Model SaaS daleki od ideału
- Piotr Waszczuk,
- IDG News Service,
- 13.07.2009, godz. 13:36
Z analiz brytyjskiego oddziału firmy Gartner wynika, że kierownictwo wielu firm jest zawiedzione usługowym modelem korzystania z oprogramowania. Do najważniejszych minusów modelu Software as a Service zaliczono przeciągające się procedury wdrożeniowe, trudności z integracją oprogramowania dostarczanego w modelu usługowym z aplikacjami wdrożonymi lokalnie oraz wyższe od spodziewanych koszty.
Badanie ankietowe przeprowadzono na grupie 333 przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. W skali od 0 do 7 średni stopień zadowolenia z wykorzystywanych aplikacji w modelu Software as a Service w brytyjskich firmach wyniósł ok. 4,34 punkta. W przypadku firm ze Stanów Zjednoczonych poziom zadowolenia w takiej samej skali oceniono na ok. 4,94 punkta. Jednocześnie co trzecia firma planuje wdrożenie oprogramowania w modelu SaaS w ciągu kolejnych dwóch lat. Ma to być sposobem na zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej oraz uzyskanie dostępu do funkcjonalności niedostępnej w przypadku klasycznego licencjonowania. Dalsze trzy na pięć firm zamierza utrzymać poziom finansowania aplikacji dostarczanych w formie usług na dotychczasowym poziomie. Niecałe 5 proc. planuje zmniejszenie środków przeznaczanych na takie aplikacje.
Większość ankietowanych oczekuje m.in. większych gwarancji dotyczących dostępności aplikacji, problemów technicznych oraz usprawnień w zakresie bezpieczeństwa i integracji z innymi rozwiązaniami. Podobne są również najważniejsze czynniki wpływające na przesunięcie planów wdrożenia oprogramowania w modelu usługowym w przyszłości. Niezależnie od tego kierownictwo zdecydowanej większości firm pozytywnie ocenia wiarygodność dostawców rozwiązań biznesowych w modelu SaaS.
Czytaj też:
Cloud computing i SaaS spowszednieją w ciągu pięciu lat
Do 2014 roku wartość rynku cloud computing potroi się