Megabity na roli

Przyspieszenie w powiatach

Nowa technologia sprawia, że sieć ma mniej pojedynczych punktów awarii. Ruch może być kierowany w zależności od potrzeb, nie jest wymuszany hierarchiczną architekturą sieci, która wcześniej wymagała transmisji poprzez kolejne węzły. Obecnie wszystkie węzły są równorzędne.

Marek Steciuk, zastępca dyrektora Departamentu Informatyki Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Korzyści wynikające z wdrożenia nowej sieci są odczuwalne przede wszystkim przez biura powiatowe. Przepustowość sieci podniosła się bowiem o rząd wielkości. Wcześniej biuro miało do dyspozycji łącze 256 Kb/s teraz 2 Mb/s. Z kolei regionalne oddziały miały do dyspozycji 2 Mb/s i 4 Mb/s zajmowanych wcześniej także przez ruch z biur powiatowych. Na poziomie oddziałów regionalnych dostęp do centralnych serwerowni - dzięki nowej sieci - także wzrósł o jeden rząd wielkości.

Z kolei w centralnych serwerowniach zakończenie sieci wykonano w technologii Ethernet, która pozwala osiągnąć przepustowość w aktualnej realizacji do 100 Mb/s. Nowa sieć posiada mechanizm Quality of Service oraz trzy klasy ruchu przyporządkowane m.in. aplikacjom centralnym, telefonii IP oraz aplikacjom biurowym. Nowe łącza oznaczały wymianę sprzętu sieciowego w osobnym przetargu. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wybrała sprzęt Cisco, z którego korzystała już wcześniej. Wymiana objęła wszystkie jednostki terenowe, centralę oraz główne serwerownie.

Istotnym procesem w kalendarzu ARiMR jest kontrola administracyjna, weryfikująca wnioski o dopłaty. W minionych latach zachodziła konieczność pracy biur powiatowych nawet na dwie zmiany, aby dotrzymać terminu zakończenia kontroli i uruchomienia wypłat. Szybsza sieć znacząco skraca ten czas. Dzięki bowiem szybszej transmisji danych w tym roku w większości wypadków wystarczyła jedna zmiana do obsługi wszystkich wniosków. "Wąskie gardło powiat-centrala zostało zlikwidowane. Im szybciej więc kontrola się kończy, tym wcześniej rolnicy mogą otrzymać dopłaty. Z punktu widzenia rolnika obsługa stała się lepsza i szybsza" - tłumaczy Marek Steciuk.

Szybsza obsługa wniosków wynika również z postępującej optymalizacji Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli pod kątem kontroli administracyjnej. Kolejnym wymiernym zyskiem z wdrożenia nowej sieci są niższe o 50% koszty jej eksploatacji.

Pionierzy telefonii IP

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa to jeden z prekursorów zastosowania telefonii IP w Polsce. System został uruchomiony jeszcze w 2003 r. "Wykorzystujemy go intensywnie od pierwszego dnia i jesteśmy zadowoleni" - mówi Marek Steciuk. Jednak system ma już sześć lat, dlatego Agencja zamierza w 2010 r. rozbudować go kupując m.in. więcej telefonów, które trafią do biur powiatowych. Już od sześciu lat koszt wewnętrznych połączeń w ARiMR równa się kosztom utrzymania sieci.


TOP 200