wersja Interactive Server zapewnia dodatkowo zabezpieczenie transmisji. Zawiera dodatkowo mechanizmy dostarczania P2P i multicast, dzięki czemu oferuje większą skalowalność. Najbardziej zaawansowana wersja to Enterprise, oferująca największą wydajność. Przy transmisjach RTMFP unicast producent deklaruje do 15 tys. połączeń. Czwarta odmiana jest oferowana w wersji 4.0 z hostingiem na serwerach Amazon. Co istotne, dla celów testowych lub deweloperskich możemy skorzystać z bezpłatnej wersji z ograniczoną do 50 liczbą jednoczesnych połączeń. W wersji Development mamy możliwość przetestowania funkcji dostępnych w najbardziej rozbudowanej wersji.

Za dostarczanie materiału strumieniowego odpowiada w rozwiązaniu Adobe produkt o nazwie Flash Media Live Encoder. Jego najnowsze wydanie ma oznaczenie 3.2. Wszystkie wersje serwera, z wyjątkiem podstawowej, oferują mechanizm audio/video capture.

Adobe i protokoły

Opracowany przez Macromedia i początkowo zastrzeżony protokół RTMP (Real Time Messaging Protocol) oparto na protokole TCP. Wyjątkiem jest tutaj wspomniany RTMFP, którego podstawą jest UDP. Po przejęciu firmy Macromedia przez Adobe protokół RTMP został upubliczniony, dzięki czemu na jego bazie możliwe stało się zbudowanie kolejnych serwerów mediów. RTMFP jest nadal zastrzeżony i nie jest obsługiwany przez inne serwery oprócz Adobe.

Multimedia z internetu

Schemat streamingu za pomocą Wowza Media Server

Przy dostarczaniu mediów strumieniowych protokoły oparte na UDP mają przewagę nad tymi wywodzącymi się z TCP, polegającą na mniejszych opóźnieniach i narzucie na ramki (overhead). Ponadto charakteryzuje je większa tolerancja na zgubione i odrzucone pakiety. Protokół RTMFP umożliwia bezpośrednie przesyłanie danych między playerami Flash, bez konieczności ich transmisji przez serwer. Połączenie z serwerem jest niezbędne zarówno przy inicjacji połączenia klientów, jak i w sieciach P2P. Wadą stosowania tego protokołu, wynikającą z transmisji UDP, jest brak pewności dostarczenia danych, która w TCP jest zapewniona.

Najnowsza wersja (4.5) rozwiązania Adobe oferuje obsługę technologii HTTP Live Streaming (HLS). Ta - zaproponowana przez firmę Apple - umożliwia serwowanie mediów dla iPhone, iPada z wykorzystaniem standardowego protokołu HTP. Stosuje zakodowane za pomocą H.264 wideo oraz audio z kodekiem AAC lub MP3, zapakowane we fragmenty MPEG-2 oraz playlistę m3u do katalogowania plików wchodzących w skład potoku. W ten sposób najpopularniejszy serwer mediów przystosowano do obsługi urządzeń Appla bez konieczności obsługi Flasha.


TOP 200