Mecenat technologiczny trafił do Polski

Czy można wspierać finansowo kiełkujące spółki technologiczne, czerpać zyski z udziałów czy kupić w przedsprzedaży produkt, jeszcze w formie prototypu? Twórcy nowopowstałej platformy crowdfundingowej Neweconomy twierdzą, że tak. Ich zdaniem platforma będzie skutecznie wspierać polską innowację technologiczną.

Fot. Neweconomy

Neweconomy, jak zaznaczają twórcy platformy, to połączenie klasycznych mechanizmów finansowania społecznościowego, miejsce inwestycji dla inwestorów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Przedmiotem inwestycji są spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i ludzie tworzący przedsiębiorstwa będące na początkowej fazie rozwoju. Ma to być miejsce dla tych, którzy zdają sobie sprawę z ryzyka, ale także z potencjału drzemiącego w innowacjach pochodzących z Polski. Platforma mocno promuje spółki technologiczne – to ¾ wszystkich podmiotów na Neweconomy.

Przykładowe firmy technologiczne i rozwiązania, w które można zainwestować albo wesprzeć na platformie Neweconomy

WiseGlass, twórca „smart lustra” myWiseGlass potrafiącego wyświetlać komunikaty z mediów społecznościowych, stron internetowych, odtwarzać muzykę i obrazy, udzielać informacji o pogodzie. Może służyć ono jako lustro reklamowe, które na tafli szkła wyświetla treść w postaci wideo, obrazu lub napisów, sprecyzowanej wcześniej grupie odbiorców.

Traveler by ShareMap – aplikacja łącząca w sobie planowanie trasy, rezerwację lotów, hoteli oraz dzielenie się wrażeniami i zdjęciami ze znajomymi. Pozwala nie tylko tworzyć mapy podróży, ale również dzielić się nimi w mediach społecznościowych. Zarówno w postaci zwykłej mapy, jak również w formie bloga z podróży. Traveler działa na bazie doświadczeń społeczności pasjonatów tworzących mapy, na którą składa się już ponad 10 tys. aktywnych użytkowników z całego świata.

Mechanizm działania platformy, jak zaznacza Przemysław Pyziel, twórca i prezes Neweconomy, bazuje na doświadczeniach platformy społecznej Patronite, łączącej autorów (twórców) z osobami, które chcą wspierać dane osoby i ich twórczość finansowo. Ale nie tylko. Neweconomy oferuje poza mecenatem kupowanie udziałów w startujących podmiotach czy kupowanie produktów w przedsprzedaży. Co będzie najbardziej skutecznym narzędziem pozyskiwania finansowania startupów – to się jeszcze okaże. Neweconomy z założenia nie zamyka się w sztywnych ramach planów biznesowych, ale reaguje na bieżąco. Według Przemysła Pyziela wskaźnikiem potencjalnego sukcesu małej spółki może być stopień w jakim udało się zaangażować społeczność inwestorów indywidualnych, potencjalnych klientów czy nawet komentujących. Neweconomy posiada know-how pozwalające analizować takie czynniki jak: wielkość przekazanych środków w przedsprzedaży produktu, sprzedaż udziałów, poziom dotacji indywidualnych, poziom polubieni, komentarzy czy temperatury i sentymentu dyskusji. „Wierzymy, że potencjał małych spółek lepiej zmierzyć obserwując reakcje społeczności niż stosować nieprzystające do stanu rozwoju firmy metody ilościowe. Najprawdopodobniej, te spółki które są w stanie przekonać na wczesnym etapie osoby indywidualne to jednostki które mają większe szanse na odniesienie sukcesu rynkowego” – czytamy w oficjalnych materiałach na temat platformy.