Microsoft umacnia swoją pozycję na rynku telefonów komórkowych

Firma zawarła kolejne dwa porozumienia z producentami telefonów komórkowych, którzy będą produkować aparaty działające pod kontrolą jego systemu operacyjnego Stinger. Urządzenia te mają łączyć w sobie funkcjonalność telefonu i komputera naręcznego.

Microsoft zintensyfikował swoje działania związane z rynkiem telefonów komórkowych. Firma zawarła kolejne umowy z japońskim Mitsubishi Electric i brytyjskim Sendo, dotyczące produkcji tzw. inteligentnych telefonów, działających pod kontrolą jego specjalizowanego systemu operacyjnego Stinger. W połowie ub.r. podobną umowę podpisano z koreańskim Samsungiem.

Prototyp telefonu z systemem Stinger, zaprojektowanym do obsługi przenośnych urządzeń bezprzewodowych, zaprezentowano już w sierpniu 2000 r. Posiadał on m.in. wbudowaną przeglądarkę internetową i miniaturową wersję programu Outlook, która umożliwia synchronizację danych i poczty z serwerami firmowymi. Finalne wersje mają także pozwalać na odtwarzanie plików muzycznych i wideo pobieranych z sieci.

Zobacz również:

  • Koniec RCS na urządzeniach z nieoficjalnym systemem

Zdaniem analityków, Microsoft dołączając do telefonu funkcje urządzeń typu PDA (Personal Digital Assistant) wyraźnie chce wkroczyć na kolejny lukratywny rynek konsumencki. Firma już wcześniej przygotowywała rozwiązania dla firm obecnych na tym rynku, oferując np. przeglądarkę dla telefonów komórkowych Mobile Explorer. Współpracowała też z kilkoma operatorami, w tym z największym na świecie Vodafone, nad korporacyjnymi usługami bezprzewodowymi. Najgłośniejsza była podpisana w grudniu 1999 r. umowa ze szwedzkim Ericssonem, dotycząca udostępnienia platformy poczty elektronicznej Microsoft Exchange użytkownikom telefonów komórkowych. Ericsson jest jednocześnie członkiem Symbian, aliansu producentów, który promuje system operacyjny EPOC Psiona jako najlepsze rozwiązanie dla bezprzewodowych urządzeń informacyjnych.

Prototypowy model telefonu Z100 opracowany przez Sendo, brytyjskiego producenta tworzącego telefony sprzedawane pod markami operatorów usług bezprzewodowych, jest prezentowany dzisiaj na GSM World Congress, odbywającym się w Cannes. Urządzenie wyposażono w kolorowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 208 x 240 pikseli. Jego waga wynosi 99 gram. Z100 może odtwarzać pliki MP3 i WMA (Windows Media Audio), a do łączenia z komputerem wykorzystuje port USB, podczerwieni lub szeregowy. Posiada także własne gniazdo rozszerzeń.

Jak zapowiedzieli przedstawiciele Microsoftu, testy tego modelu mają być prowadzone w Niemczech (T-Mobil International), Hiszpanii (Telefonica), Wlk. Brytanii (Vodafone) oraz Azji. Jeśli przebiegną one pomyślnie, aparaty prawdopodobnie trafią na wybrane rynki europejskie jeszcze w tym roku. Ich cena nie została ustalona, ale ma być niższa niż 400 USD, czyli utrzyma się w górnej granicy dla najbardziej zaawansowanych modeli.

Prototyp urządzenia Mitsubishi ma zostać zaprezentowany na hanowerskich targach CeBIT w marcu br. Tymczasem do rynkowej premiery w marcu szykowany jest inny produkt współpracy tego japońskiego producenta z Microsoftem - sterowany głosem komputer naręczny Mondo, działający pod kontrolą systemu Pocket PC.

Ponadto Microsoft poinformował, że dołączył do GSM Association, organizacji zrzeszającej przedstawicieli światowych operatorów sieci telefonii komórkowej. Firma liczy, że w ten sposób rozwinie swoją działalność związaną z inteligentnymi kartami SIM (Subscriber Identity Module), wykorzystywanymi w telefonach komórkowych. Ruch ten jest o tyle znamienny, że niemalże w tym samym czasie do organizacji przystąpił brytyjski Psion, poważny gracz na rynku komputerów naręcznych.

Producent z Redmond określa swoje karty mianem "działających pod kontrolą Windows" (Windows Powered). Wspomagają one operatorów bezprzewodowych dostarczających usługi handlu bezprzewodowego, oparte na platformie Windows - twierdzą przedstawiciele firmy. Karty te są zgodne z popularnymi standardami i mogą być programowane przy użyciu języka Microsoft Visual Basic lub C.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200