Mniej tradycyjnych kabli

Alternatywą dla drogich połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych mogą być usługi telefonii internetowej VoIP. Dotyczy to zwłaszcza połączeń międzynarodowych.

Alternatywą dla drogich połączeń z telefonów stacjonarnych i komórkowych mogą być usługi telefonii internetowej VoIP. Dotyczy to zwłaszcza połączeń międzynarodowych.

Od kilku lat gwałtownie rozwija się w Polsce rynek usług telefonii internetowej. Oferuje ją większość dostawców usług internetowych, część operatorów sieci telewizji kablowych, a także operatorzy tradycyjni, tacy jak Tele2, czy od niedawna Telekomunikacja Polska. Niezależnie można korzystać z możliwości rozmów głosowych oferowanych przez popularne komunikatory internetowe - m.in. Gadu-Gadu (GG). Część firm już wcześniej umieszczała na stronach internetowych, obok telefonów stacjonarnych, numery do pracowników zajmujących się m.in. serwisem i sprzedażą. Niewątpliwym liderem usług tego typu jest Skype Technologies. Firma przygotowała niedawno ofertę biznesową.

Biznesowa komunikacja internetowa

Jak zapewniają przedstawiciele firmy, usługa Skype dla Biznesu ma pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom lepiej zarządzać komunikacją i zmniejszyć ponoszone na nią koszty. W ramach usługi klient otrzymuje dostęp do dedykowanej strony internetowej, sprzęt firmy Plantronics, a także dostęp do panelu kontrolnego Skype for Business Control Panel, ułatwiającego zarządzanie użytkownikami i usługami prepaid. Oferta przeznaczona jest dla firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników. "Wiemy, że 30% z 75 mln naszych użytkowników na świecie to przedsiębiorstwa, w większości małe firmy" - mówi Michał Kostrzewa, kierujący Skype w Polsce.

Skype dla Biznesu pozwala administratorom na scentralizowane zarządzanie usługami telekomunikacyjnymi. Panel kontrolny tej usługi jest dostępny w języku polskim, a opłat można dokonywać w złotówkach. Umożliwia on administratorom automatyczne zarządzanie kredytami Skype na rozmowy. Funkcja pozwala na zakupy kredytów na jedno konto i ich transfer na konta użytkowników. Dzięki temu każdy z nich ma dostęp do pełnej oferty Skype, w tym SkypeIn (własny numer telefoniczny w dowolnej strefie numeracyjnej w Polsce i na świecie, na który mogą dzwonić klienci, korzystając z telefonów stacjonarnych lub komórkowych), SkypeOut (możliwość połączeń odwrotnych dzięki i mikrofonowi podłączonym do komputera), poczty głosowej, personalizacji konta i rozmów konferencyjnych.

Kierownictwo Skype zdaje sobie sprawę, że głównym kierunkiem rozwoju będzie zapewnienie użytkownikom możliwości korzystania ze Skype nie tylko za pośrednictwem komputera i nie tylko w domu. Firma nawiązała w tym celu współpracę z firmami Linksys, Philips, Motorola i Panasonic. Efektem było pojawienie się telefonów bezprzewodowych DECT gotowych do współpracy z oprogramowaniem Skype.

