Moc w zespole - Empowerment, czyli wpływ na bieg wydarzeń, który skutecznie buduje i motywuje zespół

Motywacja pracowników do działania to duże wyzwanie dla pracodawców. Prześcigają się oni w budowaniu coraz bardziej atrakcyjnych warunków, które niezależnie od wynagrodzenia za pracę, mają wspierać rekrutację i utrzymanie wartościowych pracowników.

Dlaczego?

Pytanie zasadnicze wciąż brzmi jednak tak samo – dlaczego ludzie wykonują swoją pracę? Nie dlaczego w ogóle pracują, bo tu odpowiedź jest raczej prosta, ale dlaczego w pracy wykonują takie, a nie inne czynności? Dlaczego do pewnych zadań sami się garną, a do innych brak im energii? Najprostsze odpowiedzi to: polecenie przełożonego, zdefiniowana procedura, czy zapisy z umowy, zestaw nagród i kar związanych z realizacją zleconych zadań. Krótko mówiąc, praca jest wykonywana, bo ktoś o nią poprosił. Oznacza to, że musi być manager, który zleca wykonanie zadania, kieruje jego realizacją i kontroluje efekty końcowe. Manager musi więc wiedzieć jakie zadania są do zrobienia, musi myśleć. To brzmi dumnie, ale co z resztą zespołu? Czy pracownicy są zwolnieni z myślenia i mają bezrefleksyjnie wykonywać polecenia płynące z góry? Jeśli tak jest zorganizowany zespół czy firma, to manager musi zostać uzbrojony w porządny zestaw do motywacji pracowników. A może jest inna droga?

Motywacja czy frustracja

Branża IT szczyci się tym, że przyciąga najtęższe umysły. Procesy rekrutacyjne pozwalają na selekcję z rynku samych najlepszych z najlepszych. Sprawdzana jest kreatywność potencjalnych pracowników, ich otwarty umysł, samodzielność, inicjatywa, umiejętność pracy w zespole, komunikatywność i myślenie pro-biznesowe. Zatrudniani są ludzie, którzy potrafią myśleć nieszablonowo i którym nie trzeba mówić, co mają robić, bo sami mają głowę na karku i potrafią jej użyć. Tylko, że zaraz po podpisaniu umowy, nowy pracownik nierzadko trafia do zespołu odseparowanego od reszty organizacji na tyle skutecznie, że trudno złapać sens tego co się tu robi; zaczyna współpracę z managerem, którzy rządzi i dzieli; dostaje zestaw procedur, które nie pozostawiają mu żadnej swobody i przestrzeni do decyzji. Zatrudniamy więc myślących ludzi, którym nie pozwalamy myśleć. W ten sposób ze znakomicie rokujących pracowników hodujemy frustratów. Można przewrotnie powiedzieć, że jeśli szybko zorientują się w sytuacji i odejdą, to nawet lepiej, dla nich, dla zespołu i firmy. Gorzej, gdy zostaną i swą rosnącą frustracją będą zarażać innych.

Zobacz również:

Moc w zespole - Empowerment, czyli wpływ na bieg wydarzeń, który skutecznie buduje i motywuje zespół

Źródło: Simon Sinek: “Start with Why: How Great Leaders Inspire Action”

Trzy drogi DevOps

Zarządzając zespołem (również zespołem IT) należy przede wszystkim nadać ludziom sens ich pracy. Lider nie może myśleć za pracowników. Jego rolą jest inspirować i jasno definiować, dlaczego wykonujemy swoją pracę i kto jest jej odbiorcą. Kto jest końcowym klientem naszej pracy i codziennych wysiłków. Kim jest ten klient, co go motywuje, czego szuka. W ten sposób określimy, gdzie szukać wartości, w tym co robimy. Jeżeli bowiem pracownik nie widzi sensu w pracy, którą wykonuje, poszuka go w innym miejscu. Zdecydowanie warto odwołać się tu arcyciekawej koncepcji „złotego kręgu” Simona Sinka, w którego centrum jest pytanie DLACZEGO? Dopiero znając sens, można zadać kolejne pytanie – JAK? dostarczać produkty i usługi, co odróżnia nas i naszą ofertę na rynku i sprawia, że klient przychodzi właśnie do nas, a nie do konkurencji i wraca po więcej. Decyzja o tym CO? robić, a czego nie, to sztuka budowania strumienia wartości (flow), która daje prawdziwą satysfakcję pracownikom z robienia tego, co naprawdę ma sens.

To jednak w dalszym ciągu nie jest jeszcze kompletny przepis na sukces. Musimy też zadbać o informację zwrotną (feedback) bezpośrednio od klientów, tak by zespół jak najszybciej mógł zobaczyć efekty swojej pracy i podejmowanych decyzji.

Dopełnieniem koncepcji jest zbudowanie przestrzeń do ciągłego poszukiwania wartości, eksperymentowania, zadawania pytania DLACZEGO? i uczenia się (continuous experimentation and learning).

Moc w zespole - Empowerment, czyli wpływ na bieg wydarzeń, który skutecznie buduje i motywuje zespół

Źródło: Gene Kim, “The Three Ways: The Principles Underpinning DevOps"

Empowerment

Ludzie chcą mieć realny wpływ na bieg wydarzeń. Chcą podejmować decyzje i widzieć efekty. Danie im tej możliwości, czyli empowerment (upełnomocnienie), może być skuteczną metodą budowy przywiązania pracowników do zespołu i firmy oraz motywacji do działania. Dokładnie takie podejście promuje ruch DevOps, który integruje ludzi z Developmentu, Operacji IT i Biznesu, procesy i technologię w całym strumieniu wartości. DevOps to kultura pracy, której – można zaryzykować stwierdzenie – tak na prawdę wszyscy chcemy.

Więcej o tym, jak skutecznie budować i motywować zespół opowie Michał Florys podczas swojej prezentacji na konferencji Zarządzanie Zespołami IT, już 6-7 lutego 2018 w Warszawie.

Autor: Michał Florys, ekspert Pionu Systemów Zarządzania Kapitałem Ludzkim, Asseco Data Systems SA

Moc w zespole - Empowerment, czyli wpływ na bieg wydarzeń, który skutecznie buduje i motywuje zespół


TOP 200