Matrox Parhelia-512 do kupienia

Matrox przedstawił szczegółowe informacje na temat komercyjnych wersji kart graficznych opartych na najnowszym, firmowym procesorze Parhelia-512. Znamy już wszystkie szczegóły z cenami włącznie.

Matrox przedstawił szczegółowe informacje na temat komercyjnych wersji kart graficznych opartych na najnowszym, firmowym procesorze Parhelia-512. Znamy już wszystkie szczegóły z cenami włącznie.

Złącza w pełnej opcji

Wszystkie karty będą miały podwójne złącza DVI-I, pozwalające na niezależną pracę z trzema monitorami jednocześnie. Rozdzielczość każdego z nich można ustawić na 1600 x 1200 pikseli (przy korzystaniu z paneli LCD).

Z kolei przy pracy z urządzeniami analogowymi, każdy z dwóch 400 MHz RAMDAC-ów może wyświetlać obraz w rozdzielczości 2048 x 1536 pikseli przy odświeżaniu na poziomie 85 Hz.

Co ciekawe możliwa będzie również praca z trzema monitorami jednocześnie i to w rozszerzonym trybie prezentacji pulpitu – w rozdzielczości 3840 x 1024 pikseli z 32-bitowym kolorem.

Do zestawów dołączany będzie zestaw 3 kabli/adapterów: pierwszy to rozgałęziacz DVI-I na dwa analogowe złącza D-Sub 15-pin. Kolejna przetyczka to zwykły konwerter DVI-I na D-Sub. Ostatni przewód to przetyczka D-Sub na S-Video i kompozyt.

Na razie karty będą pracowały z interfejsem AGP 4x. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie aby w miarę wprowadzania na rynek płyt głównych z AGP 8x wyposażyć je w kolejną wersję interfejsu. Z nowości na uwagę zasługuje technologia 10-bit GigaColor, 16-krotny FAA antyaliasing (wygładzanie krawędzi, nie pełnoekranowe tylko działające tam gdzie akurat jest to niezbędne)

Warto wspomnieć, że karty oferują możliwość, jak to nazwano, grania w trybie Surround Gaming. Oznacza to ni mniej ni więcej, tylko granie przy użyciu 3 ekranów jednocześnie. Jako przykłady gier idealnie wykorzystujących ten tryb Matrox podaje następujące tytuły: Flight Simulator 2002, Quake III Arena, Return to Castle Wolfenstein, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, Unreal Tournament 2003 oraz Imperium Galactica 3: Genesis.

Oprogramowanie w standardzie

Wszystkie karty będą dostarczane z następującym pakietem oprogramowania: sterownikami dla systemów operacyjnych Windows XP i 2000 (obsługa DirectX 8.1 oraz OpenGL 1.2), oprogramowaniem PowerDesk-HF (program do zarządzania pracą wielomonitorową i konfiguracji pozostałych ustawień karty), aplikacją do kalibracji kolorów Waytech Coloreal (pozwala na pełne wykorzystanie 10-bitowego RAMDAC-a). Dodatkiem będzie wtyczka Matrox GigaColor przeznaczona do stosowania z programem Adobe Photoshop. Pozwala ona na pracę z plikami TIF i PNG, które będą wyświetlane w palecie składającej się z miliarda kolorów (10-bitów głębia na każdy kanał). Możliwości procesora można będzie docenić oglądając demo Reef pokazujące renderowane w czasie rzeczywistym sceny podwodne oraz kolejne demo pokazujące możliwości funkcji Displacement Mapping.

Kiedy i za ile

Początkowo dostępne będą dwie wersje karty - pudełkowa ze 128 MB pamięci wyceniana na ok 450 USD i wersja OEM, z taką samą ilością RAM. Niestety cena tańszej wersji nie została jeszcze ustalona. Karty będzie można nabyć od lipca br. Jeszcze tego lata Matrox udostępni wersje kart z 64 i 256 MB pamięci.