Mały SAP już działa

Dobiegają końca pierwsze wdrożenia SAP Business One w polskich firmach. Wigmors z Wrocławia korzysta z systemu od początku tego roku.

Dobiegają końca pierwsze wdrożenia SAP Business One w polskich firmach. Wigmors z Wrocławia korzysta z systemu od początku tego roku.

Specjalizująca się w dystrybucji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych firma Wigmors od wielu lat korzystała z DOS-owego systemu produkowanego przez wrocławską Tetę. W ubiegłym roku właściciel rozpoczął poszukiwania nowego systemu, lepiej odpowiadającego wymaganiom przedsiębiorstwa, które znacznie się rozwinęło i posiada osiem oddziałów na terenie kraju. "Prezentacja wówczas jeszcze izraelskiego systemu TopManage zrobiła na mnie na tyle duże wrażenie, że praktycznie natychmiast zdecydowaliśmy się na jego zakup" - mówi Wincenty Szerszeń, właściciel Wigmors. Firma postanowiła wdrożyć system we własnym zakresie, korzystając jedynie z doraźnej pomocy konsultantów firmy Yuma.

100 godzin roboczych

Prace przygotowawcze do testowego uruchomienia systemu zaczęły się w październiku 2002 r., kiedy troje pracowników firmy rozpoczęło zapoznawanie się z systemem. Od 1 stycznia 2003 r. system funkcjonuje, obsługując podstawową działalność firmy. W Wigmors z SAP Business One korzysta 30 użytkowników. Teraz dodawane są jedynie funkcje, które mają ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków, np. wysyłanie powiadomienia do kontrahentów pocztą elektroniczną czy dystrybucję ofert.

Według przedstawicieli Yumy wdrożenie systemu SAP Business One w wersji 10-stanowiskowej zajmie 4-6 tygodni. Projekt w Wigmors trwał ok. miesiąca. Obecnie są prowadzone jedynie prace dodatkowe, mające na celu maksymalne wykorzystanie możliwości systemu. Na wydłużenie czasu wdrożenia systemu wpłynął również fakt, że firma zdecydowała się na przeprowadzenie go we własnym zakresie. Yuma oferuje wykonanie projektu w ciągu 100 godz. roboczych.

Niewielkie wymagania

"Oferty składane nam na wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego kształtowały się na poziomie 500 tys. zł" - mówi właściciel Wigmors. "Koszt wdrożenia SAP Business One był zdecydowanie niższy" - dodaje. Według Wincentego Szerszenia stosunkowo niski koszt wdrożenia był związany z wcześniejszym zakupem licencji, jeszcze przed przejęciem TopManage przez SAP. Koszt zakupu 10 licencji SAP Business One - wraz z usługami wdrożeniowymi - w innej polskiej firmie, która zakończyła już implementację tego rozwiązania, wyniósł ok. 150 tys. zł.

Obecnie - choć Wigmors stara się wykonywać wszelkie prace związane z SAP Business One samodzielnie - przedstawiciele firmy zastanawiają się nad wykupieniem usług opieki technicznej w Yumie.

Niezależnie od kosztów wdrożenia firma poniosła wydatki na zakup sprzętu. Na potrzeby SAP Business One zakupiono niewielki, jednoprocesorowy serwer IBM model x220. "Koszt jego zakupu wyniósł ok. 8000 zł. Stacje robocze potrzebne do uruchomienia klienta systemu to wydatek ok. 3000 zł każda" - twierdzi Wincenty Szerszeń. Oficjalne wymagania sprzętowe dla serwera podawane przez producenta to procesor Intel Pentium III taktowany zegarem 600 MHz oraz 512 MB pamięci RAM i system operacyjny Microsoft Windows 2000 Server. Wymagania odnośnie do stacji roboczej są nieco mniejsze - Pentium III 450 MHz i 128 MB RAM.

Wszystko w jednym

SAP Business One jest zintegrowaną aplikacją wspomagającą zarządzanie. Menu systemu składa się z 10 niepodzielnych części. W systemie wyróżniono moduły - administracja (umożliwia dostosowanie parametrów systemu do indywidualnych potrzeb firmy, import i eksport danych, administrowanie systemem), księga główna, sprzedaż, zakupy, partnerzy handlowi (dokumentacja wszystkich kontaktów handlowych), banki (obsługa wszystkich transakcji monetarnych), magazyny, rachunek kosztów, produkcja (rejestrujący produkcję wyrobów złożonych tzw. drzew produktowych) i raporty.

Podczas prowadzenia projektu Wigmors otrzymał dwie aktualizacje do systemu. "Ostatnia wersja SAP Business One nie zmieniła się znacząco w porównaniu z wersją oferowaną jeszcze pod marką TopManage, z którą mieliśmy okazję się zapoznać w ubiegłym roku" - dodaje Artur Smoleń, informatyk w Wigmors.

Jako moduły dodatkowe są oferowane OBServer (Object Bridge Server) - narzędzie umożliwiające utworzenie połączenia między dowolną aplikacją a systemem SAP Business, Personal SDK - pozwala na projektowanie systemu SAP Business One zależnie od jego potrzeb (dodawanie pól do obiektów, tworzenie zapytań do każdego pola itp.) oraz CRM.

SAP Business One w Polsce

SAP Business One powstał na podstawie systemu TopManage Pro, produktu izraelskiej firmy TopManage Financial Solution. W marcu 2002 r. została ona przejęta przez SAP. Największą firmą, która podpisała umowę na wdrożenie tego pakietu, jest Polmos Warszawa. W ciągu 5 miesięcy od wprowadzenia na rynek polski SAP Business One umowy na jego wdrożenie podpisało ok. 80 firm. SAP zapowiedział, że pracuje już nad ścieżkami migracji z SAP Business One do rozwiązania dla firm średnich - mySAP All-in-One czy nawet "dużego" SAP.

SAP Business One oferuje interfejs użytkownika przypominający mySAP.com.

Na uwagę zasługuje zastosowanie w systemie technologii drag & relate. Po przeciągnięciu nazwy klienta na menu Faktury, użytkownik ujrzy na ekranie wszystkie dotyczące go faktury itp. W system wbudowano wygodne menu kontekstowe, produkt siostrzanej dla TopManage firmy TopTier, przejętej przez SAP kilka lat wcześniej. Za mocną stronę systemu przedstawiciele SAP uznają graficzne tworzenie dokumentów. Dostępnych jest kilkadziesiąt gotowych szablonów.

Licencja dla jednego użytkownika SAP Business One kosztuje ok. 1000 USD. Cena ta zawiera koszt licencji klienckiej oraz serwerowej bazy danych SQL Server 2000. Według planów SAP Polska w ciągu 2, 3 lat rozwiązania oparte na SAP Business One mają stanowić do 20% wartości sprzedaży licencji polskiego oddziału firmy. Obecnie SAP posiada 11 partnerów oferujących SAP Business One: APX Systemy Teleinformatyczne, ARSK Artur Rusinek Systemy Komputerowe, Aspekt, Comers, Kontinuum, LST, Omnikom, ROB-COM, Simple, Terminus, Yuma.


TOP 200