Microsoft sprzedał 40 milionów licencji Windows 8 w miesiąc od premiery

Według oficjalnych danych w pierwszym miesiącu sprzedaży nabywców znalazło ok. 40 mln licencji nowej wersji systemu operacyjnego rodziny Windows. To wynik podobny do tego, jaki zanotowano w miesiąc po premierze Windows 7. Analitycy twierdzą jednak, że faktyczna sprzedaż Windows 8 jest niższa.

Z oficjalnych informacji wynika, że od premiery Microsoft sprzedał już ponad 40 mln kopii systemów Windows 8. Przedstawiciele koncernu Microsoft spodziewają się dalszego wzrostu sprzedaży najnowszego systemu operacyjnego. "Windows 8 został zaprojektowany pod kątem obecnych, ale i przyszłych potrzeb rynku. Nie wszystkie z potencjalnych zastosowań i możliwości Windows 8 mogą być wprowadzone w życie już teraz. Spodziewamy się kolejnych miesięcy dobrej sprzedaży Windows 8 w miarę rozwoju technologii i wprowadzania na rynek nowych innowacyjnych rozwiązań stworzonych pod kątem tej wersji systemu" - zapewnia Tami Reller, wiceprezes koncernu, która od czasu odejścia Stevena Sinofskiego kieruje działem rozwijającym oprogramowanie rodziny Windows. Z nieoficjalnych informacji wynika również, że w strukturach koncernu panuje przekonanie o niezadowalającej skali sprzedaży Windows 8.

Eksperci są zaskoczeni tak wysoką sprzedażą Windows 8 w czasach spowolnienia sprzedaży komputerów osobistych. Pod wątpliwość poddawana jest zarówno skala sprzedaży, jak i metody jej oszacowania. Nie ujawniono bowiem informacji na temat rodzajów sprzedanych licencji, ani najbardziej popularnych kanałów dystrybucji. Analitycy spekulują, że Microsoft uwzględnił w swojej kalkulacji m.in. licencje OEM oraz kopie systemu Windows preinstalowane na nowych komputerach osobistych. Oznaczałoby to zawyżenie szacunków - formalnie bowiem takie komputery mogą w dalszym ciągu oczekiwać na sprzedaż. Niewykluczone, że oficjalne szacunki Microsoftu uwzględniają także liczbę aktualizacji zrealizowanych w ramach programu specjalnego dostępnego dla użytkowników Windows 8. Eksperci podkreślają jednak, że liczbę faktycznie wykorzystywanych kopii najnowszego systemu rodziny Windows trudno oszacować. Nie wiadomo bowiem m.in. ile kopii Windows 8 zostało zamienione na starszą wersję systemu w ramach tej samej licencji. Downgrade systemu zakupionego wraz z komputerami osobistymi do bardziej dojrzałej wersji Windows ma być praktyką powszechną w dużych korporacjach.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Bezpieczeństwo Windows Hello - czy jest się czym martwić?

Wcześniej przedstawiciele koncernu Microsoft zapewniali, że jeszcze przed oficjalną premierą systemu Windows 8 do dystrybutorów trafiły licencje warte niemal 800 mln USD. To o 40% więcej niż w okresie poprzedzającym premierę Windows 7. Wiadomo również, że w ciągu trzech pierwszych dni od premiery Windows 8 sprzedano 4 mln kopii systemu. Były to jednak głównie uaktualnienia. Do dzisiaj nabywców znalazło zaś ok. 650 mln kopii Windows 7. Według analityków szybka popularyzacja poprzedniej wersji systemu Windows była w dużej mierze wynikiem dość powszechnej migracji użytkowników z cieszącego się nienajlepszą opinią środowiska Windows Vista. Siódemka okazała się jednak na tyle udana, że obecnie rzadko słyszy się o tym, aby użytkownicy Windows 7 masowo przesiadali się na nowszą wersję systemu operacyjnego. Z kolei analizy organizacji Directions On Microsoft pokazują, że w 2013 roku plan szerokiego wdrożenia Windows 8 ma jedynie 13 proc. korporacyjnych klientów firmy Microsoft. Zdaniem ekspertów oznacza to, że po najnowszy Windows sięgają głównie nabywcy nowych komputerów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200