Mobilnie bez przerwy
- Dariusz Niedzielewski,
- 15.01.2010
Unified communications, czyli "all-in-one"
Zestaw rozwiązań funkcjonujących pod nazwą unified communications to prawdziwy kombajn telekomunikacyjny, przeznaczony dla średnich i dużych firm. Rozbudowane systemy UC integrują telefonię IP, DECT, GSM, VoWLAN, komunikatory Instant Messaging, tele- i wideokonferencje, rozszerzone funkcje prezentacji, powiadamiania o dostępności itp. W skład rozwiązań unified communications wchodzą ponadto narzędzia do zarządzania połączeniami (przekierowania, aktualizacja miejsca pobytu pracownika, poczta głosowa), aplikacje do współdzielenia dokumentów (również do wspólnej pracy na bieżąco z telepracownikami), aplikacje typu softphone (zainstalowane w służbowych komputerach obniżają sumaryczne koszty połączeń).
Inwestycje w zaawansowane rozwiązania unified communications nie muszą oznaczać wymiany całego systemu obecnego w firmie. Należy mieć jednak świadomość, że wdrożenie pełnego zestawu usług wymusza wiele zmian i modernizacji w serwerach komunikacyjnych, centralach PBX, urządzeniach dostępowych. W wielu przypadkach pomoc doświadczonego integratora jest niezbędna, nie jest to zatem rozwiązanie dla małych firm, których głównym celem jest obniżenie kosztów połączeń, dzięki technologii VoIP. Po modernizacji firmowej sieci komunikacyjnej wskazane jest także przeprowadzenie cyklu szkoleń, aby wszyscy mogli zapoznać się z nowymi funkcjami UC.
Analitycy spółki Gartner umieścili grupę rozwiązań UC wśród dziesięciu strategicznych technologii ubiegłego roku. Mimo pogorszenia nastrojów inwestycyjnych na światowych rynkach, wszystko wskazuje na to, że przyszłość unified communications jawi się w jasnych barwach. Prognozy firmy badawczej Wainhouse Research pokazują, że w 2013 r. rynek produktów i usług UC będzie wart 13,4 mld USD.