Jeden telefon

Właśnie rozwój technologii radiowego dostępu do sieci, a także rosnąca popularność telefonii IP, przybliżają nas do realizacji wizji "jednego telefonu''. Angielskie hasło "one phone" należy rozumieć literalnie. Idea polega na tym, aby zamiast powszechnego dzisiaj dualizmu polegającego na konieczności posiadania telefonu komórkowego (mobilnego) i sieciowego (stacjonarnego) doprowadzić do stanu, w którym pojawi się tylko jeden aparat, ale działający w obu środowiskach. W chwili pojawienia się bezprzewodowych telefonów wyposażonych w obsługę telefonii IP zyskuje się jednocześnie dwie rzeczy - telefon zdolny do pracy w środowisku VoIP i telefon przenośny, z którego można korzystać w coraz bardziej rozpowszechnionych hot spotach. Jeżeli jest to jednocześnie telefon, który może pracować w sieci GSM/UTMS, to sprawa pełnej konwergencji wydaje się rozwiązana. Pozostaje tylko kwestia płynnego roamingu pomiędzy sieciami GSM/UMTS a punktami hot spot, WiMAX i innymi technologiami radiowego dostępu do sieci IP. Tymczasem konwergentne zaczynają się już pojawiać. Pierwsze modele to np. Motorola CN620 obsługująca standard transmisji bezprzewodowej 802.11a, czy HP iPaq 6315 przystosowany do korzystania z hot spotów T-Mobile. Zdaniem ekspertów masowa oferta telefonów UMTS z obsługą Wi-Fi trafi na rynek w drugiej połowie 2006 r.

Na co postawić?

Otoczenie technologiczne, w którym działają operatorzy, bez przerwy się zmienia. Z jednej strony dostawcy namawiają operatorów, by zaplanowali rozbudowę sieci o obsługę nowych rozwiązań, jak np. HSPDA, pozwalających na transmisję danych z prędkościami kilku Mb/s, z drugiej zaś wielkimi krokami nadchodzi WiMAX, technologia umożliwiająca budowę hot spotów o zasięgu kilku czy nawet kilkunastu kilometrów. W tym czasie oczekujemy gwałtownego rozwoju telefonii UMTS. W efekcie rosnąć będzie powierzchnia obszarów z szybkim, bezprzewodowym dostępem. Niezależnie więc od konwergencji urządzeń, nastąpi geograficzna konwergencja parametrów transmisji i zasięgu usług.

Odpowiedź Telekomunikacji Polskiej na VoIP

Telekomunikacja Polska, podążając za zmianami na rynku telekomunikacyjnym, uruchomiła usługę internetowych połączeń telefonicznych VoIP. To nowa strategia firmy, która chce walczyć ze spadkiem (o 7% w 2005 r.) przychodów z usług telefonii stacjonarnej. Przyczyn tego zjawiska operator upatruje w utracie klientów na rzecz operatorów komórkowych i wprowadzeniu tzw. preselekcji operatora. Dlatego usługi oparte na nowych technologiach mają być najważniejszym elementem strategii na najbliższe trzy lata. Sposobem na odwrócenie negatywnego trendu - zwiększenie przychodów od dotychczasowych abonentów i pozyskanie nowych - ma być tzw. triple play. Jej bazę stanowić mają szerokopasmowy dostęp do Internetu, telefonia internetowa VoIP, a za kilka miesięcy także transmisja obrazu.

Oferta VoIP w swojej obecnej formie jest mniej atrakcyjna niż oferta Skype pod względem cen połączeń międzynarodowych i na komórkę. Przewagą TP jest jednak naliczanie sekundowe i brak opłaty za rozpoczęcie połączenia, co może przyciągnąć klientów. Korzystny jest także brak opłat za połączenia na telefony stacjonarne TP. Z telefonii internetowej będą mogli korzystać posiadacze Neostrady w wersji 512 Kb/s lub wyższej. Oprócz opłat za abonament telefoniczny i Neostradę trzeba będzie zapłacić także za wynajęcie od operatora urządzenia Livebox - modemu i routera Wi-Fi w jednym. TP wprowadziła dwa plany taryfowe - VoIP tp zawsze za darmo za 49,18 zł miesięcznie i VoIP tp tanie rozmowy, gdzie połączenia będą kosztować 0,1 zł (plus VAT). Użytkownicy obydwu taryf otrzymują gratis numer z puli 0399 xxx xxx. Rozmowy VoIP pomiędzy użytkownikami nowej usługi Telekomunikacji Polskiej są bezpłatne.